
بامدادجنوب- هدی خرمآبادی:
چیزی تا انتخابات ریاستجمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا نمانده است. یکی از تفاوتهای عمده این انتخابات با انتخابات دورههای پیشین، توسعه و گسترش فضاهای مجازی است که تا حدودی نیاز به تبلیغات کاغذی را برطرف کرده، اما به نظر میرسد با وجود قابلیت و کارکرد فضاهای مجازی در راستای معرفی داوطلبها و رزومه کاری آنها همچنان روشهای سنتی به قوت خود باقی است.
همانطور که در دیگر ابعاد از جمله آموزش و پرورش، فرهنگ، آسیبهای اجتماعی و ... نیاز به فرهنگسازی احساس میشود، در این زمینه نیز نیاز به فرهنگسازی در کنار تلاش مضاعف یک الزام و ضرورت است.
هر چند فضاهای مجازی این روزها با همراهی فعالان اجتماعی کار تبلیغات خود را انجام میدهند اما یکی از دلایل اصلی اهتمام داوطلبان انتخابات به شیوههای سنتی با وجود توسعه فضاهای مجازی این است که مبادا فضای مجازی به خوبی جایگزین شیوههای تبلیغاتی سنتی نباشد و داوطلبان از قافله تبلیغات عقب بمانند و رای کمتری جذب کنند. در صورتی که فرهنگسازی این موضوع و گردن نهادن به انتخابات بدون کاغذ از سوی همه داوطلبان بهطور قطع بستر لازم برای این مساله مهم زیستمحیطی را فراهم و علاوه بر این، ما را در مسیر امر «آموزش» رهنمون میکند.
این در حالی است که مدیرکل دفتر مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در جهانی که ابزارهای مدرنتری برای ارتباط و تبلیغ وجود دارد، دلیلی ندارد از ابزارهای ۵۰ سال پیش استفاده کنیم، تاکید میکند: نباید فراموش کنیم که نوع تبلیغات کاندیداها نشاندهنده نوع نگرش آنها نیز است و حتی این موضوع میتواند شاخصی برای مردم باشد؛ کاندیداهایی که کمتر از اپلیکیشنها و کلیپهای موثر و جذاب استفاده میکند و از فضای اینستاگرام و شبکههای اجتماعی و وبسایتها دور است، نشان میدهد که تسلط به ابزارهای روز جامعه ندارد و کسی که چنین تسلطی ندارد نمیتواند مشکلات شهر و کشور را بهخوبی رصد کند و بهدنبال حل و فصل آنها باشد.
درویش در پاسخ به این پرسش که آیا ابزارهای نوین تبلیغاتی میتواند جایگزین کاملی برای تبلیغات سنتی و کاغذی باشد، میگوید: آمارهایی که وزارت ارتباطات منتشر کرده، تاکید میکند که میزان دسترسی به اینترنت بیش از سهچهارم مردم ایران را در بر میگیرد و تقریبا هیچ ابزار دیگری قابل رقابت با اینترنت نیست. افزون بر این شرکتهای تلفن همراه اعلام میکنند که مجموعه مشترکان آنها بیشتر از جمعیت ایران است، بنابراین در شرایط حاضر تلفن همراه و اینترنت میتواند ابزار موثری برای تبلیغ و ابزار جایگزین بسیار مناسب برای کاغذ و پوستر باشد.
وی در ادامه تاکید کرد: هر کسی که در این جامعه زندگی میکند، میداند که بهترین، موثرترین و سریعترین ابزار اطلاعرسانی گوشی تلفن همراه است و کاندیداها میتوانند با استفاده از شبکههای اجتماعی، پادکستها و کلیپها همه برنامههای تبلیغاتی خود را به سمع و نظر مردم برسانند.
در همین راستا در گفتوگو با یکی از دوستداران طبیعت در خصوص شیوه تبلیغات انتخاباتی گفتوگو کردیم. محمدمهدی طیاری در پاسخ به این سوال که به نظر شما تبلیغات مجازی میتواند شیوههای سنتی تبلیغات را پوشش بدهد، تصریح کرد: باید آمار استفاده از فضاهای مجازی را بین خانوادهها در نظر داشت، آنچه مبرهن است، گرایش به استفاده از این فضاها رو به افزایش است و حتی در تجارت مدرن از جمله جذب سرمایه، بازاریابی و مقولات فروش و ... از طریق شبکههای مجازی همه موید این نکته است که تبلیغات مجازی میتواند روشهای سنتی تبلیغات را پوشش بدهد. هر چند فرهنگ استفاده از فضاهای در کشور وجود ندارد و این خود تبعات منفی بسیاری به همراه داشته است.
وی با تاکید بر اینکه گرایش داوطلبان انتخابات به شیوههای مدرن تبلیغاتی یکی از ابعاد مثبتی است که میتواند دلیل متقنی برای انتخاب آنها باشد، چراکه استفاده از شیوههای مدرن مُهر تائیدی بر این مساله است، عنوان کرد: بیشک توجه به مسائل ریز ناشی از آگاهی این داوطلب بوده و نقطه مثبتی است که این شخص در مسائل کلان هم موفق خواهد بود. دیگر دوره شعار دادن صرف به سر آمده و شعارها باید با عمل همگام و همراه شوند. اگر همه داوطلبان بوشهر در این راستا گام بردارند و به جای استفاده از شیوههای سنتی از طریق فضای مجازی و شیوههای مدرنی که نیاز جامعه امروز است، اقدام کنند، بهطور قطع این اقدام در کل کشور خبرساز خواهد شد و کمک شایانی در راستای فرهنگسازی میشود.
این دوستدار طبیعت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا از عملکرد شورای چهارم راضی بودهاید یا خیر، افزود: برخی از اعضای شورای چهارم تلاش بسیاری در راستای رفع موانع و کاستیهای محیط زیستی داشتند اما با وجود همه این تلاشها طرحهای فراوانی با صرف وقت بسیار در شورای چهارم متوقف شد و در نتیجه سرانجامی نداشت؛ طرحهایی که با اجرائی شدن بسیار راهگشا و البته کمهزینه بودند. استان ما استانی بسیار غنی و ثروتمند است که متاسفانه فرهنگ و عزم راسخی برای استفاده صحیح از آن نداریم.
طیاری با تاکید بر اینکه لزوم ورود افراد آگاه نسبت به جغرافیای شهر برای شورای پنجم یک ضرورت است و امیدواریم کسانی با این ویژگی به شورای پنجم راه پیدا کنند، در پاسخ به این سوال که چه شیوههایی را بهعنوان جایگزین توزیع بروشور و اینگونه شیوههای سنتی پیشنهاد میکنید، گفت: راهکار بسیار است، تنها باید دغدغه مند بود و منافع شخصی را بر منافع شهر ترجیح نداد، یکی از این راهکارها توزیع کیسههای پارچهای زباله بین خودروها به جای پخش بروشور است که قطعا ماندگاری بیشتری دارد. شورا محل کسب درآمد نیست و متوسل شدن به شیوههای سنتی و پافشاری بر آن که امروزه روشی منسوخ است، تنها «منیت» این افراد را برجسته میکند. امیدواریم داوطلبان شورای پنجم به این قضیه نگرش متفاوتی داشته باشند و از اکنون عملکرد مثبت خود را به شهروندان ثابت کنند.
چیزی تا انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا نمانده و باید دید که داوطلبان با توسل به کدام شیوههای تبلیغاتی بستر ورود خود را به شورا مهیا کرده و سعی در جذب آرای بیشتر میکنند. روشهایی که قطعا نوع نگرش و بینش آنها را نسبت به مسائل ریز و کلان در سطح جامعه نشان میدهد و با توجه به زنگ خطری که امروزه بهویژه در مناطق ساحلی سلامت آینده شهروندان را تهدید میکند و مدتهاست که به صدا درآمده، لزوم لحاظ کردن این ملاک در انتخاب داوطلب اصلح از اهمیت بسیاری برخوردار است.