
بامدادجنوب- مهدی محمدی:
باید گفت که شانس آورند، همه. هم سرنشینان کشتی، هم صاحب کشتی و کاپیتان و هم سازمانهای مربوطهای که باید مجوزهای لازم را برای سفر کشتی رویای جنوب صادر میکردند. خدا را شکر فقط به فاجعه ختم نشد، وگرنه کسی به این سادگی نمیتوانست از زیر بار مسوولیت آن خارج شود.
سفر میان دو بندر گناوه و بوشهر به سمت جزیره مرجانی خارگ همیشه مشکلات خاص خود را داشته است. اینجا هم باید خدا را شکر کرد که ایران کشور جزیرهای نیست، وگرنه جایی که دو کشتی نمیشود تدارک دید، چگونه میتوان دهها کشتی را ردیف کرد. با این حال، سفر به خارگ همچنان دردسرهای خاص خودش را دارد و آنچه برای کشتی مسافری رویای جنوب پیش آمد، یکی از همین رویدادهای عجیب و غریب است که روایتهای متفاوتی از آن میشود.
یک روایت را معاون دریایی و بندری ادارهکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر نقل میکند و یک روایت دیگر را هم مالک کشتی. روزنامه بامداد جنوب برای آنکه جانب انصاف را رعایت کرده باشد، روایت هر دو طرف را نقل میکند، هر چند تلاش ما برای تماس با چند تن از مسافران راه به جایی نبرد.
هر چه هست، خدا را شکر 38 مسافر کشتی در فاصله 10 مایلی کانال بندر بوشهر با کمک شناورهای امداد و نجات دریایی به ساحل رسیدند و کشتی رویای جنوب هم پس از رسیدن به اسکله صلحآباد به قول مالک آن «با پای خود» به محل پهلوگیری کشتیها رفته است.
بر اساس آنچه روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر منتشر کرده است، محمد شکیبی با اشاره به آبگرفتگی کشتی مسافری رویای جنوب در آبهای خلیج فارس در 10 مایلی کانال بندر بوشهر گفت: کشتی مسافری رویای جنوب که در مسیر خارگ به بوشهر در حرکت بود به سبب آبگرفتگی، موتورهای آن از کار میافتد و خاموش میشود.
وی با بیان اینکه پس از این حادثه، ناخدای کشتی احتمال غرق شدن کشتی را به مرکز جستجو و نجات دریایی بوشهر اعلام میکند، برای این حادثه که در 10 مایلی کانال بندر بوشهر روی داد 5 شناور امداد و نجات به محل سانحه اعزام میشوند. با توجه به از کار افتادگی موتورهای شناور رویای جنوب، این شناور سرگردان در حرکت بود که شناورهای ناجی۲۰ بوشهر، شناور ناجی ۹ از جزیره خارگ، شناور هادی ۵ (راهنمابر)، شناور جست و جو و نجات اس آ آر و یدک کش تاسوعا با رسیدن بموقع به محل حادثه شناور مسافری را از خطر غرق شدن نجات دادند.
به گفته وی، شناور مسافری رویای جنوب به سبب آبگرفتگی در موتور خانه دچار آسیب شده بود به سبب شکستگی در خروجی آب در تهویه مطبوع در موتورخانه کشتی، موتورهای آن از کار میافتد و مسیر شناور در اختیار موج قرار میگیرد. با توجه به اطلاع به موقع، در همان لحظات اولیه 38 نفر مسافری که در معرض خطر غرق شدند قرار داشتند به شناورهای اعزامی منتقل شدند.
بر اساس گفته معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر، در شناور حادثه دیده 32 بزرگسال و 6 خردسال حضور داشتند، تمام مسافران روی عرشه شناورهای امداد و نجات منتقل و به سلامتی در اسکله صیادی صلح آباد بوشهر پیاده میشوند. 5 موتور پمپ قوی عملیات تخلیه آب را از موتورخانه انجام میدهند و پس از آن کشتی در اسکله صیادی صلحآباد بوشهر پهلو داده میشود.
شکیبی در همین حال یادآور شد که شناورهای حادثه دیده در آبهای خلیج فارس با هرگونه دستگاههای ارتباط تلفنی میتوانند با مرکز جستجو و نجات دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر تماس برقرار کنند و از خدمات امداد و نجات این اداره کل بهرهمند شوند.
حادثه خاصی نبود!
خبرنگار بامداد جنوب برای پیگیری موضوع با مالک کشتی رویای جنوب تماس گرفت تا از وی جزئیات را جویا شود. حسین محمودنژاد در این گفتوگو ضمن گلایه از مسائل مطرح شده در مورد ورود آب به موتورخانه و مشکلدار بودن شناور خود، میگوید: بدنه کشتی اصلا مشکل ندارد و مشکل اصلی که روز گذشته مسوولان بازرسی هم آمدند و از آن بازدید کردند، ناشی از قطع شدن لوله کولر بوده که به دلیل جنس آلومنیوم خود، جدا شده بود. از آنجایی که کولر کشتی با آب کار میکند، پس از جداشدن لوله کولر، پمپ کولر همچنان روشن بوده و این مساله باعث ورود آب به داخل کشتی شده است و نیروهای حاضر در شناور هم به جای خاموش کردن پمپ، دستپاچه میشوند.
مالک رویای جنوب در ادامه یادآور میشود که بر خلاف تمام خبرهایی که منتشر شده است بدنه کشتی هیچ آسیبی ندیده است و ما امروز کشتی را روی داک میبریم و همه میتوانند ببینند که کشتی هیچ مشکلی ندارد، تاکید میکند که ما از فردا (دوشنبه) در خط سرویس دهی قرار میگیریم و نسبت به دادن خدمات به مسافران مسیر خارگ اقدام خواهیم کرد.
محمودنژاد همچنین از این مساله دلخور است که چرا صاحبان سرمایه و نیروهای بومی در بوشهر که در استان خودشان مشغول به کار هستند دچار مشکلات بسیاری هستند؟ به گفته وی، در حالی که او بهای هر بلیط سفر به خارگ را مبلغ 22هزار تومان حساب میکند، اما برخی از شرکتهای غیربومی که دارای نفوذ بسیاری هستند، همین بلیط را 26هزار تومان عرضه میکنند، این در حالی است که کشتیهای ما سرعت بیشتری دارند.
با این حال، بهنظر میرسد در این زمینه مسوولان باید فکر بیشتری کنند. بامداد جنوب به زودی گزارشی در مورد کشتی چند میلیاردی ساخته شده در قشم که با وام هنگفت و کمکهای بلاعوض ساخته شده و قرار بود در مسیر بوشهر – خارگ فعالیت کند، گزارشی مبسوط را منتشر خواهد کرد. در آن گزارش خواهیم نوشت چگونه میلیاردها تومان سرمایه بیتالمال به دست چند نفر افتاده و بدون استفاده روی دریا شناور است و صدایی هم از کسی در نمیآید.