
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
هوا شرجی است و بهطور نفسگیری اکسیژن را دریغ میکند اما این بندر دیرینه و کهن آنقدر حرف برای گفتن دارد که مرا مردادماه به سوی خود فراخوانده است. «سیراف» بندری است که همواره نام آن در تاریخ ایران میدرخشد. بندری که در قرن چهارم هجری آغازگر راه آبی ابریشم بوده و عمده مبادلات تجاری ایران با کشورهایی افریقایی (نظیر زنگبار و...) و آسیایی چون هند، چین و... از طریق این بندر انجام میشده است. سیراف بهدنبال زلزله ویرانگر سال 366 یا 367 هجری با خاک یکسان شد و تمام شکوه و جبروت این بندر که بهگفته مقدسی، در تجارت با بصره رقابت میکرده و یکی از مراکز مهم تجاری خلیج فارس بهشمار میرفته است، در زیر آوار و دریا چهره به نقاب کشید و اینک سیرافی که بر دامن کوه به زیبایی بر کرانه خلیج همیشه فارس خود را به رخ میکشد، بندر کوچکی است که از سوی بازماندگان این زلزله مهیب بر ویرانه سیراف باشکوه پیشین بنا نهاده شده است. این بندر هنوز هم چون نگینی بر تارک خلیج فارس میدرخشد و در خود میراث تاریخی گهرباری نظیر سازههای آبی یا گوردخمههای باستانی، مسجد جامع، قلعه نصوری و... را جای داده است.
هر زمان قلم بهدست میگیرم تا از سیراف بنگارم، آنقدر حرف و درد در ذهنم جان میگیرد که نمیدانم از کجایش بنویسم اما این بار تصمیم گرفتم از ثبت جهانی سیراف، قلعه نصوری و... بنویسم. قلعهای که بر بلندای تپهای در سیراف آرام گرفته است و یکی از زیباترین چشماندازهای خلیج زیبای فارس را به نمایش میگذارد. قصه این قلعه زیبا که از معماری منحصربهفردی برخوردار است، قصهای به درازای تاریخ است که احیای این میراث تاریخی میتواند به هویت معماری ایرانی که یادگار دوره قاجاری است، جانی دوباره ببخشد.
در کتاب «سیراف» تالیف غلامرضا معصومی در خصوص این قلعه آمده است: «این قلعه در کنار جاده و روی تپهای بلند و مشرف به دریا به سمت غرب بندر طاهری بنا شده است که آن را پدربزرگ شیخ ناصر نصوری (یکی از مالکین این بندر) بنا کرده است و مربوط به اوایل دوره قاجاریه است. این قلعه مانند بناهای دیگر عهد قاجار دو حیاط اندرونی و و بیرونی دارد و یک شاهنشین بالای همه اتاقها قرار گرفته است. چهار ستون زیبای سنگی و گچبریهای داخلی ایوان غربی حیاط بیرونی این قلعه دارای ارزش تاریخی و هنری است. این ایوان فقط یک راه به پشت بام دارد...». در بخش دیگری از این کتاب در خصوص گچبریهای این عمارت نوشته شده است: «گچبریها این عمارت که بهوسیله استاد علیاصغر شیرازی و به امر شیخ جبار جد شیخ ناصر نصوری در حدود 170 و اندی سال پیش انجام گرفته است، غالبا نقش درختان، شاخ و برگ و گلدانهای زیبا و فرشتگان را در کنار هم نشان میدهد. فرشتگان زیادی با نقش پرندگانی چون هدهد، طوطی و طاووس همراه با خطوط هندسی تزئینی در این اثر هنری پدید آمده است. گذشته از گچبریهای تزئینی هیجده تابلو بسیار زیبا و پرمعنی از بهترین مجالس شاهنامه فردوسی را برگزیده و در این ایوان با گچبریهای جالب و بهطرز شیوا و گویایی جلوهگر ساخته است».
با این اوصاف، پی میبریم که قلعه نصوری با آن بادگیر بینظیرش هویت معماری ایرانی را بر فراز خلیج فارس به نمایش گذاشته است. شوربختانه مرمت این بنای ارزشمند و شاخص تاریخی که از اوایل دهه 90 آغاز شده، همچنان پر فراز و نشیب پیش رفته است، این در حالی است که پیش از این قرار بود مرمت این بنا در سال 95 به پایان برسد اما نه تنها تمام نشده، بلکه روند بازسازی آن بهدلیل کمبود بودجه، اعمال سلیقههای شخصی و بیپایه و... به دوبارهکاریها ختم شده است. سال پیش که به سیراف سفر کرده بودم تا گزارشی از نحوه مرمت این بنا تهیه کنم، تصاویری از برخی جاهای این بنا که مرمت شده بود، تهیه کردم و به یک کارشناس مرمت در تهران فرستادم که متاسفانه نظر این کارشناس این بود که در برخی از نقاط مرمتها اصولی صورت نگرفته است. همچنین وی در اینباره به بامداد جنوب گفته بود که در مرمت قسمت داخلی این بنا از مصالح اولیه آن استفاده نشده است.
اما در این گزارش پای سخنان محمد کنگانی، سیراف شناس و فعال حوزه میراث فرهنگی نشستیم. وی در خصوص روند مرمت قلعه نصوری در سال جاری به بامداد جنوب گفت: خوشبختانه گزارش پیشین بامداد جنوب در این زمینه بیتاثیر نبود، بهطوری که الان دارید میبینید، تمام نمای بیرون قلعه به همان شکل اولیه خود گلاندود شده است و خوشبختانه ناصر امیرزاده، مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از محل اعتبارات ملی مبلغ یک میلیارد و 400 میلیون تومان برای مرمت این بنا اختصاص داده است که اگر این اعتبار بهشکل صحیح و فقط برای این عمارت استفاده شود، میتوان پیشبینی کرد که بازسازی قلعه تا پایان سال به اتمام برسد و کار خود را بهعنوان یک پروژه اقامتی-پذیرایی آغاز کند.
کنگانی در ادامه با اشاره به اینکه هرچند پیش از این در دوران ابراهیم فروزانیفر، مدیرکل وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای مرمت این بنا در دو مرحله اعتبارهای میلیاردی اختصاص داده شد که در مرحله دوم اعتباری نزدیک به یک میلیارد و 700 میلیون تومان برای تکمیل این پروژه در نظر گرفته شد، افزود: اما پیشرفت کار در آن زمان نشان داد اصلا این مبلغ در اینجا هزینه نشده که با پیگیریهایی که صورت دادیم، مدیرکل وقت میراث فرهنگی بیان کرد که با بخشی از این اعتبار یکسری امکانات برقی برای عمارت خریداری شده است. البته در بودجهای که سال 93 به بنا اختصاص داده شد، یک الحاقیه به نام موتورخانه و سرویس بهداشتی در آن ثبت شده بود که با آن بودجه تنها اندکی از این قسمت کار شد.
وی با تاکید بر اینکه امیدوارم این بودجه یک میلیارد و چهارصد میلیون تومانی هرچه سریعتر به پروژه ترزیق شود تا قلعه نصوری که سلطان قلعههای ساحلی ایران بهشمار میرود، هرچه زودتر پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بهویژه گردشگران صنعتی شود، افزود: این قلعه از پتاسیلهای منحصربهفرد و بینظیری چون چشمانداز فوقالعاده (که رو به سوی دریاست)، برج چهار طبقه، گچبریها، شاهنشین، تابلوهای شاهنامه و... برخوردار است. این ویژگیها با توجه به اینکه در این محدوده هتل یا اقامتگاه مجهزی وجود ندارد، میتواند در جذب گردشگر بسیار تاثیرگذار ظاهر شود.
این فعال حوزه میراث فرهنگی در پاسخ به این پرسش که راهاندازی قلعه نصوری بهعنوان اقامتگاه بومگردی با توجه به اینکه میان صنایع و پتروشیمیهای کوچک و بزرگ قرار گرفته است، آیا میتواند در رونق توریسم صنعتی در منطقه تاثیر داشته باشد، گفت: بدون شک بله. البته در این زمینه بیش از هر چیز باید با صنایع تعامل داشته باشیم، چراکه صنایع از شرایط خاصی برخوردار هستند و عموما میهمانانی که به این منطقه میآیند هم برای بازدید و هم برای انعقاد قراردادهای نفتی و... میآیند و از این منظر، سیراف و قلعه نصوری میتواند مکان مناسبی هم برای گردشگری و هم برای انعقاد قراردادهای مهم در نظر گرفته شود. این محل بهدلیل جاگیری مناسب بر بلندی تپه شبها از منظره خیرهکنندهای برخوردار است و این به جذابیت قلعه افزوده است. همچنین شبها از اینجا مشعلهای سایت «2» کنگان و عسلویه پیدا است. بنابراین صنعت میتواند با انعقاد تفاهمنامهای گردشگران خود را به این منطقه بیاورد و با پیوند دادن صنعت و میراث باارزش تاریخی که در سیراف وجود دارد، عظمت سیراف را بار دیگر پس از هزار سال به نمایش بگذارد. همچنین در سایه انعقاد این تفاهمنامه میتوان گردشگرانی که به سیراف میآیند به بازدید از مناطق صنعتی برد تا از نزدیک ابهت صنعتی که حاصل ذوق و خلاقیت مهندسان سختکوش ایرانی است، معرفی کرد.
کنگانی مدیریت موسسه «سیرافپارس» را عهدهدار است و این موسسه بهدلیل حمایت و استقبال مطلوب از گردشگران داخلی و خارجی، تعامل مناسب با تورهای گردشگری، ثبات حضور اعضا موسسه در سه منطقه برای راهنمایی گردشگران، اقدامات فرهنگی نظیر تالیف کتاب و تولید فیلم مستند در راستای معرفی قدمت و تاریخچه سیراف و... در سال جاری بهعنوان سمن برتر ملی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معرفی شد. وی در آیین تجلیل از سمنهای موفق کشوری این پیشنهاد را به زهرا احمدیپور، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داده بود که دوباره راه ابریشم آبی را که کشورهای قدرتمندی چون ژاپن، چین، کره، هند، ایران، مالزی ... را در برمیگیرد، فعال کند، چراکه فعال شدن این راه نه تنها نام سیراف، بلکه نام ایران را باردیگر در روابط تجاری بر سرزبانها میاندازد و به رونق منطقه بیش از پیش میافزاید که خوشبختانه این پیشنهاد با استقبال احمدیپور روبهرو شده است.
وی در ادامه در پاسخ به این پرشس که با وجود اینکه پرونده سیراف برای ثبت جهانی حدود 11 سال پیش به یونسکو رفته است اما هنوز خبری از جهانی شدن آن نیست، بهنظر شما چرا این تصمیم اینقدر با تاخیر همراه شده است، توضیح داد: ما همچنان پیگیر این مساله هستیم و درست است حدود 10 یا 11 سال پیش سیراف به همراه 40 اثر دیگر برای ثبت جهانی به یونسکو معرفی شده است و تنها در یک صورت ثبت جهانی این بندر تاریخی محقق میشود که یک اراده استانی پشت آن باشد، چون اگر سیراف ثبت جهانی شود، تنها شهری است که بر کرانه خلیج فارس این امتیاز به آن اختصاص داده شده است. البته در ثبت جهانی سیراف باید سازههای آبی را جدا کنیم، چراکه این سازهها خود قابلیت ثبت جهانی شدن را دارند. این سازهها از سازههای آبی که در شوشتر وجود دارد، بسیار قویتر و منحصربهفردتر هستند، چون بیش از هفت هزار حوضچه مستطیلشکل و نزدیک به صد و پنجاه حلقه چاههای آب به عمق 20 تا 130 متر را در برمیگیرد. در حال حاضر تنها اتفاق نیکی که در این زمینه صورت گرفته، این است که از سوی مدیرکل میراث فرهنگی استان مبلغ 200 میلیون تومان برای مطالعات جهانی سیراف اختصاص یافته است که این تصمیم میتواند نقش موثری در معرفی بیشتر سیراف به جهانیان داشته باشد.
کنگانی همچنین در پایان در پاسخ به این سوال که چرا محمد کنگانی اینگونه به سیراف و تاریخ آن علاقهمند است، گفت: از زمانی که سیراف و ظرفیتهای خاص آن را شناختم و دانستم که در زمینه روابط بینالمللی در خلیج فارس از ظرفیت خوبی برخوردار است، تمام همتم را به کار بستم تا به معرفی پیشینه تاریخی و داشتههای این بندر قدیمی بپردازم. تمام این کارها هم تنها و تنها با عشق و دستان خالی انجام میدهم. امیدوارم مسوولان ما را در ادامه راه حمایت کنند تا با تالیف کتب و تهیه فیلمهای مستند و سینمایی در خصوص سیراف در معرفی آن کوشاتر ظاهر شویم.