بوشهر در اولویت راه‌آهن سال جاری هم قرار ندارد
کد خبر: ۹۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۵ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۶
با وجود جذب بیش از 15 میلیارد دلار فاینانس برای راه‌آهن؛

بوشهر در اولویت راه‌آهن سال جاری هم قرار ندارد

راه‌آهن یکی از آرزوهای دیرینه بوشهری‌ها است. آرزویی که با وجود موقعیت استراتژیک استان ضروری هم به‌نظر می‌رسد و انتظار می‌رفت در سال‌های گذشته این مهم تحقق یابد اما دقیقا معلوم نیست که چرا استان بوشهر در اولویت‌های ریلی وزارت راه و شهرسازی و دولت قرار ندارد.
بامدادجنوب- ابوذر راستین:
راه‌آهن یکی از آرزوهای دیرینه بوشهری‌ها است. آرزویی که با وجود موقعیت استراتژیک استان ضروری هم به‌نظر می‌رسد و انتظار می‌رفت در سال‌های گذشته این مهم تحقق یابد اما دقیقا معلوم نیست که چرا استان بوشهر در اولویت‌های ریلی وزارت راه و شهرسازی و دولت قرار ندارد.
در سال‌های اخیر هرگاه خواسته عمومی مردم استان برای احداث راه‌آهن به اوج خود می‌رسید و مردم از وضعیت مطالبه بحق خود می‌پرسیدند، برخی مسوولان استانی از انتقال سریع قطار به بوشهر ظرف چند ماه آینده خبر دادند.
 اگر جست‌وجوی کوچکی در اینترنت انجام داده و اظهارنظرهای سه سال اخیر مسوولان ارشد استان در خصوص راه‌آهن بوشهر به شیراز را دنبال کرده باشید، خواهید دید که تاکنون چند بار باید راه‌آهن بوشهر به شیراز تکمیل می‌شد اما متاسفانه هنوز هم هیچ خبری نیست. جالب اینجاست که برخی از خبرنگاران که به زحمت می‌شود نامشان را روابط عمومی گذاشت با چنان آب و تابی از دستاوردهای استاندار جوان بوشهر در خصوص تکمیل راه‌آهن و شنیدن صدای سوت قطار از سوی بوشهری‌ها خبر دادند که گمان می‌کردیم تا یک ماه دیگر کار ریل‌گذاری این خط به پایان برسد. البته این به‌ظاهر خبرنگاران به سهم خود رسیدند و هرکدام پستی در یکی از ادارات‌کل استان گرفتند اما صدای سوت قطار همچنان به گوش بوشهری‌ها نرسیده است.

البته برای همه ما در این چندسال، رخ دادن این اتفاقات دیگر عادی شده و به یک روال معمولی تبدیل شده است اما این‌که چرا برخی مقامات کشوری هم در زمان‌های حساس به مسوولان استانی ملحق شده و وعده‌های سر خرمن می‌دهند، جای تعجب دارد. تاکنون چندین بار اتفاق افتاده در زمانی که خواسته مردم و خبرنگاران برای تحقق راه‌آهن بالا گرفته و مطالبات مردم استان رنگ و روی جدی‌تری به‌خود گرفته است، یکی از معاونان و مسوولان کشوری در وزارت راه و شهرسازی از جذب قریب‌الوقوع یک فاینانس برای راه‌آهن بوشهر به شیراز خبر داده و پس از آن برخی رسانه‌های استان با خوشحالی این خبر را بازنشر کرده‌اند. این اتفاق سبب می‌شد تا مدت‌ها هیچ خبری از خواسته مردم به گوش مسوولان نرسد تا مردم استان منتظر تحقق این وعده سر خرمن بمانند و مسوولان نیز مدت‌زمانی را با آسایش سپری کنند. حال آن‌که پس از مدتی این مقام مسوول در اظهار نظری اعلام می‌کرد که بودجه لازم برای این طرح در اختیار نداریم و هیچ کشوری فاینانس آن را قبول نکرده است. البته چند‌بار هم وزیر راه و شهرسازی با اعلام این‌که راه‌آهن بوشهر در اولویت‌های این سازمان جایی ندارد، آب پاکی را روی دست بوشهری‌ها ریخته است.

با این حال، هربار که خبری در خصوص احداث راه‌آهن در یکی از استان‌های کشور منتشر می‌شود، بی‌درنگ یاد راه‌آهن بوشهر به شیراز می‌افتیم و سعی می‌کنیم با انتشار گزارشی یاد و خاطره این عزیز از دست رفته را گرامی بداریم. پروژه‌ای که هرچند خودش برای بوشهری‌ها هیچ‌گاه به مرحله عمل نرسید اما نامش سبب ارتزاق برخی از دوستان به‌ظاهر خبرنگار از قِبَل آن شد.
در هر حال روز گذشته خبری در خبرگزاری ایلنا منتشر شد که در آن قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود که دو پروژه ریلی برای دریافت فاینانس از کره جنوبی به این کشور معرفی شده‌اند که جست‌وجوی ما برای یافتن نام بوشهر در آن بی‌نتیجه بود.

 اصغر فخریه کاشان با بیان این‌که خرید واگن مسافری و باری و اجرای پروژه خط‌آهن اصفهان – هواز برای دریافت وام خارجی (فاینانس هشت میلیارد یورویی کره جنوبی) را به این کشور پیشنهاد داده‌ایم، خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی از قرارداد خط اعتباری بیش از هشت میلیارد یورویی با اگزیم بانک کره، سهم بسزایی دارد. البته طبق بودجه سال جاری دولت می‌تواند 50 میلیارد دلار فاینانس را اجرایی کند، به این معنا که کشورهای مختلف می‌توانند با ایران قرارداد فاینانس منعقد کنند تا سقف این 50 میلیارد دلار تکمیل شود.
وی با اشاره به تفاهمنامه و قراردادهایی که تا‌کنون برای تامین سقف فاینانس 50 میلیارد دلاری منعقد شده، گفت: دولت باید بتواند برای محقق ساختن فاینانس 50 میلیارد دلاری با کشورهای مختلف وارد مذاکره و قرارداد شود. برای مثال تا کنون تفاهمنامه‌ها و قراردادهایی برای فاینانس سه میلیارد دلاری در پروژه‌های راه‌آهن و نیرو با شرکت‌های آلمانی، فاینانس هشت میلیارد دلار با کره جنوبی، فاینانس یک میلیارد دلار با دانمارک‌، فاینانس سه میلیارد دلار با چین و... انجام شده است.

فخریه کاشان با توضیح روند تخصیص وام خارجی به پروژه‌ها از قراردادهای فاینانس، ادامه داد: قراردادها و تفاهمنامه‌های فاینانس به‌صورت کلی به امضا می‌رسد و پس از این‌که مجوزهای قراردادهای فاینانس صادر شد، پروژه‌هایی که واجد شرایط هستند می‌توانند از این فاینانس‌ها استفاده کنند. این‌گونه نیست که لزوما برای پروژه خاصی قرارداد فاینانس بین دو کشور به امضا برسد.
گفتنی است مجموعه فاینانس‌های مورد اشاره قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی برای سال جاری تاکنون به بیش از 15 هزار میلیارد دلار برای تحقق پروژه‌های ریلی و راه‌آهن در کشور رسیده است، با این حال هیچ سخنی از تکمیل راه‌آهن بوشهر به شیراز به میان آورده نشده است. بنابراین مشکل ساخت راه‌آهن بوشهر را نمی‌توان نبود سرمایه دانست.

نظرات بینندگان