
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
قطار بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی بوشهر روز چهارشنبه (29 شهریورماه) با معرفی برترینهای خود به انتهایی مسیر رسید. البته جشنواره امسال هم با حاشیهها و اعتراضهایی همراه بود که برخی از آنها درست و برخی دور از انصاف بود. با وجود همه اینها، در نهایت دو نمایش «رئیس» به نویسندگی و کارگردانی شیما جوادپور و «دوئلونا» به نویسندگی مهدی نصیری و کارگردانی محسن حلوایی از سوی هیات داوران (متشکل از سهراب سلیمی، حسین کیانی و علی غلامی) به سی و ششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر معرفی شدند.
همچنین هیات داوران این دوره از جشنواره تئاتر استانی بوشهر، با توجه به پتانسیلی که تئاتر این منطقه دارد، پیشنهاد حضور اثر سوم را نیز بهنام «آواز ماهیها در مرداب» با طراحی، دراماتورژی و کارگردانی فضلالله عمرانی، کارگردان مطرح دیّری به ادارهکل هنرهای نمایشی کشور داده است؛ اثری که به عقیده برخی از صاحبنظران میتوانست جز یکی از دو نمایش راهیافته به جشنواره فجر باشد.
در این میان، در روز پایانی این جشنواره برخی از آرای داوران شبهاتی را در اذهان بهوجود آورد که جای تامل دارد و نمیتوان راحت از کنار آن گذشت. امید که در دورههای بعد کمتر شاهد مسائل اینچنینی باشیم. در بالا اشاره شد که «دوئلونا» یکی از دو نمایشی است که بدون اولویت به جشنواره فجر امسال معرفی شده است. این اثر که اقتباسی از نمایشنامه «مکبث» ویلیام شکسپیر است، به همت گروه «هیرو»ی بوشهر تولید و در آن به خیانت و جاهطلبی لیدی مکبث پرداخته شده است. محسن حلوایی که در این دوره بدون حسن رضایی، همتا و همراه همیشگی خود به تولید این اثر همت گماشته است، در آن برخلاف سایر تولیدات پیشین گروه نمایشی «هیرو» اشاره مستقیمی به آیینها و رسوم جنوبی نکرده و تنها بهصورت نامحسوس المانهای جنوبی را در حین اجرا گنجانده است، البته ناگفته نماند که وی در این اثر باز هم «زن» را نقش اول داستان قرار داده تا درونیات و داشتههای این قشر از جامعه را به منصه ظهور بگذارد و زمینه را برای پیشرفت بازیگران بانوی بوشهری فراهم کند.
در نمایش «دوئلونا» به نویسندگی مهدی نصیری و کارگردانی محسن حلوایی، بازیگرانی شامل احمد قربانی، لیلا ناظمی، سارا خضری، خاطره حسینی و ساحل کمالیان به ایفای نقش میپردازند. دیگر عوامل این اثر عبارتند از: کیامرث خوردهبین (سرپرست گروه موسیقی)، عیسی قمری، شیما حیدری و مجتبی صاحب (نوازنده)؛ محسن حلوایی و مصطفی هلالی (طراحی صحنه و دکور)، علی خادم (طراحی بروشور و پوستر)، لیلی منصورنژاد (طراحی لباس)، عیسی قمری (ساخت تیزر) و ابراهیم شاکریمطلق (سپرست گروه). محسن حلوایی از جمله هنرمندان تئاتری موفق است که دانشآموخته بازیگری و کارگردانی تئاتر (کارشناسی) و ادبیات نمایشی (کارشناسی ارشد) از دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر و موسس و عضو هیات مدیره گروه نمایشی «هیرو» است. وی تاکنون با بازی در نمایشهایی نظیر «دلیله» (سال 90)، «مجلس سور سوگ» (91) و «ناصرالدین گربه قجری» (92) حضور در جشنواره فجر را تجربه کرده است. همچنین حلوایی در مقام کارگردانی با آثاری چون «ناصرالدین گربه قجری و ملیجک» و «سیهسول» در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر حضور یافته است. اینک با اثری به نام «دوئلونا» در جشنواره سی و ششم فجر حضور خواهد داشت که در این زمینه گفتوگویی را با وی انجام دادیم که در ادامه شما را به خواندن آن دعوت میکنم.
نمایش «دوئلونا» اقتباسی از نمایشنامه مکبث به نویسندگی مهدی نصیری است، چگونه شد که امسال متنی خارجی را برای جشنواره برگزیدید؟
امسال بهدليل اينكه متني را ننوشته بوديم و متنی هم آماده نداشتيم و از سوی ديگر دوست داشتم تجربه جديدي هم داشته باشم، با پيشنهاد مهدي نصيري، متن او را که اقتباسی از نماشینامه «مکبث» شکسپیر بود، بعد از خواندن برای کار امسال انتخاب کنم.
آیا در این متن به زندگی اهالی جنوب و آیینهای این منطقه هم توجه داشتید؟
خير، اين متن با ديگر آثار گروه نمايشي «هيرو» در بهره گرفتن از آيين و مناسك جنوبي متفاوت است؛ این در حالی است كه ما در بيشتر آثارمان از آيين و مناسك جنوبي استفاده ميكرديم و نگاه ويژهاي هم به اين بخش از فرهنگ اقليم جغرافيايي جنوب داشتیم.
این نمایش چه داستانی را روایت میکند و با چه رویکردی به روایت داستان پرداختید؟
این اثر، داستان به قدرت رسيدن مكبث، خيانتش به پادشاه و جاهطلبي او را روایت میکند. بهصراحت میگویم بيشترین تاكيد اين نمايش روي كاركتر زن و شخصيت «بلونا» است؛ بلونا كسي است كه نماد جنگ و خونريزي است که در نمايش هم اين خصايص بهخوبي ديده ميشود. بنابراین ما در این اثر با رویکردی روانشناسانه به مسائلی چون جنگ و خونريزي، نازايي زن، خيانت او پرداختیم و این هم برداشتي از نمايشنامه «مكبث» است و بر اساس آن شخصيت زن را بهعنوان فاعل اثر برجسته کردیم.
در این نمایش بار دیگر به زنان پرداختید، فکر میکنید چقدر این قشر جامعه نیاز به معرفی شدن دارند و بهعنوان یک کارگردان چقدر تلاش کردید تا زنان، نیازها، آلام و مصائب آنها را به نمایش بگذارید؟
يكي از ويژگيهاي بارز گروه نمایشی «هیرو» تاكيد روي كاركتر زن است که در طول اين ساليان در نمايشهاي اين گروه اين مساله بهشدت نمود داشته و ديده شده است که در این اثر هم یکی از نقاط مشترک اصلی آن با ديگر آثار گروه همين پرداختن به شخصيت زن است و من فكر ميكنم كه گروه ما در این زمینه موفق عمل كرده است.
این اثر در جشنواره تئاتر استانی به همراه نمایش «رئیس» به جشنواره فجر راه یافت و شما نماینده تئاتر بوشهر در کشور هستید، بهنظر شما کدام ویژگی اثر باعث شد که برگزیده شود؟ فرم اجرا یا محتوا؟
ببينيد اين نمايشنامه، به همراه نمایش «رئیس» از بين ١٢ اثر و در تقابل با اين آثار انتخاب شده است، اگر بحث نويسندگي را (به لحاظ غيربومي بودن) كنار بگذاريم، تاكيد هيات محترم داوران روي كارگرداني اين اثر بوده است، يعني روي فرم و شيوه اجرئي آن. با توجه به اينكه نمایش «دوئلونا» علاوه بر بحث کارگردانی، در بخش طراحي صحنه، طراحي نور، موسيقي و... جوايزي را در این دوره از آن خود کرده است، هرچند این اثر در بحث بازیگری هم جاي تعمق و تامل داشت.
امسال سطح کمی و کیفی جشنواره تئاتر استان را چگونه ارزیابی میکنید؟
فکر میکنم در اين يكي دو سال كيفيت آثار نمايشي خوب نبوده است، با ذكر اين نكته كه هميشه در هر جشنواره چند كار خوب، چند كار متوسط و چند كار ضعيف وجود دارد. هرچند آقاي ياراحمدي در انجمن هنرهای نمايشی استان برای پيشبرد سطح كيفي آثار زحمات زيادي ميكشند و سعيشان در این سالها بر این بوده که آثار باکیفیتتری در جشنواره و اجرای عموم به روی صحنه برود ولي باید بگویم که كيفيت آثار دست خود بچهها و اهالي تئاتر استان است؛ آنها هستند كه ميتوانند كار خوب را به روی صحنه ببرند.
در حال حاضر عمدهترین دغدغه محسن حلوایی در تئاتر چیست و بیشتر دوست دارید کدام سوژهها دنبال کنید؟
اگر بشود اسمش را دغدغه گذاشت، بیشتر دوست دارم كار خوب به صحنه ببرم. دنبال فكر و شيوه اجرائي جديد هستم. انشاءالله دوست داریم که یک کار عروسكي را براي كودكان آماده کنیم و به روی صحنه ببریم و در حال حاضر دغدغه این روزهای من، همین آماده کردن این کار عروسکی و اجرای آن در آیندهای نزدیک است.
شما بهعنوان کارگردان، همیشه سعی داشتید فرصت خوبی را برای پیشرفت بازیگران زن بوشهر در کارهایتان فراهم کنید، آیا اینگونه اعتمادها به افزایش اعتمادبهنفس و توانمندی بازیگران زن کمک میکند؟
فكر ميكنم توانستيم، چون بیشتر بازيگران خوب زن در تئاتر استان بهنوعي با ما و گروه ما راه خود را آغاز کردهاند و الان هم دارند فعالیتشان را ادامه ميدهند که اين نشان ميدهد كه ما در هموار كردن راه و ايجاد زمينه مناسب براي آنها موفق بوديم. من اگر حمل بر خودستايي نشود، به بازيگرهایم ميگویم اگر موفقيتي بهدست ميآوريد، ببينيد که چه کسی الفباي آغاز راه بازیگری ر به شما آموخته است.
فکر میکنید موسیقی چقدر به جذابیت یک نمایش میافزاید؟
موسيقي بهطبع در ايجاد فضاي خوب و مناسب براي اثر نمايشي مفید است و از مكملهاي يك اثر نمايشي در ايجاد بستر مناسب براي هر اجرا بهشمار میرود. يكي از خصوصيات بارز گروه «هيرو»، موسيقي خوب آثارش است و فكر ميكنم در این زمینه موفق بوده است و هميشه هم از موسيقي بهخاطر استفاده درست و بجا بهره خوبي برده است.
حضور در جشنواره فجر چقدر در ارتقای کیفیت کار کارگردانان شهرستانی نقش دارد؟
خب در تعامل داشتن و با هم بودن، ديدهشدن و ارائه اثر و اينكه بتواني آثار ديگران را ببيني و ديگران آثار تو را ببيند، بهطور قطع مفيد است و من فكر ميكنم بخشي از موفقيت هر كارگردان ميتواند همين باشد، اينكه ديگران اثرش را ببينند و در مورد نقاط ضعف و قدرتش حرف بزنند. بدون شک حضور در جشنوارههای معتبری چون فجر و... در تجربهاندوزی کارگردانان و افزایش انگیزه در آنها تاثیر زیادی دارد.
چرا امسال با همتای خود حسن رضایی به تولید اثر نپرداختید؟ این در حالی است که شما هر سال با همدیگر به تولید اثر میپرداختید؟
آقاي رضايي امسال بهدليل پارهاي از مشكلات كاري و اينكه درگير ضبط يک برنامه تلوزيوني بود نتوانست ما را همراهی کند اما در مراحل پاياني به گروه پيوست و هماكنون هم در حال نگارش نمايشنامه جديد خودش است كه يك نمايش كاملا ايراني و موزيكال با فضايي زنانه است و تمرين آن هم بهزودي شروع ميشود.
سخن پایانی؟
در پايان از زهره عالينسب مديركل محترم كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان كه حمایت خوبی از دوستان نمايشي دارد و تا جايي كه برایشا ممکن است، بستر مناسب را براي هنرمندان فراهم ميكند، بهطور ویژه تشکر میکنم. همچنین از حمیده ماحوزي مديركل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي استان، جهانشير ياراحمدي مسوول انجمن هنرهای نمايشی استان، عوامل اجرائي و بازيگران خوبم، استاد ايرج صغيري و استاد احمد آرام كه هميشه همراه و ياور گروه هيرو بودند، قدردانی میکنم. انشاءالله كه مسوولان استان هم به اهميت و ضرورت و تاثیر هنر تئاتر و قرار دادن آن در سبد خرید خانوار توجه و از این پس حمايت ويژهاي از اين مقوله فرهنگي داشته باشند.
در پایان یادآوری میشود، با وجود تمام کاستیها و بیمهریهایی که مدیران ارشد استان نسبت به هنر بهویژه تئاتر دارند اما این هنر با تلاش اهالی آن در بوشهر همچنان زنده و پویا است. بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان بوشهر نشان داد که برخی از شهرستانها نظیر دیّر و... در تئاتر حرفهای زیادی برای گفتن دارند، فقط باید به آنها بیشتر از پیش باید بها داده شود.