محرم و صفر را منبع درآمدزایی نکنید
کد خبر: ۹۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۵ - ۰۳ آبان ۱۳۹۶
به دنبال افزایش دوبرابری قیمت بلیت اتوبوس‌های عازم اربعین؛

محرم و صفر را منبع درآمدزایی نکنید

چیزی تا مراسم بزرگ اربعین حسینی نمانده است. مشتاقان حسینی برای شرکت در این مراسم پرشور و عظیم سر از پا نمی‌شناسند و نقاط ضعف و کاستی‌های مراسم سال‌های قبل برای سال 96 شناسایی و جبران شده است.
محرم و صفر را منبع درآمدزایی نکنیدچیزی تا مراسم بزرگ اربعین حسینی نمانده است. مشتاقان حسینی برای شرکت در این مراسم پرشور و عظیم سر از پا نمی‌شناسند و نقاط ضعف و کاستی‌های مراسم سال‌های قبل برای سال 96 شناسایی و جبران شده است. یکی از پیش‌بینی‌های لحاظ شده برای زائران موضوع بیمه بود که به منظور ایجاد آرامش و تامین امنیت خاطر و بهره‌مندی زائران عتبات عالیات از پوشش‌های بیمه‌ای مناسب با حق بیمه ۱۶۰ هزار ریالی برای هر زائر عرضه شده است.

پوشش‌های این بیمه‌نامه نیز برای هر یک از بیمه شدگان شامل پرداخت غرامت نقص عضو یا از کارافتادگی دائم کلی یا جزئی بر اثر حادثه دو میلیارد ریال، پرداخت غرامت فوت ناشی از حادثه دو میلیارد ریال، هزینه‌های درمانی بستری بیمارستانی و اعمال جراحی به علت بیماری یا حوادث ۲۰۰ میلیون ریال و هزینه‌های درمانی سرپایی و پاراکلینیکی به علت بیماری یا حادثه ۲۰ میلیون ریال تعیین شده است. این در حالی است که به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، انتشار متن قرارداد بیمه ایران و سازمان حج و زیارت برای بیمه زائران اربعین حسینی حاشیه‌هایی داشته است.
بعد از اوج گرفتن نرخ بلیت هواپیما و عدول از نرخ‌های تعیین شده قبلی برای مسیرهای نجف و بغداد و محاسبه بلیت اتوبوس با نرخ دوطرفه و حساب و کتاب ریالی ویزای عراق با نرخ دلار 4250 تومانی، حالا حرف و حدیث‌های بیمه زائران اربعین هم خبرساز شده است. در متن منتشر شده قرارداد بیمه ایران و سازمان حج و زیارت دو موضوع سوال‌برنگیز وجود دارد؛ نخست میزان 20 درصد از سود حاصله به عنوان مشارکت در منافع در قرارداد سال آینده بیمه ایران با حج و زیارت محاسبه شده است. این در حالی است که با توجه به الزام قانونی برای برگزاری مناقصه در عقد قرارداد معلوم نیست بیمه ایران چرا از الان خود را برنده مناقصه سال آینده هم فرض کرده است. چنانچه این اتفاق هم نیفتاد، این 20 درصد در جیب بیمه ایران خواهد رفت.

نکته دوم، اختصاص 17 درصد از حق بیمه تعیین شده به عنوان کارمزد خدمات اجرائی به کارگزاری است که طبق اعلام معاون فنی بیمه ایران این شرکت نقشی در تعیین آن نداشته و کارگزار از سوی سازمان حج و زیارت معرفی شده است. در پیگیری موضوع این کارگزار که سهم 17 درصدی آن از سوی رئیس کل بیمه مرکزی هم مورد اعتراض قرار گرفته رد پای یک کارگزار سفارشی در میان بود. کارگزار معرفی شده از سوی سازمان حج و زیارت متعلق به کانون بازنشستگان این سازمان است.
از دیگر نکات قابل تامل آماده‌سازی برای مراسم اربعین سخنان رئیس اتحادیه شرکت‌های مسافری است. احمدرضا عامری با بیان این‌که همه امکانات کشور برای خدمت‌رسانی به زائران حسینی در ایام اربعین بسیج خواهند شد، از استفاده از ظرفیت ۷۰ درصد ناوگان کشور برای جابه‌جایی مسافران کربلا خبر داد.

 وی با بیان این‌که در ایام اربعین با توجه به تقاضای قابل توجه سفر به کشور عراق برنامه‌ریزی قابل توجهی از سوی همه سازمان‌ها و نهادها صورت می‌گیرد و در این زمینه نیز اتحادیه اعلام کرده توانایی آن را دارد که با بالاترین ظرفیت خود به مسافران خدمت‌رسانی کند، گفت: در حال حاضر حدود ۱۷ هزار اتوبوس بین‌شهری در جاده‌های ایران فعال هستند که از این رقم حدود ۱۲ هزار اتوبوس به سفرهای اربعین اختصاص خواهند یافت و در صورت نیاز هر چه که از سوی اتحادیه ممکن باشد، برای زائران در نظر گرفته می‌شود.
وی با اشاره به تصمیم ستاد اربعین برای دوبرابر شدن قیمت بلیت اتوبوس در این ایام خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که راننده‌ها مجبور هستند سفرهای خود را به شکل یک‌سر خالی انجام دهند، این تصمیم به منظور حمایت از آنها و کاهش فشارهایی که در طول این مدت به آنها وارد می‌شود، نهایی شده و انتظار داریم که بخشی از مشکلات این ایام را حل کند.

عامری ادامه داد: در کنار آن بحث ترافیک جاده‌ای و کاهش توان راننده‌ها برای سرویس دادن به مسافران دیگر مسیرها نیز بخشی از مشکلات این ایام است که البته با توجه به نظر نهایی مسوولان و خدمت‌گزاران برای استفاده از همه امکانات کشور در سفرهای اربعین این فشارها تحمل می‌شود تا زائران حسینی بتوانند در بهترین زمان‌بندی ممکن به سفرهای خود ادامه دهند.
بهتر بود اعلام می‌شد که به عظمت این ماه عزیز و مراسم بزرگ، هزینه بلیت‌ها کاهش پیدا کرده، نه این‌که دوبرابر شده است! شایسته نیست که مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) به منبع درآمدزایی تبدیل شود و باید تلاش کرد تا جنبه‌های معنوی این دو ماه پررنگ‌تر و برجسته‌تر شود، نه این‌که آن را در انحصار افراد و طبقه خاصی از جامعه قرار داد. به هر حال راننده‌ها در بقیه فصول سال نیز ممکن است با کاهش مسافر روبه‌رو باشند و این دلیل محکم و قانع‌کننده‌ای برای افزایش دوبرابری هزینه بلیت‌ها نیست. 

نظرات بینندگان