bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۰۲۲
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۰ - ۲۳ آبان ۱۳۹۶
با وجود 13 میلیارد دلار فاینانس در چهار سال اخیر؛
شنیدن صدای سوت قطار در بوشهر که در سال‌های گذشته تا حدودی قابل دسترس به‌نظر می‌رسید، کم‌کم به رویایی برای بوشهری‌ها تبدیل شده است. تکمیل پروژه راه‌آهن بوشهر به شیراز که بیش از ده سال است خاک می‌خورد، در سال‌های اخیر به منبعی برای وعده‌های گاه و بیگاه مسوولان استانی و کشوری تبدیل شده بود.
بامدادجنوب:
شنیدن صدای سوت قطار در بوشهر که در سال‌های گذشته تا حدودی قابل دسترس به‌نظر می‌رسید، کم‌کم به رویایی برای بوشهری‌ها تبدیل شده است. تکمیل پروژه راه‌آهن بوشهر به شیراز که بیش از ده سال است خاک می‌خورد، در سال‌های اخیر به منبعی برای وعده‌های گاه و بیگاه مسوولان استانی و کشوری تبدیل شده بود. در همین راستا، مسوولان ارشد استانی بارها از جذب بودجه کشوری برای تکمیل این پروژه خبر دادند اما هیچگاه این وعده‌ها عملی نشد. در این سال‌ها هر بار مسوولی با وعده سر خرمن از جذب سرمایه و بودجه و تکمیل راه‌آهن بوشهر سخن گفت، مسوولی دیگر طی مصاحبه‌ای این موضوع را تکذیب می‌کرد تا بدین ترتیب برزخ منتظران راه‌آهن در بوشهر شکل بگیرد. با این حال، دو سال پیش بود که دولت اعلام کرد که هیچ بودجه‌ای برای تکمیل پروژه‌های اینچنینی ندارد، بر این اساس، مسوولان وزارت راه و شهرسازی آب پاکی را روی دست بوشهری‌ها ریختند و اعلام کردند که راه‌آهن بوشهر به شیراز هرگز با بودجه دولتی تکمیل نمی‌شود، بنابراین برای تکمیل این پروژه باید منتظر جذب فاینانس خارجی باشند، این در حالی بود که هم‌زمان در برخی از استان‌های کشور با استفاده از بودجه دولتی و البته جذب فاینانس خارجی، رکورد ریل‌گذاری کشور جابه‌جا شد.

البته پس از آن هم مسوولان استانی از جذب فاینانس برای تکمیل راه‌آهن بوشهر سخن‌ها راندند و بارها وعده تکمیل آن را به مردم دادند اما تاکنون پس از گذشت این همه سال، هیچ فاینانس یا سرمایه‌ای جذب این پروژه نشده است. مسوولان کشوری نیز بارها وعده دادند که در صورت جذب فاینانس، بوشهر در اولویت بعدی برای برخورداری از خط آهن قرار خواهد گرفت و بوشهری‌ها تنها باید منتظر جذب فاینانس‌های بعدی باشند اما این اتفاق نیز هرگز رخ نداد. این در حالی است که روز گذشته مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران علاوه بر امضای قرارداد هفت میلیارد دلاری تامین فاینانس، از جذب میانگین سالانه 5/1 میلیارد دلار فاینانس، تنها در بخش راه‌آهن کشور خبر داد.

در این خصوص، سعید محمدزاده از امضای هفت میلیارد دلار قرارداد تامین فاینانس برای توسعه زیرساخت‌های ریلی کشور خبر داد و گفت: در چهار سال گذشته به‌طور متوسط 5/1 میلیارد دلار به‌صورت مستقیم در صنعت ریلی سرمایه‌گذاری شده است.
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در نشست مشترک سرمایه‌گذاری ایران و آلمان در حوزه ریلی تصریح کرد: حجم روابط اقتصادی ایران و آلمان سال گذشته میلادی به حدود 9/2 میلیارد یورو رسید. ایران و آلمان می‌توانند دو شریک قابل اعتماد همکاری بهتری را داشته باشند. وی با بیان این‌که ایران در بین کشورهای خاورمیانه و افریقای شمالی دومین کشور بزرگ اقتصادی است، خاطر نشان کرد: جی‌دی‌پی (GDP) ایران در سال 2016 میلادی بود که با 80 میلیون نفر بیشترین جمعیت منطقه را دارد.

محمدزاده با یادآوری این که اقتصاد ایران 4/6 درصد در سال گذشته میلادی جهش داشته است، به برنامه‌ها و سیاست‌های کلان ایران برای توسعه حمل ونقل ریلی اشاره و تاکید کرد: در چهار سال گذشته به‌‌طور متوسط 5/1 میلیارد دلار به‌صورت مستقیم در صنعت ریلی سرمایه‌گذاری شده. علاوه بر این هم‌اکنون راه‌آهن هفت میلیارد دلار فاینانس برای توسعه زیرساخت‌های ریلی امضا کرده که بخشی از این پروژه‌ها آغاز شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که در برنامه ششم توسعه اولویت توسعه حمل ونقل ریلی است که در این راستا قرار شده مجموعه برنامه‌ریزی، اقدامات، توسعه زیرساخت، تامین ناوگان و اصلاح ساختار راه‌آهن به‌نحوی انجام شود که در حمل بار از 12 درصد کنونی به 30 درصد و در حوزه مسافر از 10 به دو رکورد برابری برسیم، ادامه داد: برای توسعه حمل و نقل مسافر یکی از مهم‌ترین محورها، توسعه خطوط حومه‌ای است. در حمل بار افزایش سهم راه آهن در تزانزیت کالاست که در این زمینه ترانزیت بین خلیج فارس و شمال اروپا به‌عنوان اولویت مهم در دستور کار قرار دارد.

به‌گفته وی، افزایش خطوط برقی با هدف مدیریت مصرف انرژی، احداث خطوط پرسرعت، نوسازی و بازسازی ناوگان، توسعه ایستگاه‌های مسافری، افزایش مشارکت بخش خصوصی در تامین منابع مالی، ایجاد تحول ساختاری در سازمان راه آهن، توسعه و ایجاد بنادر خشک، اتصال به مراکز تجاری و معدنی از جمله این برنامه‌هاست.
وی همچنین با بیان این‌که راه‌آهن برنامه طرح تحول ساختار خودش را با همکاری مشاور خارجی مطالعه کرده است، گفت: امیدواریم در دو سال آینده این اقدامات باعث تحول چشمگیری در حمل و نقل ریلی کشور شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در حوزه ریلی، اظهار کرد: با توجه به پتانسیل‌های عمیق ایران و آلمان راه طولانی را در پیش داریم و امیدواریم جلسه امروز باعث تعمیق روابط اقتصادی دو کشور شود.

برچسب ها: اقتصاد ، ریل ، قطار ، بوشهر
نام:
ایمیل:
* نظر: