bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۱۶۲
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۰۳ - ۱۱ آذر ۱۳۹۶
آبدان عنوان قطب تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل استان بوشهر و کشور است و هر ساله در چنین ایامی از سرتاسر کشور به منطقه آبدان سرازیر می‌شوند تا در کسوت خریدار یا برای کار در مزارع خود را نشان دهند.
نگرانی کشاورزان گوجه‌کار آبدانی از فروش محصولاتحدود دو هزار کارگر فصلی جهت امرارمعاش به شهر آبدان می‌آیند و شغل اصلی مردم بخش آبدان کشاورزی است. کشاورزان آبدانی از تیرماه شروع به کاشت نشا گوجه می‌کنند و پایان آذرماه به برداشت گوجه مشغول هستند.

کشاورزان تنها راه درآمدشان از همین کشاورزی است. با گرفتن وام‌های هنگفت از بانک‌ها برای کار کشاورزی و خرید آب‌شیرین‌کن استفاده می‌کنند. در سال زراعی گذشته چیزی عاید کشاورزان نشد. کشاورزان آبدانی در این فصل از مسوولان درخواست کردند که فکری به حال آنان شود.
یکی از کشاورزان آبدانی که سابقه ۲۵ سال فعالیت کشاورزی دارد در گفت‌وگو فارس در شهرستان دیر تصریح کرد: از مسوولان عاجزانه تقاضامند دارم فکری به حال کشاورزان منطقه آبدان داشته باشند. علی درویشی یادآور شد: تنها راه درآمد کشاورزان همین گوجه‌فرنگی است و اگر مسوولان در بحث قیمت اقدام نکنند همه کشاورزان خانه‌نشین می‌شوند که حتی برای تامین معاش خود نیز نیازمند می‌شوند.

دیگر کشاورز آبدانی که سابقه ۳۰ ساله در امر کشاورزی دارد، در این‌باره گفت: مسوولان باید در خصوص اتحادیه و نرخ‌گذاری گوجه‌فرنگی از همین الان به فکر باشند تا کشاورز در سال زراعی جدید دچار مشکل نشده و شرمنده زن و بچه نشوند. صفر سهولی دیگر کشاورز آبدانی با اشاره به این‌که کشاورزان با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند، گفت: ضروری است که مسوولان در زمینه بیمه کشاورز و همچنین ارائه وام کم‌بهره جهت خرید آب‌شیرین‌کن اقدام کنند و اگر از کشاورز حمایت نکنند کشاورزی در آبدان روبه نابودی پیش می‌رود.
وی از مدیر سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر خواست تا به وضعیت اسفبار کشاورزان گوجه‌کار بخش آبدان عنایت ویژه  داشته باشد.
رئیس شورای اسلامی شهر آبدان و مسوول کمیسیون کشاورزی این کمیسیون با بیان این‌که کشاورزان آبدانی امسال دغدغه فروش دارند، خاطرنشان کرد: جلسه‌ای به همین منظور با حضور اعضای شورا در مرکز استان با مدیرکل جهاد کشاورزی داشتیم و قول‌های خوبی داده شد و پس از نشست با مدیرکل جهاد کشاورزی بلافاصله مدیرکل در آبدان حضور پیدا کرد و از نزدیک با مشکلات کشاورزان آشنا شد.

سیدعبدالرسول حسینی در ادامه اعلام کرد که به اتفاق مدیر تعاون روستایی با نمایندگان کشاورزان بخش حضور داشتم و تصمیمات خوبی گرفته شد و شخص مدیرکل جهاد کشاورزی استان بوشهر عنایت ویژه‌ای به کشاورزان آبدانی دارد و اعلام کرده در فصل برداشت، خرید گوجه‌فرنگی را تعاون روستایی طبق روال سال قبل انجام می‌دهد.
بخش آبدان از توابع شهرستان دیر استان بوشهر، با جمعیتی بالغ بر ده هزار نفر بهره‌مند است که شغل اصلی این مردم کشاورزی است.

برچسب ها: اقتصاد ، کشاورزی ، گوجه ، آبدان ، فروش
نام:
ایمیل:
* نظر: