bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۷۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۷ - ۳۰ دی ۱۳۹۶
روایت رئیس سابق اتاق بازرگانی از پاداش‌های غیرقانونی چندصد میلیونی؛
ناگفته‌های رئیس سابق اتاق بازرگانی بوشهر در خصوص اتاق بازرگانی و شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی بوشهر طی سه گزارش پیشین روزنامه بامداد جنوب، نشان از وضعیت نابسامان و روال بی‌قانون این نهادها داشت...
بامداد جنوب- جواد شکریان:هیچ نهادی بر اتاق بازرگانی نظارت نمی‌کند
ناگفته‌های رئیس سابق اتاق بازرگانی بوشهر در خصوص اتاق بازرگانی و شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی بوشهر طی سه گزارش پیشین روزنامه بامداد جنوب، نشان از وضعیت نابسامان و روال بی‌قانون این نهادها داشت با این حال، در بخش چهارم این گزارش، محمد عبادی به ابعاد دیگری از مسائل این دو نهاد پرداخت.

در این بخش از مصاحبه، رئیس سابق اتاق بازرگانی بوشهر با بیان این‌که فسادهای مالی موجود در اتاق بازرگانی از حد گذشته و هیچ حساب و کتابی بر آن حاکم نیست، ادامه داد: پرداخت‌های بی‌حساب و کتاب در مبالغ زیر 10 میلیون تومان به افراد به‌اصطلاح نیازمند یکی از این موارد بود که البته جلوی آن را گرفتیم. البته موردهای کلان‌تری هم وجود دارد. برای مثال، بر طبق اسناد حسابرسی که موجود است، آقایان 600 میلیون تومان از حساب اتاق بازرگانی به‌منظور افزایش سرمایه اتاق در شرکت نمایشگاه‌ها برداشته‌اند اما این افزایش سرمایه هرگز رخ نداده و این پول بین خودشان تقسیم شده است. 

در ادامه بخش سوم گزارش این مصاحبه آمده است که شما را به خواندن این مصاحبه دعوت می‌کنیم. 
از فسادهای مالی موجود در اتاق بگویید. شاید برای مردم و هیات نمایندگان هم جالب باشد که بدانند در این نهاد خصوصی چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است.
همان‌گونه که گفتم، مبلغ هنگفتی از اتاق بازرگانی بوشهر برای افزایش سرمایه در شرکت نمایشگاه‌ها از حساب شرکت خارج و بین آقایان تقسیم شد. 
نکته جالب دیگر این است که بر اساس قانون، پاداش هیات‌مدیره را مجمع باید تعیین ‌کند اما این آقایان با پول و سرمایه اتاق بازرگانی که 48 درصد سهام شرکت نمایشگاه‌ها را در اختیار دارد، یک استخر احداث کرده و پس از اتمام کار بدون تائید مجمع نمایندگان، 300 میلیون تومان به خودشان (در واقع رئیس شرکت نمایشگاه‌ها که سندش را هم شما دارید) پاداش داده‌اند. 
این اتفاقات تنها نمونه‌ای از فسادهای مالی است که در چند مدت گذشته در اتاق بازرگانی و شرکت نمایشگاه‌ها رخ داده است.

گفتید که در مقطعی آقای مرندی خزانه‌دار اتاق بازرگانی بوده‌اند. چرا ایشان از این سمت کنار رفت؟
آقای مرندی خزانه‌دار اتاق بودند. ما مصوب کردیم که افرادی که به هیات حل اختلاف مالیاتی می‌روند، برای هزینه ایاب و ذهابشان یک مبلغی را در نظر بگیریم. البته این مبلغ را هم رفتیم و از آژانس‌های مسافربری استعلام کردیم تا بفهمیم چه میزان هزینه ایاب و ذهاب نماینده‌ به هیات حل اختلاف مالیاتی می‌شود که به ایشان پرداخت کنیم.
آقای قاسمی آمده بود تمام هزینه‌های کرایه شهری را هم هرکدام 400 هزار تومان محاسبه کرده بود. یعنی حدفاصل اتاق بازرگانی تا اداره دارایی که با خودروی سازمان هم تشریف برده بودند، 400 هزار تومان برای اتاق فاکتور کرده و به ایشان پرداخت شده بود. خزانه‌دار که در آن زمان آقای مرندی بود به آقای قاسمی نوشت که شما 16 میلیون تومان بیشتر از حقتان گرفته‌اید و باید این مبلغ را به خزانه برگردانید که همین اتفاق عامل کلید خوردن طرح حذف آقای مرندی از هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی شد. در حال حاضر اتاق بازرگانی به‌گونه‌ای است که هر کس به درخواست سه نفر از اعضای اتاق «نه» بگوید، طرح حذفش کلید خواهد خورد. 
نکته جالب اینجاست که آقای قاسمی این پول اضافه را که برداشته، هنوز هم پس نداده در حالی که آقای مرندی از اتاق رفته است.

در صحبت‌هایتان اعضای تصمیم‌گیرنده را سه چهار نفر معرفی کردید، اگر این افراد حرف زور می‌گویند، چرا بقیه افراد هم از ایشان تبعیت می‌کنند؟ چرا خودشان را حذف نمی‌کنند؟
یکی از این افراد پول فراوانی خرج می‌کند و دوتای دیگر هم کارت هدیه داده و می‌ده و به‌عنوان کارچاق کن فعالیت می‌کنند و با دادن کارت هدیه و تمدید رایگان کارت‌های بازرگانی، برای خود و دیگران رای جمع می‌کنند. بقیه افراد نیز از آنجایی که علاقه زیادی به ماندن در اتاق دارند، هرچیزی که به آنها بگویند انجام می‌دهند و هر برگه‌ای را جلویشان بگذارند، نخوانده امضا می‌کنند.
سوال اینجاست که چرا باید در یک نهاد خصوصی تا این حد فساد باشد؟ داستان تعجب‌آوری است؛ ما که خودمان در هر جلسه‌ای از وجود فساد دم می‌زنیم و معتقد هستیم که این فساد نمی‌گذارد مملکت پیشرفت کند، چرا باید درون خودمان هم تا این حد فساد باشد؟ همین اتفاقات سبب شد تا 15 میلیون تومان برای حسابرسی از شرکت نمایشگاه‌ها هزینه کنیم اما پس از این‌که مشخص شد میزان فساد در این شرکت تا این حد بالاست، هیچ اتفاقی نیفتاد و آقایان حتی یک حساب کتاب ساده هم از مسوولان این شرکت نخواستند. واقعا نمی‌دانیم درد اتاق بازرگانی را کجا فریاد بزنیم. غیر از این موارد میزان فسادها در جاهای دیگر هم بسیار زیاد بود. واقعا اتفاقات اتاق بازرگانی بوشهر گریه‌آور است.

می‌دانید پس از اتمام حسابرسی چه اتفاقی افتاد؟ آقای ابراهیمی شرکت نمایشگاه‌ها مدتی پس از این‌که کار حسابرسی در این شرکت تمام شد، مامور حسابرس ویژه پرونده شرکت نمایشگاه‌ها را از آن شرکت حسابرسی بیرون کشید و طی قراردادی به استخدام خود درآورد و هم‌اکنون هم بازرس قانونی و هم حسابدار شرکت است تا اوضاع را سروسامان دهد. نتیجه این عمل آقای ابراهیمی این شد که حسابرسی شرکت نمایشگاه‌ها که تا آن زمان هنوز تکمیل نشده بود، همچنان ناقص مانده است.
گزارش فوق و گزارش‌های قبل صفحه اقتصاد روزنامه بامداد جنوب، گوشه‌ای از وضعیت در هم ریخته اتاق بازرگانی و شرکت نمایشگاه‌های بوشهر را برای خوانندگان به تصویر کشید. پیش از این گفته بودیم که در آینده گزارش مفصل و مبسوطی هم در خصوص وضعیت کارت‌های بازرگانی منتشر خواهیم کرد ضمن این‌که اسناد اختلاس‌ها و فسادهای مالی پیش آمده در این نهادها نیز به‌زودی در روزنامه منتشر خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: