bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۵ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۴
شروع انتخابات مجلس دهم و دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری، به‌صورت رسمی در وزارت کشور و ثبت‌ نام از داوطلبان و نامزدها از تاریخ ۲۸ آذرماه ۹۴ تا ۴ دی‌ماه ۹۴ کلید می‌خورد و....

بامداد24/مریم خوئینی:شروع انتخابات مجلس دهم و دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری، به‌صورت رسمی در وزارت کشور و ثبت‌ نام از داوطلبان و نامزدها از تاریخ ۲۸ آذرماه ۹۴ تا ۴ دی‌ماه ۹۴ کلید می‌خورد و استعلام نامزدها نیز ظرف مدت پنج روز، یعنی تا تاریخ 9 دی انجام می‌شود. این واقعیت‌ها در حالی با نزدیک شدن به فصل پاییز خود را نمایان می‌کند که با اطمینان تمام می‌توان گفت، فعالیت‌های انتخاباتی کسانی که می‌خواهند در انتخابات حضور داشته باشند از مدت‌ها قبل آغاز شده است. 

این افراد از همه ظرفیت‌ها و امکانات برای معرفی کردن خود استفاده می‌کنند و تریبون‌ها را مفت و مجانی از دست نخواهند داد. بر همین اساس، روز گذشته آیت‌الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران به دعوت یکی از نامزدهای انتخاباتی به شهرستان دشتی رفت تا در همایش هم‌افزایی فرهنگی و معنوی که در مسجد جامع خورموج برگزار شد، شرکت کند و از اهمیت مبارزه با امریکا سخن بگوید. 

صدیقی که معلم اخلاق است، در سخنان روز گذشته خود محوریت را به صبر داد وآن را در میدان‌های سیاسی نیز مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: دشمن با نقشه‌های مختلفی می‌خواهد تا شما دست از انقلاب بردارید، بنابراین اگر خداشناس و تربیت‌شده قرآن باشید، با گرسنگی می‌سازید اما زیر بار دشمن نمی‌روید. هر چند مشخص است که آیت‌الله صدیقی مهمان کدام یک از این نامزدهای احتمالی بوده است ولی می‌توان گفت حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان از دیرباز یکی از پر چالش‌ترین حوزه‌های انتخابیه در استان بوده است و در هر دوره در ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی شاهد اتفاقات خوشایند مشارکت بالای مردم و گاه ناخوشایند درگیری‌های انتخاباتی بوده‌ایم. 

بدون‌شک هیچ نقطه‌ای از استان بوشهر را در ایام انتخابات نمی‌توان یافت که حضور دو طیف چپ و راست در آن واضح و مشخص باشد. از رقابت نزدیک بین کمال‌الدین شهریاری و حجت‌الاسلام حاجیانی در سال‌های نه چندان دور گرفته تا رقابت شهریاری و حجت الاسلام پورفاطمی، آنچنان که همیشه در انتخابات این دو شهرستان شاهد درگیری‌ها، قهر و آشتی‌ها و بگومگوهای تلخ و شیرین انتخاباتی بوده‌ایم. خلاف آنچه که تصور می‌شد، تحرکات انتخاباتی در منطقه دشتی و تنگستان به سرعت تند شده و هر هفته خبرهای داغ انتخاباتی تیتر یک رسانه‌های منطقه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد. در این حوزه، همه افرادی که می‌خواهند بخت خود را بیازمایند، در سطح استانی و ملی از چهره‌های شناخته شده هستند و از همین‌رو است که حوزه دشتی و تنگستان دست‌کم در این دوره حالتی استثنایی به‌خود گرفته است. 

خبر استعفای نعمت‌الله سبحانی، مدیرکل پدافند غیرعامل استان اولین تحرک جدی یک مدیر برای شرکت در انتخابات و پس از آن چندین برنامه افطاری و شب‌نشینی که او برای گردآوری حامیانش سازماندهی کرده است.
همچنین حضور دوباره شهریاری در تقابل با پورفاطمی و حضور افراشته، استاندار پیشین و نزدیک به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در این حوزه باعث شده تا توجهات به این حوزه انتخاباتی بیشتر شود. بر عکس سال‌های گذشته، به‌نظر می‌رسد که این بار تحرک پورفاطمی از همه بیشتر است. او که در طول دو سال گذشته با از دست دادن یاران نزدیک خود به‌نوعی تنها شده است، اکنون تلاش می‌کند، پس از چهار دوره بار دیگر نظر مردم را به‌خود جلب کند. 

به‌طور قطع آنچه که می‌تواند دامنه تاثیرگذاری در این حوزه را کم و زیاد کند، ائتلاف‌ها، اجماع‌ها و کناره‌گیری‌هایی خواهد بود که در آستانه رای‌گیری، بازار چانه‌زنی و لابی‌های سیاسی را داغ و تکلیف انتخابات دهم را مشخص می‌سازد. بدیهی است اختلافات سیاسی در درون شهرستان تنگستان، شانس پیروزی کاندیدایی از حوزه دشتی را افزایش داده و از سوی دیگر خلأ شورای قدرتمند در تنگستان اقبال را از رای‌‌آوری یک کاندیدای تنگستانی گرفته است.

هر تحلیلگر سیاسی با در اختیار داشتن پاره‌ای از اطلاعات به این نتیجه خواهد رسید که فضای انتخاباتی به‌طور قطع به مانند فضای سال ۹۰ نخواهد بود بلکه این فضا با چرخشی حالت معکوس دارد، یعنی فضای انتخاباتی در منطقه دشتی و تنگستان  فضایی مشابه سال ۸۶ است. البته نه با آن وسعت. فضایی که در آن، دو نگاه حاکم «رای به کاندیدای اصلاح‌طلب، آری» و «رای به کاندیدای اصولگرا، خیر» توانست سرنوشت مجلس هشتم را مشخص کند.

خط‌کشی‌های سیاسی، سیاه‌نمایی‌های غیر واقع‌بینانه و تشنگی به قدرت در این حوزه، شلختگی‌ رای در انتخابات پیش ‌رو را به‌دنبال خواهد داشت. احتمالا قطب‌بندی انتخاباتی در این دو شهرستان حالت دوسویه (چپ و راست) نخواهد گرفت و نامزدهای دیگری اعلام کاندیداتوری می‌کنند اما آنچه که مبرهن است، طیف چپ یا به تعبیر دیگر اصلاح‌طلبان دارای یک کاندیدای شناسنامه‌دار و باتجربه در انتخابات پیش‌ رو خواهند بود، هر چند در حال حاضر طیفی از اصلاح‌طلبان استان از عملکرد وی ناراضی هستند و حتی زمزمه‌هایی وجود دارد که به حمایت از یک گزینه جوان‌تر بپردازند. 

همچون دوره‌ گذشته نشانه‌ای در تنگستان برای معرفی یک کاندیدای مستقل و بومی دریافت نمی‌شود. در کل می‌توان گفت، با وجود این‌که هنوز چهره‌های شاخص انتخاباتی برخی از حوزه‌های استان چندان روشن نیست اما در دشتی و تنگستان اوضاع به شکل دیگری در جریان است.

با وجود این، خبر می‌رسد که کمال‌الدین شهریاری که برای مدت مدیدی از فضای سیاسی استان فاصله گرفته بود، خود را برای ورود به عرصه انتخابات و وزن‌کشی سیاسی آماده می‌کند، چهره‌ای که به محمدرضا باهنر نزدیک بوده و با توجه به حضورش در دولت احمدی‌نژاد و سخنرانی‌هایش پیش از انتخابات 88 به نفع رئیس‌جمهور سابق، امیدوار است در کنار رای سنتی‌اش، حمایت این طیف را پررنگ‌تر از گذشته با خود داشته باشد. 

در این میان، خبر ورود علی افراشته به صحنه رقابت انتخاباتی این حوزه هم ضمن افزایش رقابت‌های سیاسی، قدری اوضاع را متفاوت کرده است. افراشته که در میان استانداران منصوب دولت احمدی‌نژاد عملکرد قابل قبولی را از خود نشان داده، به‌عنوان یکی از گزینه‌های جدی در انتخابات پیش ‌رو از این حوزه به‌شمار می‌رود و برخی اقبال او را از شهریاری هم بلندتر می‌دانند. به باور برخی از ناظران سیاسی، حضور افراشته در انتخابات صرفا جهت حمایت از شهریاری و جمع‌آوری آرا در تنگستان برای وی و یا شکستن آرای پورفاطمی در تنگستان است، همان‌گونه که حضور نعمت‌الله سبحانی را نیز در تقابل با افراشته و حمایت از پورفاطمی در تنگستان تعبیر می‌کنند.

با وجود این، خبر بد برای دولت تدبیر و امید آن است که برخی از مدیرانی که در این دولت دوباره سمت گرفته‌اند، در نشست‌های خصوصی خود که در خورموج برگزار می‌شود، تاکید دارند که نه تنها نباید گزینه‌های اصلاح‌طلب وارد مجلس شود بلکه هر فردی که مورد حمایت دولت نیز هست، با سیاست تخریبی آنها مواجه خواهد شد.
از محفل سیاسی خورموج که در دولت گذشته طیف بزرگی از آنها در استانداری حضور داشتند و اکنون نیز ارتقا یافته‌ یا جابه‌جا شده‌اند، با نزدیک شدن به انتخابات بیشتر خواهیم نوشت. 
نام:
ایمیل:
* نظر: