بهرام پارسایی با اشاره به اینکه پرونده مربوط به خودرو که در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح بود و ایراداتی که در واردات و تولید خودرو وجود دارد که مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده و همچنین پس از مصوبه دولت برای افزایش عوارض واردات خودرو، نیاز به قانونگذاری در این زمینه احساس شد، افزود: بر همین اساس طرحی را در این زمینه با عنوان تعیین ضوابط حقوق ورودی خودروهای وارداتی و ساماندهی بازار خودرو تهیه کردهایم. متاسفانه در اثر نبود نظارت بر بازار خودرو شاهد افزایش سرسامآور قیمتها در این حوزه بودیم. همچنین افزایش قیمت خودروهای وارداتی موجب افزایش قیمت خودروهای داخلی میشود. ضمن اینکه مشکلاتی در صنایع داخلی وجود دارد و ما توسعه چندانی در صنعت خودرو نمیبینیم که علتش انحصاری بودن این صنعت است و تا نظارتی در این زمینه وجود نداشته باشد همچنان تا سالهای آینده شاهد مشکلاتی در این حوزه خواهیم بود.
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه این طرح را در قالب یک ماده واحده و هفت تبصره مطرح و ۲۱۷ نماینده آن را امضا کردند که این نشاندهنده گلایهمندی نمایندگان از وضعیت بازار خودرو است و ضرورت قانونگذاری در این زمینه است که این طرح بهزودی به هیاترئیسه مجلس ارائه خواهد شد، خاطرنشان کرد: دولت حقوق ورودی خودروهای وارداتی را از ۱۵ تا ۶۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داده و این رشد نگرانکننده است و توجیهی ندارد اما در طرحی که قرار است در مجلس مطرح شود پیشنهاد کاهش عوارض ورودی مطرح شده به نحوی که حداکثر عوارض برای واردات خودرو ۵۵ درصد باشد. در واقع پیشنهاد ما این است که ضمن صفر کردن تعرفه واردات خودروهای هیبریدی، تعرفه واردات خودرو بهصورت پلکانی در طول چند سال بین ۵ تا ۱۰ درصد کاهش یابد برای اینکه فضای رقابتی در حوزه خودرو ایجاد شود و دولت زیرساختها را برای ورود فناوری خودروسازی مهیا کند و در نهایتا کمکی به حوزه اشتغال و صادرات شود.