bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۶ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
با لغو بزرگ‌ترین دستاورد استاندار سابق؛
بارها و بارها در این ستون نوشتیم که زندگی مردم استان بوشهر به دریا و ته‌لنجی گره خورده و دولت در صورت حذف مصوبه ته‌لنجی یا محدود کردن آن باید به فکر چاره‌ای برای امرار معاش مردم استان‌های ساحلی باشد..
مصوبه ته‌لنجی بالاخره اصلاح می‌شود!؟بامداد جنوب- جواد شکریان:
بارها و بارها در این ستون نوشتیم که زندگی مردم استان بوشهر به دریا و ته‌لنجی گره خورده و دولت در صورت حذف مصوبه ته‌لنجی یا محدود کردن آن باید به فکر چاره‌ای برای امرار معاش مردم استان‌های ساحلی باشد؛ البته این وظیفه‌ای بود که نماینده ارشد دولت در استان با توجه به وضعیت مردم مرزنشین استانش باید از آن مطلع بوده و این مهم را به گوش مرکزنشینان می‌رساند، با این حال، چند سالی رفت و آمد استاندار پیشین بوشهر به مرکز کشور و برگزاری جلسات پی در پی و مصاحبه‌ها و پیام‌های فیس‌بوکی فراوان، حاصلی جز بیکار شدن ملوانان و از نان افتادن بسیاری از خانواده‌های بوشهری نداشت. 

خبر قانونی شدن ته‌لنجی در مردادماه سال گذشته، آنچنان با آب و تاب و خارج از واقع تعریف شده بود که بسیاری واقعا باورشان شده بود که دیگر مشکلی برای ملوانان پیش نخواهد آمد؛ حتی بنرهای بسیاری در جای جای شهر از زبان ملوانان و لنجداران! با مضمون تشکر از استاندار نصب شد، با این حال تنها چند روز طول کشید تا این تقدیرها جای خود را به اعتراض و تحصن بدهد. ملوانان و لنجداران خیلی زود فهمیدند که چه کلاهی سر خودشان و استاندارشان رفته و روز به روز اعتراضات سنگین‌تر شد تا این‌که در چند مقطع بازار شهرستان‌های گناوه، کنگان، دیلم و دیر در اعتراض به مصوبه ته‌لنجی تعطیل شد.
حال پس از گذشت قریب به 10 ماه از آن مصوبه که بزرگ‌ترین دستاورد استاندار پیشین لقب گرفته بود، روز گذشته مدیرکل گمرک گناوه اعلام کرد که مصوبه سال گذشته دولت در زمینه ساماندهی کالای همراه ملوان (ته‌لنجی) به‌تازگی اصلاح شده و به‌زودی ابلاغ و اجرائی می‌شود.
منصور بازیار با بیان این‌که هم‌اکنون ترخیص کالای ملوانی در گمرک‌های این شهرستان بر اساس مصوبه نشست شورای تامین استان بوشهر در اسفندماه سال گذشته به روال پیش از مهرماه سال 1396 ادامه داشته و متوقف نشده است، افزود: تخلیه تمامی شناورهایی که تا پایان فروردین‌ماه امسال وارد خور (آبراه دریایی طبیعی) بندر شده و دارای محموله کالای همراه ملوان هستند انجام و پس از این مدت نیز بر اساس ابلاغ جدید اصلاحیه مصوبه ساماندهی کالای همراه ملوان که به‌زودی اعلام خواهد شد، صورت می‌گیرد.

به گفته وی، در مصوبه سال گذشته دولت برای ساماندهی کالای همراه ملوان اصلاحاتی صورت گرفته و در آن شرایط خوبی پیش‌بینی شده است تا مردم نگرانی نداشته باشند.
بر اساس مصوبه نشست شورای تامین استان بوشهر در اسفندماه سال گذشته، اجرای مصوبه سال گذشته دولت در زمینه ساماندهی کالای همراه ملوان تا فروردین امسال به تعویق افتاد و شرایط ترخیص ته‌لنجی در بندرهای این استان به روال پیش از مهرماه سال گذشته انجام شد.
هیات وزیران در جلسه 18/5/1396 به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن وتجارت و به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه ورود کالا از سوی ملوانان شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از 500 تن و ساماندهی و نوسازی آن شناورها را در 18 ماده مصوب کرد.
این مصوبه با اعتراض ملوانان، صاحبان شناورهای باری و بازاریان بندرهای استان بوشهر روبه‌رو شد به‌گونه‌ای‌که شناورها از تخلیه کالا برای مدت‌ها خودداری کردند و مغازه‌هایی که کالای ملوانی خرید و فروش می‌کردند به‌دلیل خالی شدن فروشگاه‌هایشان از کالای ملوانی اقدام به تعطیلی بازار در چند نوبت کردند.

بر اساس ماده7 این آیین‌نامه شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از 500 تن (لنج تجاری) در صورت تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دادن ملوانان شاغل در آن شناور و برخوردار شدن آنان از مزایای بیمه تامین اجتماعی از قبیل بازنشستگی، بیمه درمان، عیدی آخر سال و سایر موارد مربوط، مجاز هستند در هر سال برای هر شناور و هر ملوان حداکثر شش نوبت و در هر نوبت به‌ازای هر ملوان تا سقف 100 میلیون ریال از معافیت ملوانی مندرج در تبصره (3) ماده (1) این آیین‌نامه استفاده کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: