bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۲ - ۰۴ مهر ۱۳۹۴
همزمان با هفتم مهر روزجهانی قلب طرح 'قلب سالم من' در استان آغاز می‌شود


بامداد24: محمد مهدی خواجه ییان افزود: این طرح با هدف اطلاع رسانی بیشتر به مردم و پیشگیری از شیوع بیماریهای قلبی و عروقی اجرا شده است و با اجرای این طرح تلاش می شود 50 درصد مردم استان شامل افراد 30سال به بالا با ریز فاکتورهای بیماریهای قلبی و عروقی آشنا شوند.


معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر  گفت: این طرح در مراکز و خانه های بهداشتی و کلینیک های قلب و عروق اجرا و با بررسی قد، وزن و فشارخون، یک سری مواد آموزشی به صورت رایگان به آنها ارایه می شود.
وی یادآور شد: مراقبت های دوره ای منظم برای افراد مبتلا به دیابت، فشارخون و چربی خون بالا، ارایه آموزش ها و مشاوره های برنامه ریزی شده برای اصلاح سبک زندگی و خود مراقبتی، انجام آزمایش های تشخیصی اولیه و مراقبت منظم از بیمار به وسیله پزشک دوره دیده از جمله برنامه های این طرح است.


خواجه ییان انجام یک سری کارهای آموزشی برای دانش آموزان، پخش تیزرهای تبلیغاتی از سوی صدا و سیما، ارسال پیامک و مسابقات ورزشی را از دیگر برنامه های طرح قلب سالم من عنوان کرد.
وی افزود: عوامل اجتماعی شامل شهرنشینی، کم تحرکی و استرس از عوامل موثر در شیوع بیماریهای قلبی و عروقی است.
معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: همچنین عوامل رفتاری شامل غذاهای آماده و چرب، مصرف سیگار و قلیان، مشروبات الکلی و عوامل متابولیک شامل انواع بیماری قند خون، فشارخون و چاقی شکم از جمله دیگر عوامل شیوع بیماریهای قلبی و عروقی است.


وی ادامه داد: با شناخت این عوامل می توان 80 درصد این ریزفاکتورها را کنترل و با تغییر رفتار، اصلاح شیوه تغذیه و تغییر ذائقه از شیوع بیماریهای قلبی و عروقی پیشگیری کرد.
خواجه ییان گفت: کلینیک قلب دراستان بوشهر بجز شهرستانهای عسلویه و تنگستان که در مرحله راه اندازی قرار دارند در همه نقاط استان فعال و آماده پذیرش افراد هستند.


وی افزود: دراین مدت یکهزار و 776 نفر در استان بوشهر به کلنیک های قلب استان مراجعه کردند که از این افراد تنها 25 نفر معادل 4 درصد سالم و هیچ یک از ریز فاکتورها را نداشتند و مابقی یا دارای مشکل و یا دارای یکی از ریزفاکتورها هستند.
بیماری قلب و عروق مهمترین عامل مرگ و میر در استان بوشهر است به همین دلیل با مطرح شدن این مساله در شورای سلامت و موافقت استانداری امسال طرح طرح قلب سالم دراین استان به اجرا درآمده است.

منبع:
ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: