bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۷ - ۲۶ تير ۱۳۹۷
کاش امسال دست دلالان کوتاه می‌شد؛
نخلداران و کشاورزان بوشهری، مردمی ساده و صمیمی با صورت‌هایی سوخته از آفتاب و دستانی پینه‌بسته‌ از زحمت و پشتکار، فصل‌های گرم سال را به تولید انواع محصولات خرما از خارک گرفته تا رطب و خرما مشغول می‌شوند. آنان در گرم‌ترین روزهای سال زیر گرمای سوزان از طلوع صبح تا غروب خورشید برای کسب روزی حلال با دست‌های چروک و پینه بسته خویش تلاشی بی‌وقفه می‌کنند.
آغاز برداشت «خارک» از نخیلات استانبامداد جنوب- جواد شکریان:
نخلداران و کشاورزان بوشهری، مردمی ساده و صمیمی با صورت‌هایی سوخته از آفتاب و دستانی پینه‌بسته‌ از زحمت و پشتکار، فصل‌های گرم سال را به تولید انواع محصولات خرما از خارک گرفته تا رطب و خرما مشغول می‌شوند. آنان در گرم‌ترین روزهای سال زیر گرمای سوزان از طلوع صبح تا غروب خورشید برای کسب روزی حلال با دست‌های چروک و پینه بسته خویش تلاشی بی‌وقفه می‌کنند. با این حال، در سال‌های گذشته این کشاورزان مشکلات عدیده‌ای را پشت سر گذاشته‌اند که در راس آنها کم‌آبی و همچنین تش‌بادهایی بوده که در فصل برداشت محصول سراغ نخلستان‌های آنها آمده است. البته مشکل اصلی کشاورزان پس از به بار نشستن نخل‌ها و در فصل برداشت و فروش اتفاق می‌افتد؛ جایی که برداشت برخی نخلستان‌ها برای صاحبانشان صرفه اقتصادی ندارد، زیرا هزینه‌های برداشت و فروش محصول با هم سر به سر است. 

از طرف دیگر با توجه به حجم بالای تولید خرما در استان و به‌علت ازدیاد محصول در بازار، دلالان و صاحبان سردخانه‌ها سود بسیار بیشتری نسبت به نخلداران می‌برند، زیرا با بسته‌بندی و عرضه به‌موقع خرما در بازار سود بسیار زیادی را کسب می‌کنند. در واقع کشاورزان بوشهری با تحمل زحمات و گرمای فراوان و طاقت‌فرسا بهترین و کیفی‌ترین محصول را تولید می‌کنند اما با قیمتی اندک به دلالان و تجار خارجی و سایر استان‌های داخلی می‌فروشند و آنان نیز پس از بسته‌بندی با برند دلخواه و قیمت گزاف در بازارهای ایران و جهان به فروش می‌رسانند و در واقع سود اصلی عاید این افراد می‌شود؛ این در حالی است که نخلداران در طول سال زحمات طاقت‌فرسایی را برای تولید خرما انجام می‌دهند.

امسال نیز نخلداران بوشهری تا این لحظه به‌شدت با مشکل کم‌آبی در کشمکش بوده‌اند اما هم‌اکنون به‌گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر، کشاورزان بوشهری برداشت خارک را به‌عنوان اولین محصول نخلستان‌های این استان آغاز کردند.
خسرو عمرانی در این زمینه با اشاره به پیش‌بینی برداشت ۱۶۰ هزار تن خرما از نخیلات استان در سال جاری، گفت: برداشت محصول «خارک» به‌عنوان نخستین محصول نخیلات استان بوشهر آغاز شد. در همین راستا، شش میلیون اصله نخل در 34 هزار هکتار اراضی استان وجود دارد که از این میزان اراضی نخیلات بیش از پنج میلیون نخل آن در سطح 30 هزار هکتار بارور است.
وی با اشاره به این‌که استان بوشهر در تولید خرما رتبه دوم کشور را داشته و برداشت خارک به‌عنوان نخستین محصول نخیلات بوشهر محسوب می‌شود، افزود: برداشت محصول «خارک» به‌عنوان نخستین محصول نخیلات استان بوشهر آغاز شد که پیش‌بینی برداشت 9 هزار تن می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به برداشت رطب به‌عنوان دومین محصول نخیلات یادآور شد: این محصول اواخر تیرماه برداشت آن آغاز می‌شود. محصول خارک به استان‌های اصفهان، فارس، خوزستان و شهرهای مختلف بوشهر عرضه می‌شود. پیش‌بینی می‌شود 45 هزار تن رطب از نخیلات استان برداشت شود که این محصول به تهران، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، مشهد و خوزستان صادر می‌‌شود.
این مقام مسوول با اشاره به برداشت خرما از اواخر شهریور‌ماه خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال 160 هزار تن خرما از باغات استان برداشت شود که نسبت به سال قبل افزایش دارد.
عمرانی، شهرستان دشتستان را با داشتن بیش از 70 درصد نخیلات از جایگاه مهمی در این عرصه دانست و تصریح کرد: بیشترین محصول نخیلات در دشتستان و تنگستان برداشت می‌شود که کبکاب، شکری و خاصویی مرغوب‌ترین رطب استان و برهی، بریم، شیخالی و حاج باقری از بهترین خارک‌های استان معرفی شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: