bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۴۵۵
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۹ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
با اجرای طرح کشت ۲ بار در سال میگو؛
استان بوشهر سال‌هاست که قطب میگوی کشور شناخته شده و در سال‌های اخیر همواره بیش از 70 درصد میگوی کشور در این استان تولید شده است، با این حال برخلاف علم روز دنیا، پرورش‌دهندگان این آبزی در بوشهر، برداشت میگو را سالانه تنها یکبار انجام می‌دادند که همین امر پرورش میگو در این استان را به یک شغل فصلی تبدیل کرده بود.
پرورش میگو در بوشهر اقتصادی‌تر می‌شودبامداد جنوب:
استان بوشهر سال‌هاست که قطب میگوی کشور شناخته شده و در سال‌های اخیر همواره بیش از 70 درصد میگوی کشور در این استان تولید شده است، با این حال برخلاف علم روز دنیا، پرورش‌دهندگان این آبزی در بوشهر، برداشت میگو را سالانه تنها یکبار انجام می‌دادند که همین امر پرورش میگو در این استان را به یک شغل فصلی تبدیل کرده بود. بر این اساس، کارگران سایت‌های پرورش میگو در بوشهر تنها چند ماه از سال را شاغل بودند و سرمایه‌گذاران این صنعت نیز در بیشتر ایام سال به کارهای دیگر مشغول بودند؛ استخرداران نیز بیش از شش ماه از سال سرمایه‌شان بلااستفاده می‌دیدند. این وضعیت سبب افزایش هزینه‌های تولید و بالا رفتن قیمت تمام شده هر کیلوگرم میگوی پرورشی در بوشهر می‌شد و در نهایت سود سرمایه‌گذاران این صنعت را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌داد. 

از این‌رو تحقیقات برای امکان‌پذیر بودن کشت دو بار در سال میگو در مناطق جنوبی کشور آغاز شد. نتایج به‌دست آمده از این تحقیقات، حاکی از بیشتر بودن تعداد روزهای پرورش، وزن بالاتر میگوهای پرورشی، درصد بازماندگی بیشتر و میزان برداشت بیشتر در دوره دوم نسبت به دوره اول بوده است. پایین بودن ضریب تبدیل غذایی در دروه دوم نیز حاکی از مساعد بودن شرایط پرورش در دوره دوم نسبت به دوره اول داشته و پرورش در دوره دوم اقتصادی‎تر بوده است. بر همین اساس، طرح کشت دو بار در سال میگوی پرورشی در بوشهر در سال جاری رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت تا جایی که روز گذشته مدیرکل شیلات استان بوشهر از اجرای طرح برداشت دو بار در سال میگو در استخرهای پرورش میگوی استان بوشهر خبر داد و یادآور شد که این طرح در ۱۰ استخر منطقه حله بوشهر اجرا و ۳۰ تن میگو برداشت شد.

عباسعلی زنده‌بودی با اشاره به ذخیره‌سازی بچه میگو در استخرهای پرورشی خاطرنشان کرد: امسال عملیات ذخیره‌سازی بچه میگو در چهار هزار استخر پرورشی در کنار سواحل استان بوشهر آغاز و بر این اساس بیش از یک ‌میلیارد و 600 میلیون قطعه بچه میگو در این استخرها ذخیره‌سازی شد.
این مقام مسوول در ادامه با بیان این‌که عملیات ذخیره‌سازی بچه میگو در استخرهای پرورشی از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز شده است، تصریح کرد: برداشت میگو از نیمه دوم شهریور آغاز می‌شود و امسال در چهار هزار و 800 هکتار اراضی پرورش میگوی استان بوشهر بیش از 17 هزار تن برداشت می‌شود.

زنده‌بودی با تاکید بر این‌که بخش عمده میگوی پرورشی استان بوشهر صادر می‌شود، افزود: بیش از 80 درصد میگوی پرورشی استان صادراتی است و به کشورهایی چون ویتنام، چین و کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی صادر می‌شود.
این مقام مسوول با اشاره به طرح برداشت میگوی پرورشی دو‌بار در سال در استخرهای پرورش میگو بیان کرد: این طرح به‌صورت آزمایشی در 10 استخر منطقه حله بوشهر اجرا و 30 تن میگو برداشت شد. بر این اساس، امیدواریم این طرح از سال آینده در سایت‌های پرورشی بوشهر فراگیر شده و میزان تولید میگو در استان دو برابر شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: