bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۶۰
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۷ - ۰۷ مهر ۱۳۹۴
بامداد24: آنچه که در منا رخ داد، واقعه‌ای بود که در صورت مدیریت صحیح از سوی دولت عربستان پیشگیری از آن از منظر نگرش عقلایی قابل وصول بود. بر همین اساس باید گفت، دولت‌ها مکلف به تدبیر امور هستند، اگر تدبیر امور به‌خوبی صورت گیرد با هزینه‌های کم، دستاوردهای بیشتری حاصل می‌شود.

 این حادثه از آن جهت که یک رخداد است، باید به آن توجه شود و از آن جهتی که مدیریت بهینه دولت عربستان می‌توانست و می‌تواند در آینده، وقوع چنین حوادثی را از منظر ریسک‌پذیری تدارکات حج به وجود آورد، باید مورد توجه قرار گیرد اما این واقعه در شرایطی صورت می‌گیرد که جامعه ایران، در پی ایجاد فضای مناسب برای مدیریت بهینه کل رفتارها و واکنش‌های سیاسی در حوزه داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی در دولت یازدهم است.

 مساله پرونده هسته‌ای نیز یک مساله جدی است و حضور روحانی در نیویورک به‌دنبال دو حضور دیگر او در حل و فصل پرونده هسته‌ای و منتهی شدن به توافق وین و سپس شکل گرفتن برجام، صورت گرفته است.

در همین حال، به شهادت رسیدن حجاج کشور ما در منا، مساله‌ای ملی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت اما دولت‌ها با بااهمیت، مهم و عملیاتی کردن یک کار اجرائی در صحنه با عینیت‌ها و واقعیت‌ها روبه‌رو هستند و باید بین بد و بدتر انتخاب کنند، روحانی می‌توانست برای قانع کردن توده‌ای از مردم که از اتفاقات در منا ناراحت، غمزده و عزادار هستند، سفر خود را نیمه‌کاره گذاشته و به تهران بازگردد، حال آیا بازگشت او به تهران و رها کردن سفرش می‌توانست منافعی برای ما داشته باشد؟ در حالی که معاون رئیس‌جمهور و حتی خود رئیس‌جمهور و وزیر امور‌خارجه مشغول پیگیری فاجعه منی در نیویورک هستند.

 دوستانی که این حرف‌ها را می‌زنند، هنوز صحنه سیاست را صحنه بازی می‌دانند که با افکار سنتی پیش می‌رود و با در دست داشتن ابزارهای فراوان می‌توانند به مدیریت امور پرداخته و درکنترل و رهبری تمام حرکت‌ها نقش بسزایی ایفا کنند، اما آنچه که در اینجا می‌توان به آن اشاره کرد، عملکرد مثبت روحانی است که به‌دنبال کم کردن هزینه‌های ملت ایران است.     
       
اگر نیک به آمار جان‌باختگان بنگریم، در عین قبول غم و اندوه این زائران و حجاج بزرگوار باید بپذیریم که تعداد جان‌باختگان حادثه منا برابر با کشته شدگان حداکثر چهار روز حوادث جاده‌ای در سال 93 است، حال باید دید چرا این حجم از کشته‌شده‌ها در جاده‌های ایران برای ملت ما و برخی رونامه‌نگاران و روزنامه‌ها اهمیت پیدا نمی‌کند؟!
جان حجاج بسیار گرانقدر و سفر حج بسیار پر منزلت است و بر همین اساس نام شهدا به آنها ابلاغ می‌شود و در مزار شهدا با مجوز مقام معظم رهبری دفن می‌شوند اما جان انسان‌ها چه در مکه و چه در جاده‌های ایران برای کسانی که به انسانیت و رسالت الهی معتقد هستند، باید به یک اندازه اهمیت داشته باشد.
بنابراین روحانی کاری درست و بسزا انجام داد و باید در این زمینه از او حمایت کرد.  

نام:
ایمیل:
* نظر: