bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۶۱۰
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۷ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۷
رئیس‌جمهور در حاشیه افتتاح طرح‌های پتروشیمی در عسلویه؛
حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان روز گذشته با حضور در شهرستان عسلویه، سه طرح مهم اقتصادی شامل طرح متانول پتروشیمی مرجان، فاز یک نیروگاه پتروشیمی دماوند و فاز سوم پتروشیمی پردیس را به‌طور رسمی در این شهرستان افتتاح کرد.
مردم منطقه باید بیشترین بهره را از نفت و گاز ببرندبامداد جنوب:
حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان روز گذشته با حضور در شهرستان عسلویه، سه طرح مهم اقتصادی شامل طرح متانول پتروشیمی مرجان، فاز یک نیروگاه پتروشیمی دماوند و فاز سوم پتروشیمی پردیس را به‌طور رسمی در این شهرستان افتتاح کرد. رئیس‌جمهور در خلال سفر یک‌روزه خود به استان بوشهر، ابتدا با حضور در منطقه پارس جنوبی، مجتمع  متانول پتروشیمی مرجان را در این منطقه افتتاح کرد. گفتنی است، طرح احداث متانول مرجان با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 650 هزار تن از سال ۱۳۹۰ آغاز شد که از چندی پیش تولید اولیه خود را آغاز کرده است. در ادامه این سفر، فاز یک نیروگاه پتروشیمی دماوند نیز با هدف تامین برق و بخار ۲۴ مجتمع پتروشیمی مستقر در فاز۲ پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پارس با حضور رئیس‌جمهوری به‌طور رسمی وارد مدار تولید شد. این فاز با ظرفیت نصب شده ۶۴۸ مگاوات و توان تامین ۵۴۰ مگاوات برق مورد نیاز مجتمع‌ها از طریق چهار دستگاه توربین ژنراتور گازی را فراهم کرده و با اشتغال‌زایی برای ۱۶۶ نفر در هنگام بهره‌برداری افتتاح شد.

بر این اساس، این واحد اکنون برق مورد نیاز مجتمع‌های مهر، مروارید، کاویان، انتخاب، تخت جمشید، مرجان، بوشهر، مخازن سبز عسلویه و واحد‌های آبگیر و یونیت اول واحد تفکیک هوای فشرده را تامین می‌کند. واحد بخار فاز ۱ نیروگاه دماوند با توان تولیدی ۲ بولر اصلی و ۱ بولر کمکی بازیافت حرارتی ظرفیت تولید ۷۸۰ تن بخار را در ساعت فراهم کرده است و بخار مورد نیاز مجتمع‌های پتروشیمی مهر، مروارید، کاویان و مرجان را تامین خواهد کرد.
رئیس‌جمهور در ادامه سفر خود به عسلویه، فاز سوم شرکت پتروشیمی پردیس در منطقه پارس جنوبی را نیز افتتاح کرد تا تولید این پتروشیمی به ظرفیت کامل برسد. این واحد صنعتی سالانه 680 هزار تن آمونیاک و 7/1 میلیون تن اوره  تولید می‌کند. گفتنی است، فاز سوم شرکت پتروشیمی پردیس در پارس جنوبی با سرمایه‌گذاری 502 میلیون یورو با تلاش متخصصان ایرانی در شرایط تحریم به تولید رسیده است.

حسن روحانی در حاشیه افتتاح این طرح‌ها در عسلویه با بیان این‌که بخش‌هایی که بار اقتصاد را به دوش می‌کشند در صف مقدم جنگ اقتصادی قرار دارند، گفت: امروز ایران در جنگ اقتصادی و روانی بدخواهان قرار دارد و صنعت نفت بار مقابله با این جنگ را به دوش می‌کشد. صنعت نفت در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارد و در این شرایط پیچیده اقتصادی، ایران نفت و محصولات پتروشیمی خود را تولید و صادر می‌کند.
وی با بیان این‌که پتروشیمی‌ها بخش بزرگی از فعالیت در بازار ثانویه تامین کننده ارز بر عهده دارند، افزود: امروز ما وارد مرحله جدیدی برای مقابله با توطئه بیگانگان شده‌ایم در واقع مقابله با همان کسانی که در هر مرحله می‌خواستند جلو پیشرفت انقلاب را بگیرند. با توطئه‌های دشمنان مسیر هموار توسعه برای ما دشوار شد اما آنها نتوانستند طی مسیر پیشرفت را برای ما ناممکن کنند.
به‌گفته وی، هر چند این ترفندها ممکن است مشکلاتی ایجاد کند ولی از حرکت پرشتاب توسعه و پیشرفت این  ملت نمی‌تواند جلوگیری کند. امروز طرح‌های تولیدی در حالی افتتاح می‌شود که دشمن به فکر تحریم‌های جدید است. دشمن اگر بتواند امید تلاش و حرکت را از ما بگیرد در تحقق اهدافش موفق شده است.

روحانی با بیان این‌که دشمنان می‌خواهند ما را تسلیم کنند تا استقلال خود را کنار بگذاریم، خاطرنشان کرد: این آرزوی دشمنان هرگز محقق نمی‌شود و ان‌شاءالله با تلاش همه ملت ایران از مشکلات عبور می‌کنیم. با بهره‌برداری از طرح‌های پتروشیمی، امروز ارزش محصولات تولیدی بسیار افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، امضای قرارداد جلوگیری از مشعل‌سوزی به‌ویژه از نظر زیست محیطی و اقتصادی اهمیت فراوانی دارد.
رئیس‌جمهور با تاکید بر توجه به مردم منطقه عسلویه و مناطق هم‌جوار، افزود: مردم بومی مناطق همجوار صنعت نفت به‌ویژه عسلویه باید از حرکت رو به رشد اقتصادی کشور بیشترین بهره را بگیرند و از توان و استعداد آنها در آینده در همین مناطق و برای چرخش اقتصاد کشور استفاده شود.
تولید اتان ایران در سال ۹۹ به 6/17 میلیون تن می‌رسد
وزیر نفت نیز با اشاره به دو برابر شدن تولید اتان از سال ۹۲ تا ۹۶ گفت: بر اساس برآوردها، تولید اتان در صنعت پتروشیمی ایران در سال ۹۸ به 75/12 میلیون تن و در سال ۹۹ به 6/17 میلیون تن می‌رسد.

بیژن زنگنه روز گذشته در آیین افتتاح دو طرح پتروشیمی و فاز نخست نیروگاه مجتمع پتروشیمی دماوند و همچنین امضای دو قرارداد جمع‎آوری گازهای همراه نفت، تصریح کرد: در پنج سال اخیر ۱۲ طرح در صنعت پتروشیمی به جز سه طرح اخیر به بهره‌برداری رسیده است.
وی از پتروشیمی ایلام، لرستان، واحد اسید سولفوریک ارومیه، مهاباد، آمونیاک و اوره شیراز، پتروشیمی کردستان، کارون، واحد PBR و SBR (تخت جمشید) به‌عنوان پتروشیمی‌هایی که در سال‎های ۹۲ تاکنون به بهره‎برداری رسیده است نام برد و افزود: ارزش محصولات این واحدها بر اساس قیمت‌های امروز سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بدون این سه طرح است.
وزیر نفت ویژگی‌های طرح‎های جدید پتروشیمی یعنی فاز سوم آمونیک و اوره پردیس، متانول مرجان و فاز نخست مجتمع نیروگاه پتروشیمی دماوند را تشریح کرد و افزود: مجموع سرمایه‌گذاری این طرح‎ها، حدود یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار بوده است.
زنگنه ارزش محصولات فاز سوم اوره و آمونیاک ر پردیس و متانول مرجان را ۸۳۴ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: ظرفیت فاز سوم اوره و آمونیاک یک میلیون و ۷۵۵ هزار تن و متانول مرجان یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن در سال است.
وی به افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی در عسلویه از سال ‎۹۲ تاکنون اشاره کرد و افزود: پتروشیمی مروارید، کاویان، انتخاب و پلی استایرن تخت جمشید پارس در این سال‌ها به بهره‌برداری رسید.

وزیر نفت ظرفیت این واحدها را حدود دو میلیون تن در سال عنوان کرد و گفت: ارزش محصولات این چهار مجتمع بر پایه قیمت سال ۹۰، چهار میلیارد و ۳۵۹ میلیون دلار است. در سال‎های اخیر تحولات مهمی در صنعت پتروشیمی رخ داده است. با توجه به افزایش خوراک تحویلی به پتروشیمی‌ها، تولید این واحدها به میزان ۵.۴ میلیارد دلار بر پایه قیمت پایه سال ۹۰ افزوده شده است. هم‌اکنون تولید محصولات پتروشیمی از نظر وزنی از ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال ۹۲ به ۵۴ میلیون تن رسیده است.
زنگنه با بیان این‌که گاز تحویلی به نیروگاه‌ها از ۳۸ میلیون مترمکعب در سال ۹۲ به ۵۱ میلیون مترمکعب در سال ۹۶ رسیده است، تصریح کرد: از این میزان ۱۶ میلیون مترمکعب خوراک این واحدهاست و بقیه به‌عنوان سوخت مصرف می‌شود.

افزایش ۲ برابری ظرفیت تولید اتان کشور در ۴ سال
این مقام مسوول در ادامه به تحولات تولید اتان به‌عنوان مهم‌ترین پایه محصولات پتروشیمی در سال‎های اخیر اشاره کرد و افزود: در سال ۹۲ کل تولید اتان 8/3 میلیون تن در سال بود که این رقم در سال ۹۶ به 11/6 میلیون تن در سال رسیده است و پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۹۷ به هشت میلیون تن برسد.

وی با بیان این‌که هر یک تن اتان با حداقل هزار دلار صادرات برابری می‌کند، تصریح کرد: بر اساس برآوردها، تولید اتان در سال ۹۸ به 75/12 میلیون تن و در سال ۹۹ به 6/17 میلیون تن می‌رسد.
وزیر نفت در ادامه با بیان این که اجرای طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس برای تولید اتان در دستورکار است، افزود: این طرح که دو میلیارد فوت مکعب خوراک از گازهای منطقه خوزستان دریافت می‌کند، نیمه نخست سال آینده وارد مدار می‌‌شود.
زنگنه از واحدهای استحصال اتان پارسیان، ان‎جی‎ال ۳۲۰۰ در غرب کارون، ان‎جی‎ال ۳۱۰۰ در منطقه ایلام و تکمیل ان‎جی‎ال خارک به‌عنوان دیگر پروژه‌های تولید اتان نام برد و افزود: واحد بوشهر به‌عنوان یکی دیگر از واحدهای تولید اتان سال آینده عملیاتی می‌شود. متانول کاوه، فاز نخست پتروشیمی بوشهر، الفین پتروشیمی ایلام، متانول سبلان، کود شیمایی لردگان، پتروشیمی میاندوآب و SPR صدف بوشهر از جمله طرح‎های مهم دیگری هستند که در دست اقدام قرار دارند و ارزش محصولات آنها بیش از 5/2 میلیارد دلار و مجموع سرمایه‌گذاری این طرح‌ها در مرحله نخست چهار میلیارد دلار است.

سیراف؛ چشم‎انتظار سرمایه
وزیر نفت در این برنامه به طرح فراگیر پالایشی سیراف که تکمیل‌کننده زنجیره پتروشیمی است، اشاره کرد و افزود: این مجتمع ظرفیت پالایش ۴۸۰ هزار بشکه میعانات گازی را دارد و قراردادهای آن آماده اجرا بود که به‌دلیل مشکلاتی که پیش آمد متاسفانه متوقف شد و اکنون کسی آن را فاینانس نمی‌کند.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با کمک صندوق توسعه ملی، این طرح تا پایان دولت اجرائی شود که در این صورت دیگر میعاناتی برای صادرات وجود نخواهد داشت و همه آن در کشور مصرف می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: