bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۷ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
به بهانه طرح پیش‌فروش ایران‌خودرو؛
چندماهی است که هم‌زمان با افزایش نرخ ارز و گران شدن کالاهای وارداتی، خودروسازان بزرگ کشور که بسیاری از قطعات خودروهای خود را از خارج کشور وارد می‌کنند، خواستار گران‌تر شدن محصولات خود شدند..
بامداد جنوب - جواد شکریان:
چندماهی است که هم‌زمان با افزایش نرخ ارز و گران شدن کالاهای وارداتی، خودروسازان بزرگ کشور که بسیاری از قطعات خودروهای خود را از خارج کشور وارد می‌کنند، خواستار گران‌تر شدن محصولات خود شدند، با این حال با توجه به شرایط دشوار معیشتی مردم و تاثیر دوچندان گرانی‌ها بر اقشار آسیب‌پذیر، مجلس و دولت با افزایش بیش از حد قیمت خودروها مخالفت کردند تا خودروسازان از راه‌های دیگری به‌دنبال افزایش قیمت خودروهای خود باشند. بر همین اساس، خودروسازان چند ماهی به بهانه‌های مختلف از عرضه خودرو به بازار خودداری کردند تا دست دلالان بیش از پیش باز شده و قیمت انواع خودرو افزایشی بی‌سابقه را تجربه کند.

این افزایش قیمت که در برخی خودروها به حدود صد درصد می‌رسید، در کنار شایعاتی مبنی بر احتکار خودرو از سوی خودروسازان سبب شد تا دولت و مجلس فشارها را بر خودروسازان بیشتر کرده و خواستار عرضه خودرو با نرخ‌های مصوب بین متقاضیان شوند. با این حال، خودروسازان برای رساندن خودروهای خود به دست مصرف‌کنندگان واقعی و نه دلالان و همچنین آرام کردن بازار و کنترل قیمت‌ها با چالش بزرگی روبه‌رو بودند، زیرا تجربه‌های پیشین این خودروسازان حاکی از نقص‌های بزرگ این دو شرکت در فروش اینترنتی و رساندن کالا به دست مصرف‌کننده واقعی بود. تجربه‌های پیشین این دو خودروساز در پیش‌فروش خودرو و رساندن محصولات به دست مشتریان (که البته در اکثر مواقع محصول به دست واسطه‌ها می‌رسید)، سبب شد این‌بار سایپا در ثبت‌نام اخیر خود برای حل این مشکل و کوتاه کردن دست دلالان اعلام کند؛ تنها کسانی مجاز به ثبت‌نام و خرید محصولات این شرکت هستند که طی 18 ماهه گذشته در این سایت، ثبت سفارش و خرید انجام نداده‌اند. شرکت ایران‌ خودرو نیز در همین راستا، اقداماتی را برای طرح فروش آینده خود در نظر گرفته و اعلام کرد که به‌منظور توزیع عادلانه محصولات میان مشتریان واقعی طبق هماهنگی با گروه خودروسازی سایپا، کد ملی تمام مشتریانی را که در طرح پیش‌فروش این شرکت ثبت نام کرده‌اند را دریافت خواهد کرد و این افراد امکان ثبت‌نام در طرح فروش جدید ایران‌ خودرو را ندارند.
ایران ‌خودرو هدف از اعمال این محدودیت را توزیع عادلانه محصولات این شرکت بین مصرف‌کنندگان و مشتریان نهایی اعلام و تاکید کرد که این شرکت به‌دنبال کسانی است که صرفا نیازمند خودروی شخصی و مصرف‌کننده واقعی هستند. ایران ‌خودرو در حالی هفته آینده اقدام به ثبت‌نام محصولات خود می‌کند که قرار است بر طبق اعلام مدیرعامل این شرکت در آینده نزدیک طرح پیش‌فروش 40 هزار دستگاه از محصولات خود را به اجرا بگذارد.

نکته اساسی که شرکت‌های خودروساز داخلی به آن توجه نمی‌کنند این است که باید نحوه ثبت‌نام در وب‌سایت‌های خود را تغییر دهند تا مشتریان و مراجعه‌کنندگان به وب‌سایت‌هایشان دچار سرگردانی نشوند و بتوانند به‌راحتی و بدون مشکل از خدمات این شرکت‌ها و وب‌سایت‌هایشان استفاده کنند.
در این شرایط شرکت‌های خودروساز داخلی اعلام می‌کنند که با اعمال محدودیت‌ها، به‌دنبال رساندن محصولات خود به مصرف‌کننده واقعی هستند اما نکته جالب اینجاست که این محدودیت‌ها نیز تاثیر لازم را ندارد، چراکه همه افراد جامعه امکان ثبت‌نام در این ثبت‌نام‌ها را دارند و با این شرایط قطعا محصول این شرکت‌ها به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد، زیرا یک کدملی از یک خانواده می‌تواند از کدملی اعضای دیگر خانواده خود برای حضور در این ثبت‌نام‌ها استفاده و اقدام به خرید کند.

در کنار موضوع محدودیت‌های غیرکارشناسی و نامناسب شرایط فروش محصولات شرکت‌های خودروساز داخلی، این شرکت‌ها به این نکته توجه نمی‌کنند که باید برای مشتریان خود احترام قائل شوند و برای راحتی و سرگردان نشدن ثبت‌نام کنندگان چاره‌ای بیندیشند.
در ثبت‌نام اخیر سایپا پیغام تکراری ثبت‌نام در این مرحله به پایان رسید و دوباره تلاش کنید، مشتریان شرکت سایپا را کلافه و معترض کرده بود. این در حالی است که در ثبت‌نام قبلی ایران‌ خودرو همین پیغام هم برای مراجعه‌کنندگان نمایش داده نمی‌شد و مراجعه‌کنندگان در سایت فروش این شرکت با صفحه‌ای سفید روبه‌رو می‌شدند.
پیشنهاد برخی کارشناسان برای عرضه محصولات این شرکت‌ها، ایجاد قوانین سفت و سخت‌تر برای محدود کردن دایره ثبت‌نام‌کنندگان خرید خودرو است.

حال باید منتظر ماند که شرکت ایران‌خودرو برای فروش 40 هزار دستگاه خودرو چه تدابیری در نظر می‌گیرد تا عرضه محصولاتش با احترام به دست مصرف‌کننده واقعی برسد و چه راه‌حلی برای حل مشکل ثبت‌نام در وب‌سایت فروش خود می‌اندیشد.
بررسی‎‌های بامداد جنوب نشان می‌دهد در طرح پیش‌فروش شرکت سایپا که هفته گذشته برگزار شد، بسیاری از خودروها از طریق ثبت‌نام دلالان با شماره ملی اعضای خانواده و دوستان، خریداری شده و مصرف‌کنندگان واقعی باز هم باید خودروهای مورد نظر خود را از واسطه‌ها خریداری کنند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: