bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۸۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۸ - ۱۶ مهر ۱۳۹۷
زهره عالی‌نسب در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
امروز (16 مهرماه) «روز جهانی کودک» است، روزی که خود کودکان آن را برای خودشان برگزیده‌اند تا ورای هر رنجی و نامهربانی، پیام پرعطوفت صلح را در این روز هیاهوکنان به همگان یادآوری کنند و بگویند، این دنیا بیش از هر چیزی به صلح و نوع‌دوستی نیاز دارد.
بامداد جنوب - الهام بهروزی:
امروز (16 مهرماه) «روز جهانی کودک» است، روزی که خود کودکان آن را برای خودشان برگزیده‌اند تا ورای هر رنجی و نامهربانی، پیام پرعطوفت صلح را در این روز هیاهوکنان به همگان یادآوری کنند و بگویند، این دنیا بیش از هر چیزی به صلح و نوع‌دوستی نیاز دارد. بدیهی است کودکان دنیایی به‌دور از هر پلیدی و پلشتی دارند که در این دنیا خشم، کینه، جنگ، انتقام و بدخواهی راهی ندارد. آنها هر چه در پیرامون خود می‌بینند، دوست می‌دارند اما هرچیز امنیت و آرامش آنها را برهم زند، آنها را دچار ترس و وحشت می‌کند، از این رو، می‌طلبد که در جامعه بستری فراهم شود که این قشر حساس و آینده‌ساز در فضایی آرام و امن بالنده شوند تا بتوان آینده‌ای نیک برای کشورمان متصور شد. کودکان بیش از هر چیز به شادی، بازی و آموزش نیاز دارند تا بتوان خلاقیت، توانمندی و استعداد را در آنها کشف کرد. هر ساله ما در ایام سال هفته‌ای داریم که به کودکان اختصاص دارد؛ «هفته کودک». هفته‌ای که مالامال برنامه‌های متنوع و پرمحتوا و نشاط‌بخش است. 

هفته «کودک» امسال در بوشهر همچون سراسر کشور با شعار «آینده را باید ساخت» از روز شنبه (14 مهرماه) آغاز شد. این در حالی است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به‌عنوان متولی این هفته بیش از 600 برنامه فرهنگی، هنری و آموزشی را با همکاری دستگاه‌های دولتی مرتبط و همچنین انجمن‌های مردم نهاد برای کودکان و والدین برنامه‌ریزی کرده است؛ برنامه‌هایی که بر محور کتاب استوار بوده و سرشار از لحظات خوب، دانایی و آگاهی‌بخشی است. 
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر به‌منظور ساماندهی موضوعات انتخابی هر روز از این هفته را به یک موضوع اختصاص داده تا بر این اساس بتواند اهداف عالیه و مدنظر خود را که نیاز کودک امروز است، دنبال کند و اثربخش ظاهر شود. بدین‌ اوصاف، موضوع هر روز بدین شرح اعلام شد: ۱۴ مهر: «کودک، خانواده، سبک زندگی ایرانی- اسلامی»، ۱۵ مهر: «کودک، محیط زیست و میراث فرهنگی»، ۱۶ مهر: «کودک، صلح، بازی و نشاط»، ۱۷ مهر: «کودک، رسانه و ارتباطات»، 18 مهر: «کودک، آموزش، سلامت و ایمنی»، ۱۹ مهر: «کودکان با نیازهای ویژه فرصت‌های برابر» و ۲۰ مهر: «کودک، کتاب و فرهنگ مطالعه». همان‌گونه که اطلاع دارید، امروز (16 مهرماه) «روز جهانی کودک» است، روزی که خود کودکان آن را برای خودشان برگزیده‌اند تا در این روز ورای هر رنجی و نامهربانی، پیام پرعطوفت صلح را هیاهوکنان به همگان یادآوری کنند و بگویند، این دنیا بیش از هر چیزی به صلح و نوع‌دوستی نیاز دارد. رسیدن به این حقیقت جز در سایه دانایی و ترویج فرهنگ نوع‌دوستی میسر نیست. 

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر در خصوص شعار انتخاب شده برای هفته کودک امسال به بامداد جنوب گفت: دبیرخانه دائمی هفته ملی کودک امسال شعار «آینده را باید ساخت» را برای گرامیداشت این هفته تعیین کرد و ما نیز در بوشهر همنوا با کل کشور، این شعار را در پیش گرفته و برنامه‌های خود را پیش‌بینی کرد. بدون‌اغراق، کودکان سرمایه‌های اصلی هر کشوری به حساب می‌آیند؛ چراکه فردای کشور در دستان آنان است! اگر ما می‌خواهیم فردایی روشن، سراسر امید و ایمان، پر از توانایی و توانمندی همراه با سربلندی و افتخار داشته باشیم، باید برای به‌دست آوردن اینها امروز برنامه‌ریزی کنیم؛ چراکه همین کودکان کوچک امروز هستند که فردا بزرگ خواهند شد و آینده این ملت را خواهند ساخت؛ بنابراین انتخاب شعار «آینده را باید ساخت» انتخاب هوشمندانه‌ای است که نگاه دوسویه‌ای به امروز جامعه و فردای آن دارد. 

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در کلیه مراکز فرهنگی هنری خود، در این هفته مجری برنامه‌های متنوع و متعددی است که درون‌مایه‌های فرهنگی، هنری و ادبی دارد و کوشیده‌ایم که مخاطبان برنامه‌های خود را در دو سطح یکی کودکان و نوجوانان و دیگری والدین که شامل مربیان، معلمان و اولیای تربیتی و والدین می‌شود تعیین کنیم تا به هر دو قطب تربیتی توجه داشته باشیم.
زهره عالی‌نسب در ادامه با بیان این‌که برای هر روز این هفته یک‌سری برنامه‌های خاص را پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که به‌ترتیب اجرائی خواهد شد، افزود: این برنامه‌ریزی که طبق روزشمار هفته کودک تعیین شده و به مرحله اجرا خواهد رسید، این شرح است: ۱۴ مهرماه: برگزاری کارگاه تخصصی کودک، خانواده و سبک زندگی ایرانی- اسلامی، کارگاه روانشناسی و شناخت کودکان و نوجوانان، راهکارهای پیشرفت آنها با حضور روانشناسان متخصص و مشارکت والدین در محل سینما کانون از سال ساعت ۹ تا ۱۱ صبح. 

۱۵ مهرماه: برگزاری کارگاه‌های فرهنگی، هنری و ادبی و غرفه‌های میراث فرهنگی هلال احمر، محیط زیست و نمایش فیلم‌‌های کودک در مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ بوشهر و همایش آموزش ترافیک به کودکان به همت نیروی راهور انتظامی در سینما کانون از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح.

 ۱۶ مهرماه: برگزاری کارگاه تخصصی با عنوان «کودک، سلامت و ایمنی و تغذیه سالم و خودمراقبتی» با حضور کلیه کودکان و دکتر عالی‌نسب پزشک متخصص اطفال. 

۱۷ مهرماه: برگزاری کارگاه‌های فرهنگی، هنری و ادبی و فستیوال فیلم کودک در مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ بوشهر و ثبت‌نام رایگان کلیه کودکان به مدت یک سال در این مرکز.

 ۱۸ مهرماه: برگزاری ویژه‌برنامه و جشن بزرگ «پرواز بادبادک‌ها» و نقاشی روی پارچه صدمتری و برپایی غرفه‌های هلال احمر، بهزیستی، محیط زیست، موسسه 

I MATH، 19 مهرماه: برگزاری ویژه‌برنامه‌های فرهنگی، هنری برای کودکان با نیازهای ویژه (کودکان نابینا، کم‌‌بینا، ناشنوا و معلول جسمی و اهدای هدایا به این عزیزان).

۲۱ مهرماه: برگزاری ویژه‌برنامه‌های آیین پایانی هفته ملی کودک با حضور کلیه مسوولان و کودکان در سینما کانون از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح (شامل اجرای نقالی، موسیقی کودک، قصه‌گویی، مسابقه و اهدای کتاب به کلیه کودکان مدعو در این برنامه) و ۲۲ مهرماه هم جشنواره قصه‌گویی را در دستور کار داریم. 

وی در ادامه با تاکید بر این‌که بی‌تردید پیشبرد جامعه به سوی شرایط مطلوب و محبوبی که شایسته کودکان و آینده‌سازان ایران اسلامی عزیز باشد مستلزم برنامه‌ریزی‌های علمی و عملی دقیق است تا ما را بیش از پیش به هدف نزدیک کند که همانا داشتن نسلی توانمند، آگاه و اندیشمند است، تصریح کرد: ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تکیه بر خرد جمعی و استفاده از ایده‌ها، نظرها و راهکارهای کارشناسان زبده و دوره‌دیده سعی کرده‌ایم با برنامه‌ریزی کاربردی دقیق، مثبت و موثر در همین راستا و با همین اهداف قدم برداریم. لازم است یادآوری کنم که نه تنها در طول این یک هفته که تجلی فعالیت‌های ماست؛ بلکه در کل طول سال ما در حال برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های متنوع و خاص با همین هدف برای کودکان و نوجوانان هستیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در پاسخ به این پرسش مبنی بر این‌که چند درصد برنامه‌های هفته کودک بر پایه کتاب اجرا می‌شود و نقش کتاب را در زندگی کودکان چگونه ارزیابی می‌کنید، توضیح داد: تقریبا می‌توانم بگویم از صفر تا صد برنامه‌های کل طول سال در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و به‌خصوص در طول این یک هفته که به نام و برای کودک است توام با کتاب و بر محور کتاب است. فراموش نکنیم که افزایش سرانه مطالعه در کشور به برنامه‌ریزی منسجم نیازمند است که نخستین لازمه آن علاقه‌مندی به کتاب از دوران کودکی است. اهمیت دوران کودکی به‌عنوان دورانی که خمیرمایه شخصیت یک فرد در آن شکل می‌گیرد، بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا کتاب به کودک، اعتماد و آگاهی می‌بخشد! جدای از این، رشد، آگاهی و دانش و اعتماد به نفسی که در کودکان رخ می‌دهد از نتایج مفید کتابخوانی است. از این‌رو، تاثیر کتابخوانی در رشد اجتماعی کودک نیز اجتناب‌ناپذیر است! بدون‌شک خواندن کتاب‌های داستان برای کودکان، باعث ایجاد حس رقابت در ذهن کنجکاو کودک و پرسشگری در نهاد او می‌شود و کودک در پی یافتن تفاوت‌ها بین شخصیت‌های خوب و بد داستان بر می‌آید؛ همچنین به او کمک می‌شود تا پیام داستان را دریابد و همواره خوبی را برگزیند.

عالی‌نسب همچنین در ادامه در پاسخ به این پرسش مبنی بر این‌که چگونه می‌توان کودکانی شاد و مسوول پرورش داد و شما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چگونه تلاش می‌کنید احساس مسوولیت را در آنها برانگیزید، گفت: بهترین راه ارتقای سلامت عاطفی کودک این است که او احساس کند با دیگران ارتباط برقرار کرده است! این دیگران می‌تواند گروه همسالان، والدین و یا مربی کودک باشد که ساده‌ترین راه هم می‌تواند بخشیدن احساس مهم بودن به کودک باشد با سپردن مسوولیت‌های کوچک، با تشکر کردن از کارهای خوبی که انجام داده است و یا حتی با لبخند زدن به او به معنای انتقال یک احساس! ما در کانون پرورش فکری می‌کوشیم که احساس کودک را نسبت به خودش و توانمندی‌هایش ارتقا بخشیم و با سپردن مسوولیت‌های مختلف در ضمن آموزش و پرورش او، ذهنیت او را به من می‌توانیم تغییر داده و تقویت کنیم. سعی می‌کنیم با اجرای فعالیت‌های متنوع و کشف استعدادهای مختلف و پرورش آنها ابعاد مثبت شخصیت او را برجسته کنیم و آنها را تشویق کنیم به تلاش برای رسیدن به اهداف و همه اینها زمینه‌ساز این است که کودک تبدیل به یک انسان موفق شود و یک انسان موفق همیشه شاد است!

وی با اشاره به این‌که هر برنامه‌ای که در هفته کودک اجرا می‌شود، اهداف تربیتی خاص خود را دنبال می‌کند و یک فرصت است برای جلب نگاه و توجه قشرهای مختلف جامعه به کودکان و حقوق انسانی، اسلامی و قانونی آنان، بیان کرد: همچنین اجرای این ویژه‌برنامه‌ها زمینه‌های همفکری و هم‌افزایی نهادها را برای پرداختن به مقوله کودک و دنیای آن فراهم می‌آورد، بنابراین ما همه برنامه‌های هفته کودک را در حوزه خود یک شاخص می‌دانم؛ از برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی با هدف آگاهی بخشیدن به والدین گرفته تا کارگاه‌های تخصصی برای کودکان و و جشن‌های آن.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایان در پاسخ به این پرسش مبنی بر این‌که یکی از آسیب‌هایی که در حوزه کودک به چشم می‌خورد، یکسان‌انگاری دنیای کودک با بزرگسالان است، چگونه می‌توان با این چالش مقابله کرد و خانواده‌ها را در این زمینه توجیه کرد، گفت: هر انسانی مسوول یا غیرمسوول اگر به‌شخصه به مقوله کودک، به دنیای ساده و بی‌آلایش آن بنگرد، به‌درستی در خواهد یافت که تفاوتی بسیار بین دنیای کودک و بزرگسالی وجود دارد!!! یکسان‌انگاری دنیای کودک و بزرگسال اشتباه بزرگی است! کودکان فرصت مغتنمی هستند برای اصلاح جامعه و تغییر. این موجودات، کوچک اما به واقع بزرگ هستند. به‌دلیل این‌که چارچوب‌های خشک بایدها و نبایدها را هنوز تجربه نکرده‌اند، بسیار خلاق هستند و می‌توان روی توانمندی‌های آنها حساب باز کرد.
در پایان این گزارش یادآوری می‌شود، هفته کودک با شعار «آینده را باید ساخت» از 14 تا 20 مهرماه در بوشهر همزمان با سراسر کشور برگزار می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: