bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۲۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۶ - ۱۸ مهر ۱۳۹۷
رایزنی ایوب بنوی برای کسب مجوز دو نوبت چاپ آگهی در نشریات محلی؛
استان بوشهر یکی از استان‌هایی است که از آمار قابل ملاحظه‌ای در حوزه رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب برخوردار است اما شوربختانه بیشتر این رسانه‌ها در تامین هزینه‌های جاری خود با مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان هستند...
آگهی‌های نفتی راهی برای ادامه حیات نشریاتبامداد جنوب - الهام بهروزی:
استان بوشهر یکی از استان‌هایی است که از آمار قابل ملاحظه‌ای در حوزه رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب برخوردار است اما شوربختانه بیشتر این رسانه‌ها در تامین هزینه‌های جاری خود با مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان هستند؛ چراکه مردم این خطه مانند سراسر کشور چندان به نشریات و رسانه‌های کاغذی اقبالی نشان نمی‌دهند، مگر تعداد انگشت‌شماری که اهل مطالعه هستند. از این‌رو، یکی از راه‌هایی که به بقای این نشریات کمک می‌کند، جذب آگهی‌های دولتی و نفتی است اما شوربختانه این مهم به‌دلیل سهل‌انگاری بیشتر دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های نفتی و گازی و پتروشیمی‌های موجود در استان از روال قانون خود خارج شده و کنترل این بیراهه هم کار زمان‌بر و دشواری است. این در حالی است که بر اساس دستورالعمل اجرائی توزیع و نشر آگهی‌های دولتی، کلیه دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده ٥ قانون مدیریت خدمات کشوری مکلفند انتشار آگهی‌های خود را صرفا از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سفارش دهند. این وزارت نیز با در نظر گرفتن اهداف دستگاه‌ها، نوع مخاطبان، میزان فراگیری و عدالت در حمایت از رسانه‌ها، آگهی‌های دولتی را توزیع می‌کند. 

متاسفانه برخی از رسانه‌ها که قدرت بیشتری داشتند، با استفاده از رانت و رابطه بدون رعایت این چارچوب خود شخصا و بدون اطلاع اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به جذب آگهی‌های دولتی می‌کردند که این موضوع موجب نحیف شدن نشریات مکتوب دیگری شده بود که لابی کافی را برای جذب آگهی نداشتند که سرانجام با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی دستگاه‌های مرتبط راهکارهایی برای خروج از این معضل اندیشیده شد. البته در این میان یک‌سری از نشریات محلی با نگاهی کاسبکارانه به رسانه از رسالت حقیقی خود که همان تولید محتوا و آگاهی‌بخشی فاصله گرفتند و صرفا هر زمان آگهی بود، منتشر می‌شوند و این بی‌نظمی خود مزید علت بود در به انزوا رفتنشان. حال برگردیم به بحث اصلی که همان تاثیر آگهی‌های دولتی و نفتی بر حیات نشریات محلی است. 

بدیهی است یکی از بخش‌هایی که در حوزه آگهی غنی است، حوزه نفت و گاز است اما متاسفانه در این حوزه به‌دلیل این‌که از آغاز ساز و کار مشخصی برای تقسیم آگهی‌ها تدبیر نشده یا اگر شده به‌روال قانونمند آگهی‌ها تقسیم نشده، از این‌رو، برای کنترل این حوزه نیاز به یک عزم جدی بود که خوشبختانه در کنار تلاش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای در اختیار گرفتن نحوه توزیع آگهی‌های زیرمجموعه وزارت نفت، ایوب بنوی نیز از همان آغاز فعالیتش در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به‌عنوان رئیس روابط عمومی و امور فرهنگی این سازمان با حمایت مهدی یوسفی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برآن شد تا راهکار و ساز و کار معینی را برای پخش آگهی‌های نفتی میان نشریات مکتوب هم‌استانی تدوین شود و این آشفته‌بازاری که در این حوزه راه افتاده، کنترل کند و از این رهگذر، در پیشگیری از جوانمرگی نشریات محلی شامل روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها نقش‌آفرین باشد. 

با این اوصاف، با پیگیری‌های صورت گرفته به‌تازگی اتفاقات خوبی قرار است در زمینه توزیع آگهی‌های نفتی در میان نشریات محلی استان بیفتد، این در حالی است که هفته پیش محمد سلطانی‌فر، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده بود که «درآمد روزنامه‌ها کم می‌شود، چراکه آگهی‌های دولتی در سال‌های گذشته، بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان در سال بود، در حالی که امسال در ‏خوش‌بینانه‌ترین شکل ممکن از ۵۰ میلیارد تجاوز نمی‌کند. همچنین امسال برای ‎یارانه روزنامه‌ها، نصف مبلغ ‏سال‌های گذشته تخصیص داده شده است» که این خبر ناخوشایند اعلام شده با شنیدن اتفاق خوبی که در حوزه توزیع آگهی‌های نفتی صورت گرفته، اندکی رنگ باخت و نشریات محلی را به ادامه حیات امیدوار ساخت. به‌هر حال با پیگیری‌های روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و برای نخستین بار با مجوز دو نوبت چاپ آگهی در روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌های استانی از وزارت نفت موافقت شد.

رئیس روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با بیان این مطلب گفت: به‌منظور حمایت از روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌های محلی استان بوشهر و موافقت اداره‌کل روابط عمومی وزارت نفت از این پس کلیه آگهی مناقصات سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس مشابه روزنامه‌های سراسری در دو نوبت چاپ و منتشر می‌شود.
ایوب بنوی در ادامه با بیان این‌که تعرفه نرخ آگهی‌های دولتی بر اساس رتبه‌بندی نشریات و خبرگزاری‌ها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین و به کلیه نشریات و دستگاه‌های اجرائی ابلاغ می‌شود، افزود: سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و اداره‌کل روابط عمومی وزارت نفت هیچ‌گونه نقشی در تعیین نرخ آگهی‌های چاپ شده، ندارد.

وی در پایان با تاکید بر ارتباط میان سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و رسانه‌ها یادآور شد: تمام تلاش ما در روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس این است که آگهی مناقصات سازمانی به‌صورت عادلانه و به‌ترتیب نوبت در روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌های استان بوشهر توزیع شود اما در صورت نبود آگهی مناقصه در یک شرکت نفتی مستقر در استان اداره‌کل روابط عمومی وزارت نفت مناقصات سایر شرکت‌ها را مبنای تقسیم عادلانه قرار خواهد داد.
در پایان یادآوری می‌شود، نشریات محلی از ارزش و جایگاه ویژه‌ای در دنیای رسانه برخوردارند، چراکه این نشریات بازگوکننده ادبیات، فرهنگ و شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... منطقه محل فعالیت خود هستند. بنابراین حیات این نشریات بسیار حائز اهمیت است و از این‌روست که در توزیع آگهی‌های دولتی و نفتی نشریات محلی در اولویت هستند، امید که تصمیم‌گیری‌های این‌چنینی در ادامه حیات و فعالیت این نشریات تاثیر بسزایی داشته باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: