bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۲۱ - ۲۵ دی ۱۳۹۷
روایت یک کیک‌ساز از پیشه‌اش:
هنر ابعاد مختلفی دارد گاه در موسیقی جان می‌یابد، گاه در تئاتر، گاه در تابلو نقاشی، گاه در گلدوزی و خیاطی و گاهی هم در کیک‌های شکیل و خوشمزه! آری همه اینها برآیندی از ذوق، سلیقه، اندیشه و خلاقیت هنرمندانه‌ای هستند که زیبایی‌های زندگی را دوچندان می‌کنند.
بامداد جنوب:
هنر ابعاد مختلفی دارد گاه در موسیقی جان می‌یابد، گاه در تئاتر، گاه در تابلو نقاشی، گاه در گلدوزی و خیاطی و گاهی هم در کیک‌های شکیل و خوشمزه! آری همه اینها برآیندی از ذوق، سلیقه، اندیشه و خلاقیت هنرمندانه‌ای هستند که زیبایی‌های زندگی را دوچندان می‌کنند. در حقیقت هنر لازمه زندگی است و از دیرباز جزء جدایی‌ناپذیر آن بوده که به اشکال مختلف نمود یافته و نقش شگرفی را در پویایی و حیات جامعه ایفا می‌کند. کیک‌سازی یکی از هنرهایی است که امروزه بسیار مورد توجه واقع شده است. هنری که ارتباط مستقیم با ذائقه شهروندان دارد و حاصل شکیبایی، تجربه، مهارت و ذوق سازنده‌اش است. چندی است کیک‌های یکی از شیرین‌فروشی‌های بوشهر توانسته نظر بسیاری از شهروندان را به خود جذب کند؛ کیک‌های فانتزی، شکیل، چشم‌نواز، خوشمزه و باکیفیت. این کیک‌ها در اشکال و فرم‌های مختلف خلق شده‌اند که افزون بر مزه مطبوع و متفاوتشان، مدرن و به‌روز هستند و در نهایت ظرافت و استادی تولید می‌شوند. همیشه بر این تصور بودم که سازنده این کیک‌ها باید استادی ماهر و میانسال باشد اما در کمال شگفتی متوجه شدم که سازنده همه این کیک‌های خوشمزه و متنوع جوانی 25 ساله است. 

جوانی که با وجود سن کمش به سختکوشی معنایی تازه بخشیده و با پرورش رویاهایش در کالبد کیک‌های کوچک و بزرگ هنر را به شکلی متفاوتی به معرض نمایش گذاشته است. او ثابت کرده که کیک‌سازی هم مثل هنرهای دیگر با جسم و جان آدم طراوت می‌دهد. هنری که شاید دیر به اهمیتش پی برده‌ایم اما امروز سهم بسزایی را در مراسم و جشن‌های ایرانیان ایفا می‌کند. حامد چوپانی همان کیک‌ساز 25 ساله و دارنده دیپلم مکانیک است که اصالتا اهل تکاب آذربایجان غربی و کردزبان است. وی سال‌ها پیش به استان بوشهر آمده و هیچ‌گاه فکر نمی‌کرده که روزی استاد کیک‌سازی شود. به‌صورت اتفاقی پنج سال پیش به‌عنوان شاگرد یک قنادباشی در برازجان مشغول به کار و در جریان آن با روند کیک‌سازی آشنا می‌شود. او سابقه کار در کلانشهری چون تهران را دارد اما نهایتا بوشهر را برای ادامه کارش برمی‌گزیند و اینک دو سال است که در این شهر به‌صورت حرفه‌ای کیک‌های فانتزی و خوشمزه‌ای را تولید می‌کند.
این کیک‌ساز جوان در خصوص حرفه کیک‌سازی به بامداد جنوب گفت: این حرفه با سختی‌های خاص خودش همراه است، منتها با کمی شکیبایی، حوصله و آرامش می‌توانی به پیشرفت قابل توجهی در آن دست بیابی. 

چوپانی در ادامه با تاکید بر این‌که سلیقه و حوصله در کیک‌سازی حرف اول را می‌زند، افزود: شناخت ذائقه مشتری به کیک‌ساز خیلی کمک می‌کند که در کارش خوب پیش برود. همان طور که اطلاع دارید ذائقه مردم شهرهای گوناگون با یکدیگر متفاوت است. مردم بوشهر خوشبختانه مردمی خوش‌سلیقه هستند و عمدتا از کارهای جدید و متنوع استقبال می‌کنند و ذائقه‌شان بیشتر کیک‌های تلخ و کاکائویی است. 
وی در پاسخ به این پرسش که چگونه ذائقه مخاطب را کشف می‌کنید، توضیح داد: با دقت در سفارش‌ها و انتخاب‌هایی که دارند، می‌توان ذائقه مردم شهر را شناسایی کرد. از این‌رو، من خیلی به سفارش مخاطب اهمیت می‌دهم و سعی می‌کنم دقیقا همان چیزی را که سفارش داده‌اند، آماده کنم و به آنها تحویل دهم؛ چون این مهم در رضایتمندی مشتری خیلی نقش دارد. بنابراین سعی کرده‌ام کیک‌هایم را از دو نفره تا 15 نفره بسازم تا طیف وسیعی از مشتری‌ها را راضی نگه داریم و مطابق با هر سلیقه‌ و سفارشی ظاهر شوم.

چوپانی همچنین در پاسخ به این پرسش مبنی بر این‌که طرح‌ها و شکل‌هایی که به کیک‌هایتان می‌دهید، از چه کسی الهام می‌گیرید با الگوبرداری می‌کنید، گفت: خوب ما امروز در عصر تکنولوژی به‌سر می‌بریم، طبیعتا وجود شبکه‌های اجتماعی و به‌خصوص نرم‌افزاری چون اینستاگرام کمک بزرگی به ما می‌کند در ایده‌یابی و الگو گرفتن! البته باید تاکید کنم به استثنای کیک‌های سفارشی، صددرصد کیک‌های ویترینی برایندی از رویاها و ایده‌های خودم هستند که دائم در تلاشم تا کیک‌های تولیدی‌ هر ماهم را با ماه قبل متفاوت بسازم. بدون شک همین تنوع محصولات در جذب مشتری تاثیر شگرفی دارد. 
این کیک‌ساز با اشاره به این‌که کیفیت مواد اولیه در کیفیت کیک‌های ساخته شده تاثیر زیادی دارد، تصریح کرد: من در کارم به کیفیت اهمیت می‌دهم و اساس کار کیک‌سازی متکی بر کیفیت مواد اولیه است. از این‌رو، گردو و سایر مواد اولیه را به‌صورت هفتگی خریداری می‌کنیم و موز را هم روزانه می‌خریم، به همین دلیل کیک‌های تولیدی ما تازه و باکیفیت هستند.
چوپانی رمز موفقیتش را در تشویق‌ها و همراهی همسرش در این حرفه دانست و افزود: البته آرامشی که در محیط کاری از سوی کارفرما فراهم شده، در بروز خلاقیتم نقش بسزایی ایفا می‌کند، چراکه یک کیک‌ساز در پرورش رویاها و ایده‌هایش برای ساخت کیک بیش از هر چیزی به آرامش نیاز دارد که خدا را شکر تنش‌های کاری در محیط کارم بسیار پایین است و دست من هم در ساخت کیک باز است؛ به‌عبارتی کارفرمایم به من و توانمندی‌هایم اعتماد کرده و این کمک بزرگی به پیشرفتم کرده است. 

وی در پاسخ به این‌که چه عاملی باعث شد که شما در سن 25 سالگی به استادکار ماهر کیک‌سازی بدل شوید، توضیح داد: شب‌زنده‌داری‌. من در آغاز هیچ تجربه یا علمی از کیک‌سازی نداشتم اما با شاگردی کردن در کنار کیک‌سازهای ماهر کم‌کم تجربه و تکنیک‌های کیک‌سازی را آموختم و شب‌های زیادی تا صبح بیدار می‌ماندم و کیک می‌ساختم، خیلی مرا به خاطر سختکوشی و انتخاب این پیشه سرزنش می‌کردند اما من این حرفه را با همه سختی‌هایش انتخاب و استعدادهای خودم را در آن کشف کردم. چون معتقدم باید رنج برد تا به گنج رسید. من کارهای کم‌ارزش را رها کردم و با تحمل سختی‌های زیاد کاری را انتخاب کردم که امروز به من خودباوری و انرژی می‌دهد.
چوپانی کیک‌سازی را هنری دوست‌داشتنی برشمرد و گفت: کیک‌سازی هنری است که در زمینه کشف استعدادها و توانمندی‌های پنهان شده در وجود انسان نقش زیادی دارد. این هنر برساخته رویاهای ماست. شب‌های زیادی به کیک‌هایم فکر می‌کنم این‌که مدل‌های آنها با ماه‌های پیش متفاوت باشد. هر جا در مدل‌ها با چالش روبه‌رو می‌شوم سعی می‌کنم مطالب مرتبط را مطالعه کنم یا نمونه‌های مشابه را ببینم. در این زمینه کمتر همفکری می‌گیرم چون کیک‌سازی شغل راحتی نیست. بدون شک اساتید من زمان زیادی برای توضیح دادن به من ندارند از این‌رو سعی کردم بیشتر به توانایی و پشتکار خودم متکی شوم.

این کیک‌ساز جوان در پاسخ به این پرسش که مشتری‌ها امروز شما را با کدام کیک می‌شناسند، بیان کرد: با کیک شکلاتی. مردم بوشهر کیک‌های شکلاتی را خیلی دوست دارند و خدارا شکر از کیک‌های شکلاتی و کاکائویی که درست می‌کنم خیلی خوششان می‌آید. خامه‌هایی هم که در کیک‌هایمان استفاده می‌کنیم و در کیفیت کیک تاثیر دارد، بیشتر خامه طبیعی است اما برای این‌که فرم بهتری داشته باشد کمی هم از خامه‌های شرکتی استفاده می‌کنیم.
چوپانی در خصوص مقدار پخت کیک‌ روزانه‌شان گفت: ما در روزهای عادی (از شنبه تا سه‌شنبه) 100 کیلو کیک می‌سازیم و از چهارشنبه تا جمعه هم روزی دویست کیلو کیک تولید می‌کنیم که به‌صورت روزانه به فروش می‌رسد؛ عمدتا کیک‌های ما در کمتر از نیمروز به فروش می‌رسد و به‌ندرت پیش می‌آید که کیکی تا فردا باقی بماند، از این‌رو، هر روز صبح ویترین‌ها را با کیک‌های تازه آراسته می‌کنیم. 
وی در پاسخ به این پرسش که مشتری‌ها چگونه پی ببرند که کیکی تازه است، توضیح داد: به سادگی. کیک‌های میوه‌ای را می‌توان از طریق میوه‌های روی آن تشخیص داد که تازه است یا مانده. وقتی میوه‌ها مچاله شده یعنی بیش از یک روز از ساختش می‌گذرد و اگر هم میوه شکل خود را از دست داده، یعنی آن کیک فاسد است. کیک‌های نقاشی شده را هم می‌توان از طریق خامه و ژله تازه بودن آن را تشخیص داد اگر ژله آن سایه انداخته باشد، یعنی یک روز از آن می‌گذرد و اگر کلا پخش شده باشد، فاسد است. کیک ژله‌ای هم اگر ژله‌ آن آبکی و نرم باشد و رد انگشت روی آن بماند، تازه است اما اگر ژله آن پخش شده یا مثل پوست سفت شده باشد، مانده است.
چوپانی در پایان با تاکید بر این‌که البته با استفاده از یک‌سری تکنیک‌ها می‌توان کاری کرد که عمر یک کیک به چهار روز برسد، یادآور شد: خود من در هنگام ساخت کیک سعی می‌کنم اصلا هوا وارد کیک نشود، چون هوا موجب کپک زدن و فاسد شدن کیک می‌شود؛ از این رو، تازگی کیک‌هایی که درست می‌کنم تا چهار روز تضمین می‌کنم ولی با وجود این ما هیچ‌وقت کیک‌های مانده را که به ندرت پیش‌ می‌آید باقی بماند، در یخچال بیش از دو روز نگهداری نمی‌کنیم.

در پایان این گزارش یادآوری می‌شود، کیک‌سازی هنری است که امروز دچار تحول شده و بسیار متفاوت‌تر از پیش در محافل و جشن‌های شادی خودنمایی می‌کند، به‌گونه‌ای که با توجه به ماهیت مراسم شکل می‌گیرد و به لطف و زیبایی آن می‌افزاید. بدون شک این مهم در سایه خلاقیت کیک‌سازهای باانگیزه، باتجربه و ایده‌پرداز ممکن شده است. این حرفه امروز به هنری بی‌نظیر بدل شده و به زیبایی و شیرینی زندگی افزوده است.

برچسب ها: هنر ، کیک ، خوراکی ، سلیقه
نام:
ایمیل:
* نظر: