bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۲ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
تازه‌های نشر
داود علیزاده : «محمدرضا یار» شاعر، ترانه‌سرا و پژوهشگر حوزه ادبیات به‌تازگی مجموعه شعر جدید خود «ادامه‌های مردن» را منتشر کرده است. وی در گفت‌وگویی با بامداد جنوب این مجموعه را چنین توصیف کرد: این کتاب مجموعه‌ای از شعرهای مدرن یکی دو سال اخیر من است. ادامه‌های مردن مجموعه‌ای است برای فلسفی شدن عشق، برای فلسفی شدن شعر، برای فلسفی شدن سیاست و فلسفی شدن جامعه، ادامه‌های مردن شعرهایی است برای فلسفی شدن هنر و فلسفی شدن واقعیت و خیال. کتابی است برای فلسفی شدن انسان.

داود علیزاده:

«محمدرضا یار» شاعر، ترانه‌سرا و پژوهشگر حوزه ادبیات به‌تازگی مجموعه شعر جدید خود «ادامه‌های مردن» را منتشر کرده است. وی در گفت‌وگویی با بامداد جنوب این مجموعه را چنین توصیف کرد: این کتاب مجموعه‌ای از شعرهای مدرن یکی دو سال اخیر من است. ادامه‌های مردن مجموعه‌ای است برای فلسفی شدن عشق، برای فلسفی شدن شعر، برای فلسفی شدن سیاست و فلسفی شدن جامعه، ادامه‌های مردن شعرهایی است برای فلسفی شدن هنر و فلسفی شدن واقعیت و خیال. کتابی است برای فلسفی شدن انسان.

محمدرضا یار درباره رویکرد این مجموعه این‌گونه توضیح داد: ادامه‌های مردن یک مجموعه شعر یتیم نیست. وقتی آن را بخوانید متوجه ریشه‌های آن می‌شوید و گذر کردنش از این ریشه‌ها. ادامه‌های مردن تلاشی است برای استقلال و حفظ هویت خانوادگی‌اش. این کتاب در ادبیات و اندیشه خانواده‌ای دارد که هم به آن وفاداراست و هم از آن‌ها مستقل. شعرهای سیاسی این کتاب ابزارهای اعتراض سیاسی نیستند؛ بلکه بسترهای فلسفی شدن سیاست‌ هستند. در تاریخ شعر فارسی متداول این است که شعر سیاسی شعری است که دست به اعتراض سیاسی می‌زند یا گرایش به ایدئولوژی سیاسی خاصی دارد، این رویکرد از دید ادامه‌های مردن شعر را، با وجود تلاشش برای تبدیل نشدن، تبدیل به یک ابزار می‌کند. به تعریف ادامه‌های مردن شعر سیاسی شعری است که در آن سیاست فلسفی شده باشد. شعر اجتماعی شعری است که در آن اجتماع فلسفی شده باشد و انسان با پرسش‌های هستی‌شناسانه خود روبه‌رو شود. از این روی ادامه‌های مردن شعر علیه هیچ‌چیز نیست، بلکه شعر است برای پرسش از هر چیز. این کتاب نه سیاه‌نمایی است و نه پوچ‌گرایانه، تنها پرسش از سطوح عواطف و احساسات فرد است. ادامه‌های مردن دعوتی است برای کشف ادامه‌های فراموش‌شده‌ای که می‌تواند زندگی را بسازد.»

یادآوری می‌شود، انتشارات بین‌المللی سیب سرخ این مجموعه را در بهار ۹۸ منتشر و وارد بازار کتاب کرده است و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب ۹۸ تهران در آیینی با حضور صاحب اثر رونمایی و امضا می‌شود.

انتشار مجموعه شعر «ادامه‌های مردن»


برچسب ها: داود علیزاده
نام:
ایمیل:
* نظر: