bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۲ - ۱۲ مهر ۱۳۹۴
بامداد24/سید مالک حسینی: 
روز گذشته پیکرهای مطهر جانباختگان حادثه دردناک منا با شکوه تمام و حضور سران سه قوه، رئیس دفتر رهبر انقلاب و برخی از مقامات کشوری و لشکری برگزار شد.
 مراسمی که به نوعی نشان دهنده ارزش و قدر مقام شهروندان ایرانی در نزد دولتمردانشان نیز محسوب می‌شد.

 در مراسم روز گذشته رئیس‌جمهور بار دیگر تاکید کرد که زبان گفت‌وگوی ما با دیگر کشورها به ویژه همسایگان هم‌کیشمان زبان دیپلماسی و نرم است اما اگر لازم شد از دریچه اقتدار و قدرت نیز به مسائل پیرامونمان و مناسبات با همسایگانمان خواهیم نگریست. این بخش از سخنان حسن روحانی تببین سخنان چند روز پیش رهبر انقلاب بود که تاکید داشتند اگر لازم شد پاسخ خشن و سختی در برابر رفتار غیرمسوولانه مقامات ریاض و آل سعود خواهیم داشت. 

آنچه از تحلیل سخنان رهبری و رئیس‌جمهور می‌توان فهم کرد همان راهبرد امنیتی– دیپلماتیک ایران در معادلات منطقه‌ای است. طی سال‌های اخیر رفتارهایی از این دست دیده‌ایم مانند آنچه طالبان در افغانستان و با به شهادت رساندن دیپلمات‌های کشورمان مرتکب شد یا رجزخوانی‌های بدون پشتوانه داعش در همه این مدت آنچه عمل شد رفتار عقلانی و مدبرانه‌ای بود که کشور را از ورود به جنگ‌هایی خطرناک مصون داشت.

 واقع امر این است که هیچ جنگی بدون تبعات نیست حتی اگر جنگی عقیدتی باشد به همین سبب نگاه واقعگرایانه به ما می‌قبولاند که تا حد ممکن باید از ورود به هر نوع جنگی احتراز کرد و همواره تلاش کرد از ابزارهای دیگری همانند تعامل سازنده، گفت‌وگو، ایجاد منافع متقابل و یا ابزارهای بازدارنده دیگر استفاده کرد اما با باور داشتن به همه این موارد که برشمرده شد، باید مراقب این واقعیت نیز بود که مدارای بسیار و سکوت همیشگی که تعبیر دیگری از صورت نرم و مسالمت‌جویانه رفتار خارجی ماست باعث شود که رقبا و دشمنانمان از آن برداشت ضعف کنند و درنتیجه رفتارهای ساختارشکنانه از خود بروز دهند. 

آنچه رهبر انقلاب بیان داشت و رئیس‌جمهور با تاکید بر آن از اراده‌ای ملی پیرامونش خبر داد همان سخن لازم و واجبی بود که ضمن ارتقاء شخصیت بین‌المللی و منطقه‌ای کشورمان از خیال‌پردازی‌های خام و توهم‌گونه برخی همسایگانمان جلوگیری خواهد کرد تا به فرض محال همانند اسلاف خود چون صدام حسین حتی به فکر ماجراجویی نیفتند.

 نکته قابل تامل آن است که آنقدر قدرت برخی کشورهای منطقه شکننده و بدون پشتوانه است که تنها با یک تهدید جدی و بدون هیچ اقدامی در رفتار آنها با کشورمان، تغییرات محسوسی رخ می‌دهد. این نوع رفتار دو پیام همزمان دارد نخست نشان از شکنندگی نظام و ساختار و نشانه‌ قدرت در کشورهایی چون عربستان سعودی دارد و دیگری حکایت از باورپذیری این کشورهای نسبت به اقتدار و توان بی‌چون و چرای جمهوری اسلامی ایران در عمل به آنچه تهدید می‌کند، دارد.

 آنچه از دولت انتظار می‌رود این است که ضمن تداوم راهبرد پیشین که مبتنی بر دیپلماسی فعال و دوری از تنش است این واقعیت را همواره به همسایگانمان گوشزد کند که روی دیگر سکه می‌تواند برخورد محکم و قاطعانه‌ای باشد که قطعا بازنده اصلی آن ایران نخواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: