bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۶۰۱
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۰۱ - ۲۶ تير ۱۳۹۸
ایران‌خودرو خودروی تمام ملی تولید می‌کند؛
جواد شکریان: خودروسازان داخلی سال‌هاست که برای تولید و ارائه یک خودروی صد درصد داخلی با یکدیگر رقابت می‌کنند با این حال طی سال‌های گذشته هربار که یکی از خودروسازان این عنوان را بر روی یکی از محصولات خود گذاشته، خیلی زود مشخص شد که بسیاری از قطعات آن وارداتی بوده است

جواد شکریان: 

خودروسازان داخلی سال‌هاست که برای تولید و ارائه یک خودروی صد درصد داخلی با یکدیگر رقابت می‌کنند با این حال طی سال‌های گذشته هربار که یکی از خودروسازان این عنوان را بر روی یکی از محصولات خود گذاشته، خیلی زود مشخص شد که بسیاری از قطعات آن وارداتی بوده است تا هنوز هم با گذشت چند دهه از فعالیت خودروسازان بزرگ کشور، استفاده از عنوان «خودروی تماما ملی» تنها در حد یک تبلیغ باقی‌بماند.

در همین راستا، طی سال‌های گذشته چندین خودرو از سوی دو خودروساز بزرگ کشور با عنوان نخستین خودروی کاملا وطنی به متقاضیان معرفی شده که همه این خودروها نتوانستند از عنوان خود دفاع کنند؛ این در حالی است که روز گذشته مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو بار دیگر یکی از محصولات این شرکت را که طبق پیش‌بینی‌ها تا کمتر از یکسال دیگر به بازار کشور عرضه می‌شود، به‌عنوان نخستین خودروی کاملا وطنی و تولید داخلی معرفی کرد تا پرونده ساخت اولین خودروی ملی همچنان باز باشد.

هاشم ‌یکه‌زارع ضمن اعلام دریافت ۱۵۰ میلیون یورو خسارت از پژو طی مدت پنج سال، از داخلی‌سازی یکی از قطعات استراتژیک که تاکنون کسی جرات تولید آن را نداشته است، خبر داد و گفت: اولین سری از خودروهای پژو۳۰۱، اردیبهشت‌ماه سال آینده به مشتریان عرضه خواهد شد و با توجه به تولید این قطعه استراتژی، نخستین خودروی کاملا وطنی کشور به بازار عرضه خواهد شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در مراسم رونمایی خودروی پژو۳۰۱، گفت: مهرماه امسال از داخلی‌سازی قطعه‌ای رونمایی خواهیم کرد که هیچ‌یک از قطعه‌سازان داخلی جرات تولید آن را نداشته و آن را خط قرمز تولید قطعات دانسته‌اند اما اکنون این قطعه به کمک مدیران جوان ایران‌خودرو، داخلی‌سازی شده است.

وی با یادآوری دیدار خود با مدیران پژو در اواخر سال گذشته، تصریح کرد: در این دیدار مدیران پژو به ایران‌خودرو اعلام کردند که نباید خودروی پژو۳۰۱ را بدون حضور آنها تولید کند؛ در حالی که ما به آنها گفتیم که شما از قرارداد خارج شده‌اید؛ بنابراین ما به هر ترتیب خودروی پژو۳۰۱ را داخلی‌سازی و تولید خواهیم کرد. تولید پژو۳۰۱، ایران را صاحب یک پلتفرم کرد که می‌توان خودروهای زیادی را بر روی آن تولید کرد.

به‌گفته یکه‌زارع، ۳۰۰ قطعه‌ساز درگیر این پروژه هستند و مطمئنیم در آخر سال به داخلی‌سازی ۸۰ درصد در تولید آن خواهیم رسید. لازم به ذکر است که نخستین سری این خودروها در اردیبهشت ۹۹ به مشتریان عرضه خواهد شد. ما توانستیم موتور این محصول را با ۸۰ درصد داخلی‌سازی تولید کنیم که علاوه بر ۳۰۱ می‌توان در سایر خودروها نیز از آن استفاده کرد.

وی با بیان این‌که ۱۳ هزار دستگاه از پژو ۲۰۰۸ تحویل و سه هزار دستگاه دیگر باقی‌مانده است، خاطرنشان کرد: هدفگذاری تولید۳۰۱، ۲۵۰ هزار دستگاه در سال است. این در حالی است که پژویی‌ها اعلام کردند که اجازه تولید در ایران را ندارید که تاکید می‌کنیم می‌توانیم خود این پروژه را جلو برده و صاحب یک پلتفرم شویم. این نکته بسیار مهمی است که می‌توان خودروهای مختلفی بر این پلتفرم سوار کرد. در قرارداد دوم منعقده با پژو نیز موضوع دریافت خسارت مطرح و بیش از ۱۵۰ میلیون یورو در دفاتر منعکس شد که نشان می‌دهد، پژو بازنده ترک کردن ایران است.

عرضه پژو۳۰۱ در دو مدل دستی و اتومات

در ادامه منصور منصوری، مدیرعامل ساپکو نیز گفت: خودروی پژو۳۰۱ در دو مدل وارد بازار می‌شود و نخست مدل دستی را خواهیم داشت. فعالیت ساخت مدل اتوماتیک نیز آغاز شده و بعد از گیربکس دستی به بازار می‌آید.

وی با بیان این‌که این محصول استانداردهای ۸۵گانه را پاس می‌کند، اظهار کرد: طراحی و تولید بر اساس شرایط رقابتی، یکی از نخستین اهداف این پروژه است. سطح تکنولوژی این خودرو بسیار متفاوت است و تولید قطعات جدید با استانداردهای بین‌المللی از جمله اهداف دیگر آن است.

مدیرعامل ساپکو با بیان این‌که بستر لازم برای رشد زنجیره تامین در پروژه۳۰۱ تحقق یافت، گفت: تولید قطعات با حداکثر خودکفایی و کمترین میزان ارزبری در این پروژه انجام خواهد شد و خودکفایی این محصول در حال حاضر ۶۱ درصد است که به ۸۰ درصد خواهد رسید و در واقع خودروی ۳۰۱ بدون کمک پژو ساخته شده است.

منصوری در پایان اشاره کرد: در بحث خودکفایی موتور و گیربکس این خودرو تولید ایران خودرو است. این خودرو بی‌شک ۴ ستاره کیفی را دریافت خواهد کرد. این نکته را نیز باید گفت که از شرکت‌های دانش‌بنیان برای ساخت داخل قطعات استفاده کرده‌ایم.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: