bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۹۳۴
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۵ - ۱۹ مهر ۱۳۹۸
افزایش ۴ هزار هکتاری اراضی پرورش میگو در بوشهر؛
جواد شکریان: پرورش میگو از جمله صنایعی است که پتانسیل و شرایط مساعدی در کشور ایران برای آن وجود دارد، به‌گونه‌ای که سال گذشته ارزش میگوی تولیدشده در کشور به حدود دو هزار میلیارد تومان رسیده است. در این زمینه، هدف‌گذاری تولید و ارزآوری میگو در کشور چیزی در حدود دو میلیارد دلار و معادل 300 تن است که در حال حاضر چیزی کمتر از 50 تن میگوی پرورشی در کشور تولید می‌شود. از طرف دیگر بوشهر به‌عنوان قطب میگوی کشور، سال‌هاست

جواد شکریان:

پرورش میگو از جمله صنایعی است که پتانسیل و شرایط مساعدی در کشور ایران برای آن وجود دارد، به‌گونه‌ای که سال گذشته ارزش میگوی تولید شده در کشور به حدود دو هزار میلیارد تومان رسیده است. در این زمینه، هدف‌گذاری تولید و ارزآوری میگو در کشور چیزی در حدود دو میلیارد دلار و معادل 300 تن است که در حال حاضر چیزی کمتر از 50 تن میگوی پرورشی در کشور تولید می‌شود. از طرف دیگر بوشهر به‌عنوان قطب میگوی کشور، سال‌هاست که لقب تولیدکننده برتر کشور را با تولید حدود 70 درصد میگوی کشور یدک می‌کشد که این امر نشان‌دهنده پتانسیل‌های بالای استان بوشهر در تولید میگوی پرورشی است و سبب جذب سرمایه‌گذاران بیشتر در این حوزه شده است.

مدیرکل شیلات استان بوشهر در همین زمینه، با بیان این‌که هم‌اکنون چهار هزار هکتار استخر جدید پرورش میگو با انتقال آب دریا به زمین‌های بالادست اراضی ساحلی این استان در دست ساخت است، افزود: به‌دلیل محدودیت زمین در اراضی ساحلی استان بوشهر در این محدوده دیگر امکان واگذاری زمین برای پرورش‌دهندگان میگو وجود ندارد وتنها راهکار این است کهزمین‌های بالادست اراضی ساحلی این استان با انتقال آب دریا برای پرورش میگو توسعه یابد. افزایش تولید در واحد سطح و راندمان تولید باعث شده تا متقاضی بسیار بالایی برای سرمایه‌گذاری در حوزه پرورش میگو ورود کنند. در ‌سال ۱۳۷۴ میزان تولید در هر هکتار استخر پرورش میگو در استانبوشهر یک تن بود ولی این آمار اکنون به 5/4 تا پنجتنرسیده است.

عباسعلی زنده‌بودی روز سه‌شنبه در همایش بزرگداشت روز ملی مزرعه در بوشهر با محوریت «مدیریت بهینه پرورش میگو» با اشاره این‌که در استان بوشهر تاکنون حدود هشت هزار هکتار استخرپرورش میگو بهره‌برداری شده که از این میزان اکنون پنج‌ هزار و ۵۰۰ هکتار در زمینه پرورش فعال است، خاطرنشان کرد: همچنین بوشهر پرورش میگو در استخرهای پیش‌ساخته این استان اجرائی شده و متقاضیان زیادی با مشاهده این نوع پرورش خواستار اجرای طرح در استخرها با روش متراکم شدند. در این ارتباطدر ستاد اقتصاد مقاومتی استان بوشهرابلاغ شدبه‌جای واگذاری اراضی وسیع، زمینهایی با واحد کمتر به متقاضیان پرورش میگو واگذار شود.

زنده‌بودی در ارتباط با وضعیت طرح پرورش ماهی در قفس استان بوشهر، گفت: در این زمینه برای تولید ۴۲ هزار تن مجوز صادر شدهکه از این میزان ۱۱ هزار تن اسمی به بهره‌برداری رسیده و تا پایان سال جاری نیز دو طرحدیگر افتتاحمی‌شود. در زمینه پرورش آرتمیا نیز با همکاری دانشگاه خلیج فارس در تلاش هستیم زمینه تولید این محصول در زمستان در سطح استخرهای پرورش میگو اجرائی شود، زیرادر این فصلاستخرها فعالیت پرورش میگو ندارند. در زمینه کشت و پرورش زالو نیز پنج مجوز در استان بوشهر صادر شده که از این میزان یک واحد به بهره‌برداری رسیده است.

نیاز سالانه ۴۰ تا ۵۰ هزار جفت مولد میگو

در همین راستا، رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی نیز با بیان این‌که سالانه ۴۰ تا ۵۰ هزار جفت مولد نیاز صنعت پرورش میگوی کشور است که هم‌اکنون از سوی تکثیرکنندگان و بخش واردات تامین می‌شود، افزود:در پژوهشکده میگوی کشور درچند سال نخستین مرکز اس‌پی‌اف (میگوهای با سلامت بالا یا عاری از بیماری) راه‌اندازی شده که سالانه حدود چهار هزار جفت مولد میگو تولید می‌شود که این میزان ۱۰ درصد نیاز کشور است.

محمود بهمنی با اشاره به این‌که هم‌اکنون یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند در صنعت پرورش میگو و کنترل بیماری لکه سفید کمک کند موضوع مدیریت پرورش در تولید مولد و بچه میگو است، یادآور شد:لکه سفید یکی از بیماری‌هایی است که برای میگوهای پرورشی عارض می‌شود و در سال‌های دور به‌ویژه دهه ۸۰ تلفات زیادی را بر پرورش‌دهندگان میگو در کشور تحمیل کرد. در این زمینه با توسعه فعالیت‌ها به‌ویژه دانش پرورش‌دهندگان در سال‌های اخیر، تحقیقات در حوزه مدیریت پرورش میگوو توجه به بحث‌های اقلیمی این بیماری به‌طور تقریبی کنترل شده و تلفات چندانی ندارد.

به‌گفته وی، کشور در سال‌های اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای در تولید میگو داشته طوری‌کهسال گذشته ۴۷ هزار تن میگو در کشور تولید شد که بر اساس ارزیابی اولیه ارزش آنبیش از هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است. با توجه به ظرفیت خوب صادراتی این صنعت، میگوی پرورشی می‌تواند یکی از موضوع‌های مهم در آبزی‌پروری کشور به‌شمار رود.

بهمنی با تاکید بر این‌که علاوه بر استان‌های جنوبی که خاستگاه میگوی پرورشی هستند در منطقه گمیشان استان گلستان نیز بحث پرورش میگو در دست اجراست، افزود: سابقه پرورش میگو به استان بوشهر برمی‌گردد و برای نخستین‌بار محققان موسسه علوم شیلاتی کشور توانستند با وارد کردن میگوی وانومی این صنعت را در کشور شکل دهند. یکی از کارهای مهم که در صنعت پرورش میگو باید صورت گیردفرآوری و استفاده از فرآورده‌های جانبی است که دستور کار قرار گرفته است.

این مقام مسوول با بیان این‌که در این زمینه گرچه موسسه تحقیقات شیلات و بخش خصوصی کارهای زیادی انجام داده‌‌اند اما بایدبتوانیم تحول جدیدی برای اقتصادی‌تر کردن این صنعت در کشور ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: پروبیوتیک‌ها یکی از ترکیباتی هستند که از دستگاه گوارش میگو به‌صورت اختصاصی استخراجمی‌شوند و محققان پژوهشکده میگوی کشور بیش از دو پروبیوتیک را توانستند استخراج کنند. در سال جاری تاکنون بیش از پنج تن محصول پروبیوتیک به بخش خصوصی فروخته شده و دانش این محصول در اختیار یک شرکت دانش‌بنیان قرار گرفتهاست. امیدواریم در آینده نزدیک نیز پروبیوتیک‌های اختصاصی دیگری که بتواند رشد و تقویت سیستم ایمنی میگوی پرورشی کمک کند در دستور کار قرار گیرد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی با اشاره به این‌که یکی مهم‌ترین دستاوردهای پرورش میگو در این چند سال مولدسازی میگو است، گفت: این آمادگی وجود دارد تا این این دانش و انتقال فناوری به بخش خصوصی واگذار کنیم تا شاهد خودکفایی در تولید مولدهای عاری از بیماری میگو در کشور باشیم.

وی در ارتباط با مقصدهای صادراتی میگوی پرورشی کشور یادآور شد: پرورش‌دهندگان میگوبخشیمهماز تولیدخود را به کشورهای حوزه دریای خزر از جمله روسیه و آذربایجان و برخی کشورهای اروپایی صادر می‌کنند. در گذشته نیز بخش زیادی از میگوی پرورشی به چین و ویتنام صادر می‌شد. چنانچه در موضوع‌های مرتبط با اقتصاد اجتماعی، تجارت و بازرگانی میگو با کمک بخش خصوصی و سایر دست‌اندرکاران در حوزه‌های مختلفکار کنیم امکان تقویت رتبه کشور در جایگاه صادرات میگو وجود دارد.


نام:
ایمیل:
* نظر: