bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۱۰۱
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۶ - ۳۰ آذر ۱۳۹۸
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
الهام بهروزی: استان بوشهر از جمله استان‌هایی است که از سیما فرهنگی بی‌نظیری برخوردار است؛ چراکه در گستره خود هنرمندان و هنرها و صنایعی را جای داده است که در نوع خود بسیار حائز اهمیت هستند. بدون‌شک فرهنگ پدیده‌ای زایا و زنده است و دائم نیازمند به‌روزرسانی است و این مهم زمانی میسر می‌شود که بستر مناسب برای رشد و بالندگی آن فراهم باشد.

الهام بهروزی:

استان بوشهر از جمله استان‌هایی است که از سیما فرهنگی بی‌نظیری برخوردار است؛ چراکه در گستره خود هنرمندان و هنرها و صنایعی را جای داده است که در نوع خود بسیار حائز اهمیت هستند. بدون‌شک فرهنگ پدیده‌ای زایا و زنده است و دائم نیازمند به‌روزرسانی است و این مهم زمانی میسر می‌شود که بستر مناسب برای رشد و بالندگی آن فراهم باشد.

بدیهی است عوامل متعددی در به‌روزرسانی فرهنگ نقش دارد که از جمله آنها می‌توان به سیاست‌‌گزاری فرهنگی کارشناسی‌شده، ایجاد زیرساخت‌های استاندارد و مکفی فرهنگی، توزیع عادلانه بودجه فرهنگی در مناطق مختلف، جذب و تامین نیروی انسانی و متخصص و... اشاره کرد. استان بوشهر با توجه به غنایی که در حوزه فرهنگ و هنر و پیشینه دیرینه‌ای که در این زمینه دارد، به‌شدت از کمبود امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و زیرساخت‌های فرهنگی- هنری رنج می‌برد.

رنجی که موجب بروز مشکلاتی برای جامعه فرهنگی و هنری این استان شده است که البته این مشکل خاص این استان نیست و بیشتر استان‌های کشور با آن دست به گریبان هستند و ریشه در بودجه بسیار ناچیز فرهنگ دارد که هر ساله از سوی دولت و مجلس تصویب می‌شود! بودجه‌ای که رقمی بسیار کوچک در مقابل مطالبات و نیازهای جامعه فرهنگی و هنری به‌شمار می‌رود.

شاید این خیلی تاسف‌برانگیز است که در بدوجه سال ۹۸ سهم فرهنگ از آن فقط 8/0 درصد باشد که ظاهرا در مقایسه با بودجه سال پیش یک درصد افزایش داشته است؛ اما با توجه به تورم موجود می‌توان به صراحت گفت که این بودجه در واقع کاهش یافته است! بدون شک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی فرهنگ کشور است با شرایط بسیار دشواری در تامین هزینه‌ فعالیت‌های فرهنگی هنری و ساخت، تکمیل و تجهیز زیرساخت‌های فرهنگی هنری نظیر مجتمع‌های فرهنگی هنری، سینما، سالن آمفی‌تئاتر، نگارخانه، تماشاخانه و... روبه‌رو است.

کاهش بودجه فرهنگ در سال جاری به‌دلیل تحریم‌های پی‌درپی و غیرعادلانه علیه ایران و به‌دنبال آن حاکم شدن شرایط سخت اقتصادی بر جامعه در پی کاهش منابع و درآمدهای مالی موجب سختی کار بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی شده که رسالت مهمی چون فرهنگ‌سازی و ترویج نشاط و امید را در جامعه برعهده دارند.

استان بوشهر هم با توجه به جایگاهی که در عرصه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور دارد، نیاز به توجه جدی دارد؛ چراکه این استان بخش اعظمی از صنایع نفت و گاز را در خود جای داده است؛ اما سهم آن از این صنایع فقط آلودگی و بیماری‌های جسمی و روحی مختلف است. بر اساس جدول اداره‌کل فرهنگ ارشاد اسلامی استان بوشهر، شهرستان عسلویه که پایتخت انرژی کشور به‌شمار می‌رود، در زمینه برخورداری از زیرساخت‌های فرهنگی هنری صفر است! موضوعی که نمی‌توان راحت از کنار آن گذشت؛ چراکه این منطقه به اقتضای صنعتی بودن مستعد بروز و ظهور انواع و اقسام آسیب‌ها و فشارهای روحی روانی است و افرادی که در این شهرستان مشغول به کار هستند از نظر روحی و روانی به اجرای برنامه‌های شاد و هنری متعدد نیاز دارند که متاسفانه مسوولان و مدیران صنعتی با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه تامین اعتبار برای ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی هنری کمترین تعامل و همکاری را داشته و دارند.

بنابراین می‌طلبد دولتمردان و تصمیم‌گیران سهم ویژه‌ای را برای فعالیت‌های فرهنگی هنری این استان در درآمد صنایع نفتی و گازی در نظر بگیرند. بدون شک اگر این مهم تحقق پیدا کند دستگاه‌های فرهنگی می‌توانند با پشتوانه حمایت این صنایع و اعتباراتی که از بودجه ملی و استانی عاید حوزه فرهنگ می‌شود، بسیاری از پروژه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی خود را مدیریت کنند. اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر به‌عنوان متولی فرهنگ در استان به‌دلیل کمبود نیروی انسانی متخصص و برخورداری از بودجه کافی با چالش‌های بسیاری روبه‌روست ولی با این حال در این سال‌ها کوشیده با برنامه‌ریزی و مشارکت‌های دولتی و‌ عمومی بسیاری از رویدادهای بزرگ و مهم فرهنگی هنری را در استان اجرائی کند اما این نهاد در حوزه ساخت و تکمیل زیرساخت‌ها به‌شدت تحت فشار است که می‌طلبد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین استانداری در تخصیص اعتبار لازم در این زمینه موثر ظاهر شوند.

این استان روز گذشته میزبان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات همراه وی بود. لادن حیدری در اولین سفر استانی خود به بوشهر آمد تا با شنیدن کاستی‌ها و کمبودها راه چاره‌ای برای برون‌رفت از چالش‌های فرهنگی این استان بیندیشد. وی در این سفر یک‌روزه در چندین نشست با استاندار و کارکنان ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ و شهرستان‌ها در جریان مشکلات و کمبودهای فرهنگی هنری استان قرار گرفت. وی همچنین در شورای اطلاع‌رسانی استان نیز حضور یافت.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه نشست خود با مدیرکل و کارکنان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر به خبرنگار بامداد جنوب در خصوص بودجه ناچیز فرهنگی کشور گفت: در مجموع حوزه فرهنگ در مقایسه با حوزه‌های دیگر سهم چندانی از بودجه کشور ندارد؛ بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌دلیل محدودیت منابع در این سال‌ها تنها توانسته در توسعه فعالیت‌های فرهنگی هنری موثر ظاهر شود؛ اما در سال جاری و سال آینده با توجه به همین محدودیت و افزایش دستمزد و مزایای پرسنل، فعالیت‌های فرهنگی لطمه جدی خواهند خورد؛ متاسفانه از این پس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این گونه فعالیت‌ها بودجه‌های بسیار کم و ناچیزی را در نظر خواهد گرفت؛ زیرا ناچار است که برنامه‌های فرهنگی هنری خود را به دلیل کمبود منابع مالی کاهش دهد و همچنین حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر را کمتر کند. این معضلاتی خواهد بود که در سال جاری با آن دست به گریبان خواهیم بود.

لادن حیدری در ادامه در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه عسلویه یکی از مناطق صنعتی کشور است که جمعیت زیادی از اقوام مختلف با فرهنگ‌های متعدد را در خود جای داده که با توجه به صنعتی بودن منطقه و مهاجرپذیر بودن، فضایی آسیب‌خیز و آسیب‌زاست؛ این در حالی است که از نظر زیرساخت فرهنگی هنری طبق اعلام اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی صفر است، برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه چیست، توضیح داد: از باب زیرساخت‌های فرهنگی در عسلویه یک مجتمع بزرگ فرهنگی هنری برنامه‌ریزی شده است که متاسفانه تاکنون هیچ تامین اعتبار برای آن صورت نگرفته است؛ اما با تدبیری که سازمان برنامه و بودجه و استاندار بوشهر به‌تازگی در این خصوص اندیشیده‌اند، قرار است با جابه‌جایی بودجه، اعتبار ساخت این مجتمع تامین شود. امیدواریم با ایجاد زیرساخت‌های کافی در زمینه ارتقای فرهنگ در شهرستان عسلویه موفق عمل کنیم که البته این به‌تنهایی کافی نیست؛ چراکه در گام اول باید زیرساخت‌های فرهنگی در این منطقه ایجاد و تجیهز شود، سپس در گام بعدی تقویت انجمن‌های فرهنگی و هنری و حمایت از اصحاب فرهنگ است که در دستور کار ما قرار گرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه در راستای تفاهمنامه‌ای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استانداری در حوزه فرهنگ سال گذشته منعقد کرده بود؛ مبالغی را به استان بوشهر پرداخت کرده که البته این روند در جهت تحقق اهداف درج‌شده در آن تفاهمنامه استمرار خواهد داشت، تصریح کرد: از این رو، معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام حمایت‌های خود را از فعالیت‌های فرهنگی هنری در سال جاری خواهد داشت. استان بوشهر از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار است که استاندار با اشراف به این موضوع به‌صورت جدی به توسعه زیرساخت‌ها و فعالیت‌های فرهنگی هنری در استان راغب است و در این زمینه قول‌هایی دادند که در سال آینده با همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان محقق خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش راهکار شما برای ایجاد توازن و عدالت فرهنگی در استان بوشهر چیست، توضیح داد: موضوع ساخت و تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی که توازن فرهنگی را در پی دارد، یکی از موضوعات اساسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به‌دلیل اعتبارات حداقلی این حوزه و تجیهزات خاص این مراکز احداث این بناها در استان بوشهر و سایر استان‌ها با محدودیت روبه‌رو شده است. در نشستی که با استاندار بوشهر داشتیم قرار شد پروژه‌هایی که در سطح ملی است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اهتمام ویژه‌ای برای پایان آن داشته باشد و پروژه‌های استانی هم با استفاده از منابع استانی تکمیل شود و پروژه‌هایی که 80 درصد رشد فیزیکی داشته تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

حیدری در پایان یادآور شد: یک خبر خوب هم به اهالی فرهنگ و هنر استان بوشهر بدهم که در سال آینده اعتبار بیشتری برای بیمه هنرمندان در صندوق هنر لحاظ خواهد شد که ما در بحث تامین این اعتبار تلاش خواهیم کرد. همچنین در زمینه فعالیت‌های فرهنگی نیز در سال جاری حمایت‌های خاصی را در نظر گرفته‌ایم.


نام:
ایمیل:
* نظر: