bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۳ - ۲۵ دی ۱۳۹۸
روایت یک استان عکاسی از وضعیت این هنر در استان بوشهر:
الهام بهروزی: عکاسی از زمره هنرهایی است که در بعد زیبایی‌شناسی و آگاهی‎بخشی بسیار حائز اهمیت است. در حقیقت عکاسان با ثبت تصویری لحظاتی را ماندگار می‌کنند که مبین احساس آنها در رویارویی با سوژه مدنظر است. افزون بر آن، عکاسی نقش بزرگی در افشای حقایق و واقعیت‌های جامعه ایفا می‌کند. این هنر پر جنب و جوش با وجود پتانسیل بسیار بالایی که در انعکاس بسیاری از جلوه‌های زندگی و رخدادهای مهم اجتماعی، سیاسی و ... دارد اما آن‌گونه که باید نتوانسته راه خود را در میان عموم مردم بازکند.

الهام بهروزی: عکاسی از زمره هنرهایی است که در بعد زیبایی‌شناسی و آگاهی‎بخشی بسیار حائز اهمیت است. در حقیقت عکاسان با ثبت تصویری لحظاتی را ماندگار می‌کنند که مبین احساس آنها در رویارویی با سوژه مدنظر است. افزون بر آن، عکاسی نقش بزرگی در افشای حقایق و واقعیت‌های جامعه ایفا می‌کند. این هنر پر جنب و جوش با وجود پتانسیل بسیار بالایی که در انعکاس بسیاری از جلوه‌های زندگی و رخدادهای مهم اجتماعی، سیاسی و ... دارد اما آن‌گونه که باید نتوانسته راه خود را در میان عموم مردم بازکند.

از این رو، می‎طلبد که انجمن‌های عکاسی در فراگیر کردن اصولی این هنر در جامعه با تدبیر سیاست‌ها و برنامه‌های مدون و هدفمند تلاش کنند. افزون بر این، با برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها می‌توان نگاه عموم را به این هنر جذب کرد. بدیهی است که هنر عکاسی بسیار بسیط و متنوع است و ژانرهای متعددی را در خود جای داده که هنرآموزان با توجه به توانایی و علاقه‌مندی خود می‌توانند خود را در این هنر کشف کنند.

سعید عرب‌زاده از زمره استادان موفق عکاسی بوشهری است که در این سال‌ها کوشیده با برگزاری کارگاه‌های تخصصی عکاسی هنرآموزان و عکاسان موفقی را به جامعه معرفی کند. این داور بین‌المللی در کارنامه هنری خود موفقیت‌های متعددی را ثبت و ضبط کرده است که حاصل نگرش و زاویه متفاوت وی به پدیده‎های پیرامونش است. او در تصاویر خود با نگاهی عمیق به واکاوی زندگی و رسوم مردم نواحی مختلف می‎نگرد و به‌نوعی می‌توان معترف شد که او با نگاهی مردم‎شناسانه به واکاوی زندگی اقوام مختلف ایران می‎‌پردازد تا از این طریق پرتره‌ای منحصربه‌فرد از بافت اجتماعی فرهنگی جامعه ایرانی به جهان ارائه کند. او برای هنر عکاسی جایگاه ویژه‌ای قائل است و همواره از بی‌مهری‌هایی که به جامعه عکاسی می‌شود، گله‌مند است.

در کارنامه هنری وی تدریس کارگاه‌های تخصصی عکاسی را در داخل و خارج از کشور و داوری جشنواره بین‎المللی خیام دیده می‌شود. سعید عرب‌زاده همچنین دارنده نشان آرتیست فدراسیون بین‌المللی هنر عکاسی در جشنواره بین‌المللی عکس(ADRIA) ۲۰۱۵مونتنگرو، بهترین عکاس سال كلوپ فوكوس، مدال طلای انجمن عکاسان امریکا و بسیاری از رویدادهای معتبر بین‌المللی است.

این استاد عکاسی و داور بین‎المللی در گفت‌وگو با بامداد جنوب در خصوص جایگاه عکاسی در استان بوشهر گفت:زمانی عکاسی بوشهر، در کشور حرفی برای گفتن داشت؛ ولی به مرور با سیاستگذاری‌های انجمن‌ها روزبه‌روز رو به زوال رفت. بنده نزدیک به چهار سال بخش عکس انجمن سینما جوانان استان را مدیریت میکردم اما پس از آن، چند سالی است که بخش عکس انجمن فعالیت خاصی ندارد و اگر فعالیتی هم دارد تقریبا تاثیرگذار نبوده است! و هر فعالیتی که اکنون در سطح شهر میبینید از سوی گروه‌های آزاد است که سرمایه این استان به‌شمار می‌روند.

سعید عرب‌زاده در ادامه مهم‌ترین چالش‌های عکاسی استان را نبود حمایت و استعدادیابی برشمرد و افزود: عکاسی مانند سایر هنرهای دیگر نیاز به حمایت و دیده شدن دارد؛ چراکه این هنر در تاثیر و تاثر از جامعه است و در همه شرایط حضور دارد اما آن‌گونه که باید مورد توجه واقع نمی‌شود. همین بی‌توجهی موجب فعالیت افراد زیاد در این عرصه بدون تخصص و تجربه شده است که بی‌شک این اتفاق خوبی برای هنر عکاسی نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه البته برای حرفه‌ای شدن در عکاسی آموزش به‌تنهایی کافی نیست، تصریح کرد: هنرآموزان در کنار آموزش، بایستی تمرین و مطالعه مستمر داشته باشند و پیوسته باید آموزه‎‌های خود را تمرین و تجربه کنند تا بتوانند نقاط ضعف خود را در عکاسی شناسایی و برطرف کنند. از این رو، به‌شدت نیاز به برگزاری کارگاه‌های تخصصی عکاسی در استان احساس می‌شود.

این استاد عکاسی در ادامه با تاکید بر اینکه مهمترین چیزی که یک عکاس لازم دارد «دید خوب» است، یادآور شد: طبیعتا دوربین فقط وسیله‌ای برای ثبت لحظات، مناظر، حوادث و اتفاقات پیرامون است، از این‌رو، من در دوره‌های آموزشی‌ام بیشتر روی دید افراد و نگاه زیبایی‌شناسانه به پدیده‌ها تاکید دارم.

عرب‌زاده در پاسخ به این پرسش که آیا همه در عکاسی استعداد دارند، توضیح داد: قطعا استعداد در همه وجود دارد ولی استمرار و پشتکار در مسیر است که موفقیت را در پی دارد. اکثر هنرآموزان بعد از مدتی در مسیرشان درگیر حواشی می‌شوند یا تنها به یک موفقیت اکتفا و فعالیت خود را متوقف می‌کنند.

وی در ادامه به عواملی که در برگزاری یک نمایشگاه استاندارد عکاسی در بوشهر لازم است، اشاره و تصریح کرد: اولین فاکتوری که در برگزاری نمایشگاه ضروری است وجود یک گالری استاندارد در شهر است که متاسفانه در این زمینه ما در استان با چالش بزرگی روبه‌رو هستیم؛ در حال حاضر در بوشهر تنها یک گالری نسبتا مناسب وجود دارد که آن هم گالری سوره است که البته این گالری هم با استانداردهای جهانی کمی فاصله دارد. دومین عامل هم مواد اولیه و چاپ آثار است که در کیفیت نمایشگاه تاثیر شگرفی دارد و در آخر هم چگونگی نمایش نقش بسزایی را در برگزاری یک نمایشگاه باکیفیت عکس ایفا می‌کند. البته ناگفته نماند که مهم‌ترین مساله در نمایشگاه کیفیت عکس و سوژه انتخابی است که برای مخاطب می‌تواند جذابیت داشته باشد.

عرب‌زاده از جمله مدرسان عکاسی است که به‌صورت پیوسته جلسات نقد و بررسی عکس‌های ثبت شده را برای هنرآموزان خود برگزار می‌کند تا نقاط ضعف و قوت آنها را در این جلسات شناسایی و معرفی کند. او به‌تازگی در اقدامی جالب نمایشگاهی از آثار بررسی‌شده هنرآموزان خود به نام «زندگی روزمره» در گالری سوره برپا کرد که با بازخورد بسیار خوبی روبه‌رو شد. خودش هدف برگزاری این رویداد را معرفی استعدادهای جدید و تقویت دید بصری عموم معرفی مطرح کرد و گفت: بدون‌شک هرچه نمایشگاه‌های باکیفیت در شهر بیشتر برگزار شود، سطح توقع و دید بصری عموم بالا می‌رود و این باعث پیشرفت است. خوشبختانه امروز در استان با عکاسان جوان و مستعدی روبه‎رو هستیم که شناسایی آنها به جامعه می‌تواند خدمت بزرگی به جامعه عکاسان کند که نمایشگاه‌ها یکی از راه‌های مهم برای معرفی استعدادهای خلاق در عرصه عکاسی به‌شمار می‌روند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از راه‌های دیگر که می‌توان چهره‌های جدید عکاس را به جامعه معرفی کند، جشنواره‌ها هستند؛ اما متاسفانه جشنواره‌های عکاسی که در بوشهر برگزار می‌شود نتوانسته استانداردهای لازم را داشته باشد، افزود: برای مثال جشنواره عکس بوشهر توریسم می‌توانست حرکت خوبی برای تحرک و شناسایی عکاسان خلاق و مستعد باشد؛ اما این جشنواره به‌دلیل شتابزدگی و سلیقه‌ای عمل کردن بیشتر شبیه به اردو درون انجمنی بود تا یک جشنواره و نتوانست انتظارها را برآورده کند. این درحالی است در استان ما عکاسان زیادی هستند که کیفیت کارهای آنها بالاست؛ اما به‌دلیل سوءمدیریت در این جشنواره فقط بودجه‌ای صرف شد و عکاسان باتجربه کمتر شرکت کردند! هرچند برگزارکنندکان آن مدعی هستند که جشنواره در بهترین سطح و کیفیت برگزار شده است!

عرب‌زاده با بیان اینکه تصاویر خوب نقش موثری را در جذب گردشگران و توسعه گردشگری ایفا می‌کند، یادآور شد: بی‌شک انتشار تصاویر زیبا و با کیفیت از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان به گردشگری استان کمک شایانی خواهد کرد. از همین روی است که بسیاری از کشورها و همچنین استان‌های کشورمان با برگزاری تورهای عکاسی یک یا دو روزه درصدد هستند تا زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود را به معرض نمایش بگذارند و از این رهگذر نگاه‌ها را به سمت خود جذب کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از حوزه‌هایی که نزد گردشگران جاذبه دارد، زندگی مردم و آداب و رسوم آنهاست، تصریح کرد: از این‌رو، من به صورت جدی تمرکزم را بر زندگی ساده و بی‌آلایش مردم و آداب و رسوم مناطق مختلف گذاشته‌ام و از این طریق کم‌لطفی‌هایی که در استان در حق خودم می‌بینم نادیده می‌گیرم.

عرب‌زاده با تاکید بر اینکه هنرمند یک وظیفه بسیار مهمی بر عهده دارد و آن هم این است که دیدگاه و زاویه دید خود را به مخاطب نشان دهد، گفت: زمانی که یک عکاس موضوعی را به تصویر میکشد، باید به‌گونه‌ای عمل کند که حضور خودش و دوربین را از عکس حذف کند و مخاطب خودش را در آن صحنه بیابد؛ چیزی که هنرآموزانم به خوبی از عهده آن برآمده‌اند. این در حالی است اکثر هنرآموزانی که در جلسات نقد و بررسی عکس من شرکت می‌کنند، کمتر از دوسال است که شروع به عکاسی کرده‌اند اما آنها با ثبت تصاویر باکیفیت و با زاوید دید عالی ثابت کرده‌اند که از استعداد خوبی در این زمینه برخوردارند.

وی در پایان تاکید کرد که با مطالعه و سفر کردن جهانبینی عکاس تغییر می‌کند، پس باید بسیار سفر کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: