bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۱۸۵
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۲ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۸
معاون هنری اداره ارشاد بوشهر در گفت‎وگو با بامداد جنوب:
الهام بهروزی: سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر یکی از رویدادهای معتبر هنری ایران است که ویترین نگرش، اندیشه، سلیقه و جامعه کارگردانان ایرانی است. در این رویداد رقابتی هر ساله کارگردان‎های باتجربه و تازه‎کار با ارائه آثاری متنوع و متعدد به رقابت با یکدیگر می‎پردازند که در نوع خود حائز اهمیت است. با پایان مهلت ارسال اثر به این دوره از جشنواره فیلم فجر، ۱۱۵ فیلم سینمایی به همراه ۳۶ فیلم مستند فرم ثبت نام جشنواره را تکمیل کرده‌اند که از این تعداد ۳۷ فیلم سینمایی متعلق به فیلمسازان اول است.

الهام بهروزی: 

سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر یکی از رویدادهای معتبر هنری ایران است که ویترین نگرش، اندیشه، سلیقه و جامعه کارگردانان ایرانی است. در این رویداد رقابتی هر ساله کارگردان‎های باتجربه و تازه‎کار با ارائه آثاری متنوع و متعدد به رقابت با یکدیگر می‎پردازند که در نوع خود حائز اهمیت است. با پایان مهلت ارسال اثر به این دوره از جشنواره فیلم فجر، ۱۱۵ فیلم سینمایی به همراه ۳۶ فیلم مستند فرم ثبت نام جشنواره را تکمیل کرده‌اند که از این تعداد ۳۷ فیلم سینمایی متعلق به فیلمسازان اول است.

بر اساس رای هیات بازبین سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در بخش مسابقه سودای سیمرغ 18 فیلم به رقابت با یکدیگر می‎پردازند که عبارتند از: «سه کام حبس» (سامان سالور)، «خوب، بد، جلف؛ ارتش سری» (پیمان قاسم‌خوانی)، «خون شد» (مسعود کیمیایی)، «خروج» (ابراهیم حاتمی‎کیا)، «آتابای» (نیکی کریمی)، «خورشید» (مجید مجیدی)، «مغز استخوان» (حمیدرضا قربانی)، «درخت گردو» (محمدحسین مهدویان)، «دوزیست» (برزو نیک‎نژاد و سعید خانی)، «روز بلوا» (بهروز شعیبی)، «عامه‌پسند» (سهیل بیرقی)، «آبادان یازده 60» (مهرداد خوشبخت)، «ابر بارانش گرفته» (مجید برزگر)، «تومان» (مرتضی فرشباف)، «سینما شهر قصه» (کیوان علی‎محمدی و علی‎اکبر حیدری)، «قصیده گاو سفید» (بهتاش صناعی‎نیا)، «من می‎ترسم» (بهنام بهزادی) و «مردن در آب مطهر» (نوید محمودی).

در بخش مسابقه نگاه نو نیز 10 اثر حضور دارند که به این شرح است: «روز صفر» (سعید ملکان)، «آن شب» (کوذوش آهاری)، «بی‎صدا حلزون» (بهرنگ دزفولی‌زاده)، «پدران» (سالم صلواتی)، «پوست» (بهمن و بهرام ارک)، «دشمنان» (علی درخشنده)، «تعارض» (محمدرضا لطفی)، «شنای پروانه» (محمد کارت)، «کشتارگاه» (عباس امینی)، «لباس شخصی» (امیرعباس ربیعی).

10 اثر نیز در بخش مسابقه مستند جشنواره فیلم فجر به رقابت با یکدیگر می‌پردازند که عبارتند از: «بانو» _محمد حبیبی‌منصور)، «مهدی عراقی را بکش» (عبدالرضا نعمت‌اللهی)، «پروژه ازدواج» (حسام اسلامی و عطیه عطارزاده)، «جایی برای فرشته‌ها نیست» (سام کلانتری)، «خسوف» (محسن استادعلی)، «عالیجناب» (سجاد ایمانی)، «کامی» (میترا ابراهیمی)، «زندگی میان پرچم‌های جنگی» (محسن اسلام‌زاده)، «زمستان است» (مهرداد زاهدیان) و «خط باریک قرمز» (فرزاد خوش‌دوست).

بنا به گفته معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، برخی از فیلم‌های سی‌ و هشتمین جشنواره فیلم فجر نیز در بوشهر همزمان با سراسر کشور اکران می‌شود.

محمدحسین زندویان با اعلام این خبر به بامداد جنوب گفت: جشنواره فیلم فجر در استان بوشهر از 14 تا 21 بهمن‌ماه جاری با اکران تعدادی از فیلم‌های راه‎یافته به این رویداد در سینما شهیدآوینی بوشهر برگزار می‎شود که در روز بین دو تا سه فیلم اکران می‎شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس هماهنگی‎های صورت گرفته با اداره‌کل آموزش و پرورش استان بوشهر فیلم‌های کودک و نوجوان با عنوان «سیمرغ و پروانه‌ها» در نوبت صبح به‌صورت رایگان برای دانش‌آموزان و کودکان و نوجوانان بوشهری اکران می‎شود، افزود: فیلم‌های بزرگسال نیز در نوبت بعد از ظهر به روی پرده می‌رود که بلیت فیلم‌های جشنواره فیلم فجر هم به صورت اینترنتی و هم حضوری عرضه می‎شود و تمامی فیلم‎های انتخاب شده برای اکران در استان‌ها نیز مشخص و یکسان است که به‌زودی اسامی فیلم‌ها و زمان اکران آنها اطلاع‌رسانی می‎شود.

زندویان در خصوص تاثیر اکران فیلم‎های جشنواره فیلم فجر در استان بوشهر توضیح داد: با توجه به فعالیت سینماهای ثابت و سیار در استان بوشهر، استقبال از سینما در استان بوشهر به نسبت قبل شرایط بهتری دارد و ذائقه مخاطبان سینمارو به‌روز شده است، در نتیجه سطح توقع آنها بالا رفته است و امروز انتظار دارند که فیلم‎هایی با کیفیت و محتوای بالا به نظاره بنشینند. بدون شک اکران آثار راه‎یافته به سی و هشتیمن جشنواره فیلم فجر در بوشهر می‌تواند برای مخاطبان سینما جذابیت داشته باشد که خوشبختانه با آغاز بلیت فروشی این رویداد در تهران، استقبال مردمی بسیار پررنگ بوده است که امیدوارم در استان نیز شاهد استقبال خوب هم‎استانی‎هایمان از این رویداد بزرگ سینمایی باشیم.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در ادامه با تاکید بر اینکه برگزاری جشنواره فیلم فجر در استان‌ها با هدف رونق بخشیدن به سینما است، یادآور شد: افزون بر این برگزاری چنین رویدادهایی در استان‌ها موجب تبادل تجربیات هنرمندان مناطق مختلف و تشویق آنها به تولید آثار باکیفیت می‎شود. بدون شک بعد رقابتی این جشنواره منجر به تولید آثای با کیفیت بالا می‎شود که ناخودآگاه به ارتقای کار کارگردان‎های منجر می‎شود.

زندویان با اشاره به اینکه اداره‎کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به‎منظور پویایی سینما و سینماگران بوشهری در سال جاری برنامه‎هایی را در فهرست کار خود داد تا این هنر نیز مانند سایر هنرهای دیگر ارتقا یابد، افزود: از جمله این فعالیت‎ها می‌توان به برگزاری جشنواره‌ها، کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی فیلم، هفته فیلم، نشست علیرضا تابش (مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی)، فعالیت سه آموزشگاه سینمایی در استان و... اشاره کرد که بی‌شک این اقدامات به رشد و تعالی هنر سینما در بوشهر کمک می‎کند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه با بررسی پیشینه سینما در استان بوشهر، پی می‎بریم که سینما در این منطقه هنری محبوب بوده است، تصریح کرد: این استان تاکنون بازیگران و کارگردان‎های موفق و مطرحی را به سینمای کشور معرفی کرده است که یکی از آنها احسان عبدی‎پور است که تازه‌ترین اثر وی به نام «موسی» با همکاری بنیاد سینمایی فارابی در حال تولید است و فیلمبرداری این اثر هفته گذشته در بوشهر به اتمام رسید. دیگر کارگردان موفق این خطه سیدرضا صافی است که با تولید فیلم‎های خوب به‎‌خصوص در حوزه کودک و نوجوان توانسته گام استواری را در سینمای کودک بردارد. همچنین رامتین بالف دیگر فیلمساز موفق بوشهری است که توانسته سیمرغ جشنواره فیلم فجر را در بخش فیلم مستند کسب کند.

زندویان در پایان با تاکید بر اینکه نکته بارز در فیلم کارگردان‎های بوشهری تلاش به معرفی و شناسایی فرهنگ فولکور بوشهر به دیگر مناطق است، تصریح کرد: در کارهای اغلب کارگردان‎های استان بوشهر رگه‎های از فرهنگ شفاهی و فولکور بوشهر دیده می‎شود و آنها در نهایت ظرافت و خوش‌ذوقی گوشه‎‌هایی از رسوم، سنن، آداب، اقلیم، زندگی، امرار معاش و... اهالی جنوب را منعکس می‎کنند که برای مخاطبان سینما همیشه جذابیت داشته است. بدون شک سینما یکی از طرفیت‎هایی است که می‎توان به کمک پتانسیل‌های فرهنگی و آداب اجتماعی‌مان را معرفی کنیم.

در پایان این گزارش یادآوری می‎شود که ما امروز در بوشهر با توجه به اکران فیلم‎های به‎روز و مستمر با مخاطبانی روبه‌رو هستیم که ذائقه آنها تعالی یافته و به‎راحتی هر اثری را برای تماشا انتخاب نمی‎کنند؛ به‎نظر می‎رسد برگزاری جشنوارههای متعدد‎ فیلم از جمله فیلم فجر در استان بوشهر توانسته تاثیر خوبی بر ذائقه مخاطبان بوشهری بگذارد. امید می‎رود که اکران فیلم‎های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در استان بوشهر پیامدهای خوبی برای هنر سینما و سینماگران جوان داشته باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر: