bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۲۳۸
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۶ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۸
جشنواره فرهنگی اجتماعی «مادرانه» در گناوه آغاز شد:
الهام بهروزی: جشنواره فرهنگی اجتماعی «مادرانه» یکی از رویدادهایی است در شمال استان در شهرستان گناوه به همت موسسه نیمدری سبز با مشارکت برخی از دستگاه‎های دولتی برگزار می‎شود. سومین دوره این رویداد در سال جاری در سطح وسیع‎تری برگزار می‎شود و در جریان این جشنواره افزون بر معرفی فرهنگ غذایی بومی، بخش‎های دیگری از ظرفیت‎های فرهنگی هنری منطقه نیز بازشناسانده می‏‌شوند.

الهام بهروزیفرصتی برای تبلور خلاقیت بانوان کارآفرین گناوه‎ای

جشنواره فرهنگی اجتماعی «مادرانه» یکی از رویدادهایی است در شمال استان در شهرستان گناوه به همت موسسه نیمدری سبز با مشارکت برخی از دستگاه‎های دولتی برگزار می‎شود. سومین دوره این رویداد در سال جاری در سطح وسیع‎تری برگزار می‎شود و در جریان این جشنواره افزون بر معرفی فرهنگ غذایی بومی، بخش‎های دیگری از ظرفیت‎های فرهنگی هنری منطقه نیز باز شناسانده می‏‌شوند.

سومین جشنواره فرهنگی اجتماعی «مادرانه» با تقدیر از بانوان خادم مساجد و تکایای شهرستان گناوه در بخش‎های مختلف روز گذشته آغاز به کار کرد. یکی از بخش‎های اصلی این رویداد بخش مسابقه غذاهای محلی و ایرانی است که شامل پخت غذای اصلی، پیش‌غذا، دسر و انواع شیرینی، حلوا و نان می‎شود.

جشنواره فرهنگی اجتماعی «مادرانه» در این دوره با حضور گروه پیام‌آور صلح و دوستی جای جاگات با شعار «زمین برای همه؛ صلح و دوستی برای همه» فعالیتش را آغاز کرد. این گروه توریستی پیام‎آور صلح و دوستی هستند و به کشورهای مختلف سفر می‎کنند. این رویداد فرهنگی اجتماعی که امسال سومین دوره آن برگزار می‎شود ویژه زنان و دختران است که با رویکرد کارآفرینی برگزار می‎شود و فرصتی مغتنم در زمینه معرفی توانایی و داشته‎های فرهنگی هنری منطقه به‌شمار می‎رود.

با توجه به اینکه مشارکت زنان در جامعه یکی از خواسته‎های بحق زنان است، برگزاری چنین رویدادی می‎توان به حضور بیش از پیش زنان در جامعه و معرفی توانمندی آنها کمک کند. این جشنواره هر ساله با محوریت معرفی فرهنگ غذای بومی محلی با مشارکت پرشور بانوان کارآفرین برگزار می‎شود که در سومین دوره دامنه بخش‎های آن توسعه یافته و بانوان گناوه‎ای با پرداختن به هنرهای مختلفی که در این شهرستان از دیرباز در جریان است، به معرفی ظرفیت‎های فرهنگی هنری شهرستان مبادرت می‌ورزند.

مدیرعامل موسسه نیمدری سبز در خصوص برگزاری جشنواره مادرانه به بامداد جنوب گفت: این جشنواره از روز نخست با یادبود بانویی بزرگ آغاز شد، بانویی که زندگی‌اش را وقف خدمت به مردم و فعالیت‌های مذهبی کرده است. روز اول فقط قرار بود یک جشنواره غذایی برگزار شود ولی کم‌کم توسعه پیدا کرد و حالا به یک جریان تبدیل شده است. حالا جشنواره در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی برگزار می‌شود، از کارگاه‌های آموزشی سبک زندی و مهارت‌های زندگی گرفته تا کارآفرینی و تولید و اجرای آثار هنری و برگزار مسابقات و جشن‌های فرهنگی- هنری و ...

روح‌الله پورقصاب در خصوص نقش این رویداد در معرفی پتانسیل‌های فرهنگی هنری گناوه توضیح داد: در حوزه کارآفرینی خوشبختانه اتفاقات خوبی در این جشنواره افتاده است؛ چون بانوان کارآفرینی در موسسه نیمدری سبز خودشان متولی و برگزارکننده جشنواره هستند. ما در این جشنواره برنامه‌های خوبی برای توانمندی بانوان شهرستان داریم.

وی با اشاره به اینکه یکی از بخش‌های مهم جشنواره مسابقه غذا است، تصریح کرد: مسابقه‌ای که اهداف مهمی از جمله معرفی فرهنگ غذاهای محلی به نسل آینده این دیار است. خوشبختانه استقبال مردم هم از این بخش جشنواره بسار خوب بوده است. ضمن اینکه در کنار بانوان هنرمند و آشپز کارشناسان این حوزه هم حضور پیدا می‌کنند. شاید بیشتر از همیشه جامعه ما نیاز به احیای فرهنگ غذایی اصیل استان بوشهر دارد.

مسوول برگزاری جشنواره مادرانه در ادامه با بیان اینکه خیلی مواقع مردم خودشان می‌شوند اجرا کننده خیلی از بخش‌های جشنواره، گفت: از این رو، به‌خاطر استقبال و درخواست مردم علاوه بر شهر گناوه در بندریگ‌ و روستاهای شهرستان هم جشنواره را گسترش داده‌ایم.

پورقصاب درباره اهمیت این رویداد در معرفی بانوان کارآفرین شهرستان تصریح کرد: ما در ابتدای راه هستیم و انتظار زیادی نداریم که اتفاقات بزرگ بیفتد، زیرا هدف ما فرهنگ‌سازی است. وظیفه داریم آگاهی بدهیم و آموزش بدهیم و خوشبختانه شروع خوبی داشته‌ایم، همین که خود بانوان کارآفرین دست اندرکار جشنواره هستند؛ یعنی اینکه شروع خوبی داشته‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه از دید شما ظرفیت‌های فرهنگی و غذایی جنوب تا چه میزان این پتانسیل را دارد که در حوزه اشتغال‌زایی موثر ظاهر شود و به توسعه پایدار منطقه مربوط کمک کند، گفت: خوشبختانه در این زمینه خیلی ظرفیت داریم و یکی از اهداف ما در این جشنواره نیز این است که به بانوان مستعد آموزش دهیم تا از این ظرفیت استفاده کنند، خوشبختانه در حال حاضر تعداد زیادی از بانوان شهرستان از این ظرفیت استفاده کرده‌اند و موفق هم بوده‌اند، ما سال گذشته تعدادی از این بانوان را به محلات و روستا‌ها فرستادیم تا برای بانوان علاقه‌مند کارگاه آموزشی برگزار کنند. خوشبختانه تعداد زیادی از بانوان کارآفرین شهرستان عضو موسسه نیمدری سبز هستند و خودشان برگزار کننده جشنواره‌های مختلف نظیر جشنواره مد و لباس، پوشاک، صنایع دستی و غذا هستند که از جمله بیشترین حوزه‌هایی است که کارآفرین بیشتری دارد.

مدیرعامل موسسه نیمدری سبز در خصوص نقش سازمان‎های مردم‎نهاد در معرفی ظرفیت‎های فرهنگی شهرستان افزود: سازمان‌های مردم‌نهاد به‌عنوان زمینه‌ساز حضور مردم برای مشارکت در سرنوشت اجتماعی خود محسوب می‌شوند، هر چقدر بتوانیم سازمان‌های مردم‌نهاد را توسعه بدهیم؛ یعنی اینکه فضا را برای مشارکت مردم اداره کشور فراهم کرده‌ایم‌.

مسوول برگزاری جشنواره مادرانه در پایان با اشاره به اینکه امسال در کنار بخش‌های مختلف با مشارکت یکی از نهادهای فرهنگی، جشنواره نمایشنامه‌خوانی ویژه خانواده‌ها و بانوان را به جشنواره اضافه کرده‌ایم، یادآور شد: ما در حوزه‌های مختلف هنری، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی برای توسعه جشنواره برنامه داریم.


نام:
ایمیل:
* نظر: