bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۹ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
ویژه‌برنامه‌های ماه مبارک رمضان و روز بزرگداشت خلیج فارس به‌صورت مجازی برگزار می‌شود؛
الهام بهروزی: کرونا ویروسی که با آمدنش نه تنها سلامت انسان‌ها را به خطر انداخته است بلکه نظم زندگی او را بهم ریخته و تمام برنامه‌ها و اموراتش را در تعلیق نگه داشته است. اکنون قریب به 80 روز است که کرونا در کشور شیوع پیدا کرده است و تاکنون درمانی جز پیشگیری و خانه‌نشینی برای آن یافت نشده است. از این رو، بر اساس مصوبه وزارت بهداشت در راستای مهار این ویروس مرگ‌بار و به‌شدت مسری تمام برنامه‌های تجمعی فرهنگی هنری در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی تعطیل اعلام شد تا بتوان کشور را به روزهای عادی پیش از کرونا بازگرداند هرچند به عقیده بسیاری از محققان دیگر جهان به روزهای قبل از کرونا برنمی‌گردد!

الهام بهروزی

کرونا ویروسی که با آمدنش نه تنها سلامت انسان‌ها را به خطر انداخته است بلکه نظم زندگی او را بهم ریخته و تمام برنامه‌ها و اموراتش را در تعلیق نگه داشته است. اکنون قریب به 80 روز است که کرونا در کشور شیوع پیدا کرده است و تاکنون درمانی جز پیشگیری و خانه‌نشینی برای آن یافت نشده است. از این رو، بر اساس مصوبه وزارت بهداشت در راستای مهار این ویروس مرگ‌بار و به‌شدت مسری تمام برنامه‌های تجمعی فرهنگی هنری در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی تعطیل اعلام شد تا بتوان کشور را به روزهای عادی پیش از کرونا بازگرداند هرچند به عقیده بسیاری از محققان دیگر جهان به روزهای قبل از کرونا برنمی‌گردد!

بدیهی است در استان بوشهر نیز به‌پیروی از مصوبه وزات بهداشت، کلیه برنامه‌های هفته بوشهر، جوایز ادبی، مسابقات و جشنواره‌ها، اجراهای صحنه‌ای موسیقی و تئاتر و ... تعطیل شدند تا بتوان از اپیدمی این ویروس جلوگیری کرد.

هرچند در روزهای آغازین شیوع این بیماری پیش‌بینی می‌شد که این ویروس تا اردیبهشت‌ماه به‌دنبال آغاز گرما و رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم در استان ریشه‌کن می‌شود اما تا این لحظه همچنان شاهد حضور این ویروس در استان هستیم. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که شاهد برگزاری برنامه‌های تجمعی فرهنگی هنری در مناسبت‌های پیش رو باشیم. این در حالی است که پیش از این قرار بود بسیاری از برنامه‌های مذکور در اردیبهشت‌ماه و همزمان با روز برزرگداشت روز ملی خلیج فارس برگزار شود ولی با توجه به شرایط فعلی اجرای برنامه‌های روز بزرگداشت خلیج فارس نیز مانند ویژه‌برنامه‌های هفته بوشهر به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد. همچنین ویژه‌برنامه ماه مبارک رمضان نیز به تاسی از شیوع کرونا در استان به‌صورت مجازی برگزاری خواهد شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بوشهر در خصوص شرایط برنامه‌های فرهنگی هنری ویژه روز بزرگداشت خلیج فارس به بامداد جنوب گفت: خلیج فارس یکی از مهم‌ترین و استراتژی‌ترین آبراهه‌های جهان است که در تاریخ سرزمین ما نیز نقش پررنگی را ایفا کرده است. از این‌رو، خلیج فارس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با این اوصاف، می‌طلبد که در تدوین و تولید ویژه‌برنامه‌هایی که به این مناسبت پیش‌بینی می‌شود نگاهی حماسی داشته باشیم تا بتوانیم بدین شکل پاسخی در خور و شایسته به تحریف نام این خلیج پارسی به تحریف‌کنندگان مغرض بدهیم که با این کار در تلاش هستند اهمیت تمدن و فرهنگ باپشتوانه و اصیل ایرانی را نادیده بینگارند!

طاهره شمشیری در ادامه با تاکید بر اینکه حال با توجه به اینکه در حال حاضر به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور در شرایط حساسی قرار داریم و بر اساس مصوبه وزارت بهداشت، برگزاری برنامه‌های تجمعی باشکوه فرهنگی هنری در مناسبت‌‌های مختلف ملی مذهبی منع شده است، بنابراین تنها ظرفیتی که برای پاسداشت این مناسبت‌ها در اختیار داریم، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است، افزود: بنابراین از تولید برنامه‌های کلیشه‌ای و بی‌‌محتوا و صرفا دهان‌پرکن باید خودداری شود؛ چراکه مهم‌ترین هدفی که از بزرگداشت این روز دنبال می‌شود، معرفی تاریخچه و نقش و کارکرد آن در منطقه به‌ویژه ایران است. بدیهی است که این خلیج از دیربار در تاریخ و زندگی مردمان جنوب به‌خصوص استان بوشهر نقش پررنگی را ایفا می‌کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که برای بزرگداشت این روز کدام برنامه‌ها از سوی کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بوشهر در اولویت خواهد بود، توضیح داد: بدون شک برنامه‌هایی که بر محوریت تاریخ، جغرافیا و اهمیت خلیج فارس متکی باشد در اولویت قرار خواهد داشت. طبیعی است در این میان هنر می‌تواند نقش شگرفی را در نمایش و شناسایی تاریخ، بعد زیباشناسانه و معرفی ظرفیت‌ها و میراث طبیعی و محیط زیستی این خلیج ارزشمند داشته باشد.

شمشیری در ادامه با تاکید بر اینکه در خلیج فارس زیستگاه‌های طبیعی شگرفی جای گرفته است که مستندسازان مطرح و دوستدار محیط زیست هم‌استانی آثار قابل‌توجهی را در این زمینه تولید کرده‌اند، افزود: بنابراین اکنون باید با تولید برنامه‌های متنوع و خلاقانه تلاش کنیم تا با نگاهی حماسی ابعاد مختلف خلیج فارس را بازنمایی کنیم تا بتوانیم دین خود را به این خلیج ارزشمند ادا کنیم. بنابراین این مهم تنها در سایه تکیه بر خردجمعی و استفاده از آرای کارشناسان اقیلم‌شناس و فرهنگ‌دوست میسر میشود.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان قرار داریم، با توجه به شیوع کرونا بدون شک برگزاری مجالس مذهبی و تجمعی در این ماه مبارک رمضان نیز ممکن نیست، پیشنهاد شما در خصوص نحوه برگزاری ویژه‌برنامه‌های این مبارک چیست، توضیح داد: ماه مبارک رمضان محبوب‌ترین و انسان‌سازترین ماه در میان ما مسلمانان است. بنابراین در این برهه زمانی خاص توصیه میشود که باز هم ویژه‌برنامه‌های ماه مبارک رمضان شامل مسابقات مجازی، ختم‌ قرآن کریم، ادعیه‌خوانی و برگزاری مراسم احیا در شب‌های قدر با استفاده از فضای مجازی آن‌گونه که شایسته این ماه بزرگ خداست، در دستور کار قرار بگیرد؛ چراکه همه ما به دلیل بهسر بردن طولانی در قرنطینه خانگی از نظر روانی دچار خستگی شده‌ایم و با لطافت نیایش می‌توانیم روحیه خود را در این بحران تقویت کنیمو

شمشیری در پایان با تاکید بر اینکه ویژه‌برنامه‌هایی که قرار است در اردیبهشت‌ماه به‌مناسبت روز بزرگداشت خلیج فارس و ماه مبارک رمضان در بوشهر اجرا شود، به‌زودی پس از تصویب در کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بوشهر در فراخوان‌های جداگاه اعلام خواهد شد، یادآور شد: در پایان به‌منظور جلوگیری از شیوع کرونا از شهروندان محترم بوشهری می‌خواهم که مانند روزهای قبل به پویش #در-خانه- می‌مانیم وفادار بمانند و کمک کنیم تا این ویروس مسری و نفسگیر را ریشه‌کن سازیم و بکوشیم با سهل‌انگاری سلامت و تلاش شبانه‌روزی کادر درمانی و نیروهای مردمی را در درمان و مهار این ویروس نادیده نگیریم. به امید اینکه خیلی زود بتوانیم با همدلی و همیاری کرونا را شکست بدهیم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر نیز در نشست هم‌‌اندیشی بزرگداشت روز خلیج فارس، ماه مبارک رمضان و روز ملی شوراها گفت: با توجه به ممکن نبودن برگزاری برنامه‌های تجمعی، ساخت کلیپ‌ویدئو با موضوع خلیج فارس، ساخت ترانه خلیج فارس با استفاده از هنرمندان بومی، برگزاری جشنواره‌های شعر و کاریکاتور با موضوع خلیج فارس، اجرای مارش نظامی و نواختن موسیقی با همکاری نیروی دریایی ارتش بر روی ناو جنگی، نشست با بزرگان علمی بوشهر و ساخت کلیپ آموزشی در خصوص تاریخچه بوشهر و خلیج فارس، فراخوان طرح پژوهشی با موضوع خلیج فارس و فضاسازی شهری به این مناسبت، از جمله برنامه‌های پیشنهادی سازمان فرهنگی شهرداری به‌منظور نکوداشت روز ملی خلیج فارس است.

احمد بارگاهی در ادامه در خصوص ویژه‌برنامه‌های ماه مبارک رمضان نیز توضیح داد: برنامه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر برای اجرا در ماه مبارک رمضان شامل ختم قرآن در محلات و اهدای قرآن و هدایا به قاریان، ساخت و نصب المان حجمی با موضوع ماه مبارک رمضان، مشارکت با صدا و سیمای بوشهر در برگزاری مسابقه و اهدای جوایز، ساخت کلیپ‌ویدئو به‌مناسبت میلاد امام حسن (ع) با موضوع گره‌گشو، ساخت ویدئو با موضوع شهادت مولای متقیان امیرالمومنین علی (ع)، اجرای زنده شروه‌خوانی، نوحه‌خوانی و مراسم سنج و دمام و نشر در فضای مجازی، توزیع بسته‌های حمایتی- معیشتی، برگزاری مراسم بدون تجمع ویژه شب‌های قدر و برگزاری جشن و مسابقه روز عید سعید فطر به‌صورت مجازی خواهد بود.

وی در پایان یادآور شد: برای روز شوراها نیز برنامه‌های پیشنهاد شده است که پس از بررسی و تائید اعلام خواهد شد.

در پایان این گزارش یادآوری می‌شود که در این ایام می‌توان با بهره جستن از هنرهای اصیلی چون نمایش، موسیقی، فیلم، شعر و داستان و... برنامه‌های متنوع و جذابی را با تکیه به خلیج فارس و همچنین ماه مبارک رمضان با استفاده از ظرفیت هنری استان برای انتشار در فضای مجازی ساخت و بدین شکل روزهای نویدبخشی برای هم‌استانی‌ها رقم زد.


نام:
ایمیل:
* نظر: