bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۱ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
روایت یک مدیر موسسه آموزشی از روزهای کرونایی در گفت‌‌وگو با بامداد جنوب:
الهام بهروزی: کرونا بی‌رحمانه آتش به جان صنوف و کسب و کارها به‌ویژه موسسات فرهنگی هنری و آموزشی زده است تا جایی که بسیاری از این موسسات برای حفظ هستی‌شان به «چه کنم، چه کنم» افتاده‌اند و متاسفانه بسته‌های حمایتی دولت هم تنها می‌تواند بخش اندکی از این ضرر و زیان‌ها را جبران کند!

الهام بهروزی

کرونا بی‌رحمانه آتش به جان صنوف و کسب و کارها به‌ویژه موسسات فرهنگی هنری و آموزشی زده است تا جایی که بسیاری از این موسسات برای حفظ هستی‌شان به «چه کنم، چه کنم» افتاده‌اند و متاسفانه بسته‌های حمایتی دولت هم تنها می‌تواند بخش اندکی از این ضرر و زیان‌ها را جبران کند!

در استان بوشهر نیز با آغاز پیک دوم کرونا در جنوب کشور و افزایش مبتلایان به این ویروس وضعیت دارد روزبه‌روز بغرنج و بغرنج‌تر می‌شود تا جایی که بسیاری از موسسات فرهنگی هنری و آموزشی امروز در حالت نیمه‌تعطیل به حیات خود ادامه می‌دهند؛ چراکه با وجود بازگشایی این موسسات از اول اردیبهشت‌ماه اما استقبالی از سوی هنرجوها و خانواده‌های‌شان به دلیل ترس از ابتلا به کرونا صورت نگرفته است. این در حالی است که موسسات مذکور با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی فعالیت خود را از سر گرفته‌اند اما با وجود این، خانواده‌ها همچنان به شرایط و فضای موسسات بدبینانه نگاه می‌کنند و ترجیح می‌دهند تا سفید شدن وضعیت فرزندانشان در قرنطینه خانگی به سر ببرند.

بدیهی است برخی از موسسات آموزشی و هنری با توجه به این دغدغه والدین در شرایط بحرانی کرونا به‌منظور تامین و تضمین سلامت هنرجویان خود که اغلب کودک یا نوجوان هستند، به برگزاری کارگاه‌های آموزشی آنلاین روی آورده‌اند که متاسفانه استقبال والدین و هنرجویان نیز از این کارگاه‌ها مایوس‌کننده است و همین امر به‌شدت موجب افت فعالیت موسسات شده است و آن‌ها را در ادامه راه متزلزل و نگران کرده است.

یکی از مدیران این موسسات در این باره به بامداد جنوب گفت: متاسفانه کرونا ضربه‌ای سهمگینی به کسب و کارهای فرهنگی وارد کرده است تا جایی که هر راهی را برای جبران تنها اندکی از خسارت‌های واردشده می‌یابیم، بی‌اثر می‌ماند. تقریبا درآمد موسسات به پنج درصد رسیده است؛ برای مثال، درآمد موسسه ما پیش از شیوع کرونا ماهانه چیزی حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون تومان بود اما از آغاز اردیبهشت که فعالیت‌‌مان را شروع کرده‌ایم تنها ورودی موسسه ۷۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان بوده است و این مبلغ اصلا کفاف هیچ‌کدام از هزینه‌های ما را هم نمی‌‌دهد و الان ما مانده‌ایم و کلی هزینه که واقعا فکر کردن به آن‌ها مثل یک کابوس برای ما می‌ماند!

این فعال حوزه کودک و نوجوان که بیش از ۱۱ سال است که به‌صورت تخصصی در این حوزه فعالیت می‌کند و توانسته از نظر روان‌شناختی و فلسفی با زابن هنر دنیای ایده‌آل و جذابی را پیش روی کودکان و نوجوانان بوشهری بگذارد، در خصوص حمایت دولت از موسسات در شرایط بحرانی توضیح داد: هرچند دولت خود نیز در شرایط سختی به سر می‌برد اما اعطای وام ۱۲ یا ۱۰ میلیون‌ تومانی با سود ۱۲ درصد هم جوابگوی خسارت و زیان‌های وارد شده به کسب و کار ما نیست و در حقیقت تنها می‌تواند بخشی از اجاره مکان ما را پرداخت کند، این در حالی است که کرونا همچنان دارد اوج می‌گیرد و این به معنای رکود کار ما در ماه‌های بعد است!

وی که نخواست نامش بیان شود، ادامه داد: البته این کسادی موسسات آموزشی در استان بیشتر دیده می‌شود؛ چراکه همکارانم در شهرهای دیگر با برگزاری کارگاه‌های آنلاین و با همکاری خانواده‌ها نه تنها کسب و کارشان از رونق نیفتاده است؛ بلکه درآمد بیشتری هم در این مدت کسب کرده‌اند. این در حالی است که در بوشهر خانواده‌ها با وجود اینکه از توان مالی بهتری برخوردارند اما اصلا از کارگاه‌های آنلاینی که برگزار کردیم استقبال نکردند و شاید تنها دو یا چهار نفر در این کارگاه‌ها که بسیار پرمحتوا و مفید بودند شرکت کردند و این کم‌لطفی خانواده‌ها و بی‌میلی هنرجویان از شرکت در کارگاه‌‌ها به‌شدت روی انگیزه ما برای ادامه فعالیت در این شرایط تاثیر سوء گذاشته است.

این فعال فرهنگی که در این چهارماه با خسارت سنگینی روبه‌رو شده است، در خصوص انتظارش از دولت گفت: شاید روزهای اول انتظار داشتم که دولت تسهیلات ۲۰ میلیون‌ تومانی با سود ۴ درصد را به مشاغل و فعالان فرهنگی هنری زیان‌دیده از کرونا اعطا کند اما امروز با دیدن بسته‌های حمایتی سخت از کمک آن مایوس شدیم؛ تسهیلاتی که نیاز به بیش از یک ضامن دارد نمی‌تواند دردی از دردهای ما را دوا کند؛ دولت می‌توانست امتیاز خود موسسات ما را به‌عنوان ضامن تعریف کند؛ موسساتی که در این سال‌ها با جان دادن به فرهنگ و هنر مشروعیت و مقبولیت خود را اثبات کرده بودند اما تصمیماتی که برای کمک ما اکنون اتخاذ شده است، دست‌کم برای موسسه ما نمی‌تواند راهگشا و امیدبخش باشد!

وی با اشاره به اینکه در گذشته موسسه ما که در حوزه کودک و نوجوان بسیار فعال است، حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ هنرجو داشت اما الان در حوزه کودک تنها ۱۰ هنرجو و در رده سنی نوجوان هم فقط هفت هنرجو دارد، تاکید کرد: شهریه پرداختی این هنرجوها حتی جوابگوی پراخت دستمزد مربیان هم نمی‌‌شود دیگر چه برسد به اجاره‌‌بها و هزینه تهیه اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی‌کننده!

این مدیر موسسه فرهنگی هنری در ادامه با بیان اینکه متاسفانه مکان موسسه اجاره‌ای است و چون صاحب این مکان هم تنها با دریافت اجاره آن امرار معاش می‌کند، متاسفانه با بخشودگی اجاره در این چهارماه روبه‌رو نشدیم تا جایی که ناچار شدم از یکی دوستان پول اجاره‌بهای این چند ماه را قرض بگیرم، افزود: الان هم برای پرداخت اجاره‌بهای خرداد و ماه‌های پیش رو با مشکل جدی روبه‌رو هستم. دل به کمک‌های دولتی گرم کرده بودم که آن هم متاسفانه مایوس‌کننده بود!

وی با اشاره به هزینه بالای تهیه مواد بهداشتی و ماسک گفت: تهیه هر کدام از این اقلام بسیار پرهزینه است و ای کاش اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با دانشگاه علوم پزشکی در زمینه تهیه اقلام بهداشتی رایزنی می‌کرد که دست‌کم با هزینه دولتی این مواد در اختیار موسسات فرهنگی هنری و آموزشی قرار بگیرد تا کمی از بار فشار هزینه‌ها از شانه موسسات برداشته شود اما این مهم اتفاق نیفتاده است و نمی‌توان که پروتکل‌های بهداشتی را هم نادیده گرفت؛ چراکه اینجای پای کودکان و نوجوانان‌مان میان است و کرونا اصلا شوخی‌بردار نیست. بنابراین ما با وجود همه سختی‌ها این مواد را تهیه می‌کنیم تا با ضدعفونی سطوح و فضای موسسه بهداشت را رعایت کنیم.

این فعال حوزه کودک و نوجوان با گلایه از همکاری نکردن خانواده‌ها از کارگاه‌های آنلاین و دوره‌های حضوری، توضیح داد: متاسفانه درگیر شدن خانواده‌ها با شبکه شاد برای آموزش فرزندانشان آن‌ها را سخت خسته کرده است و به همین دلیل می‌گویند نیاز است که زمانی استراحت کنیم. از این رو، دیگر به کلاس‌های فوق‌العاده بچه‌های‌شان رغبتی نشان نمی‌دهند. این در حالی است که ما بیش از ۱۱ سال در زمینه آموزش فرزندان آن‌ها تلاش کردیم و وقت گذاشتم و الان می‌طلبید که در این شرایط آن‌ها ‌کنار ما قرار بگیرند تا به کمک هم از این بحران عبور کنیم؛ بدون شک اگر خانواده‌ها در این شرایط مثل قبل به ما اعتماد کنند می‌توان به حفظ موجودیت موسسه دل بست و روزهاس سخت را پشت سر گذاشت.

در ادامه این گزارش باید اشاره شود که موسسات فرهنگی هنری و آموزشی امروز بیش از هر روز دیگری به حمایت و همکاری مردم و دولت نیاز دارند؛ چراکه این موسسات در این سال‌ها با اجرای برنامه‌های متنوع و مبتنی بر علم و تجربه توانسته‌اند به پویایی فرهنگ و هنر این سرزمین کمک کنند و در مانوس کردن کودکان و نوجوانان با میراث کهن ادبی، هنری و فرهنگی ایران نقش‌آفرین باشند اما متاسفانه امروز این موسسات در رویارویی با کرونا به زانو درآمده‌اند و می‌‌طلبد که مردم مانند گذشته دست‌کم با استقبال از کارگاه‌های مجازی این موسسات آن‌ها را در حفظ موجودیت‌شان همراهی کنند.

در این میان البته دولت با وجود شرایط سخت کشور، سعی کرده است با ارائه بسته‌های حمایتی موسسات فرهنگی هنری را نیز به ادامه راه دلگرم کند. مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این باره گفت: ثبت نام دریافت تسهیلات برای کسب و کارهای حوزه فرهنگی و هنری آسیب‌دیده در بحران کرونا در سامانه کارا آغاز شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام به ثبت نام کسب و کارهای به شدت آسیب‌دیده در بحران کرونا در حوزه فرهنگ و هنر برای دریافت تسهیلات در سامانه کارا کرده است.

فاطمه کرمپور با بیان اینکه سامانه kara.mcls.gov.ir برای ثبت تقاضای تسهیلات معرفی شده است، افزود: 13 رشته به‌شدت آسیب‌دیده در سامانه تعریف شده که باید هنگام تقاضا رشته فعالیت خود را انتخاب کنند. کسب و کارهایی که دارای کد کارگاه تامین اجتماعی هستند در مرحله اول این تسهیلات قرار دارند و متقاضیان فاقد کد بیمه در مرحله دوم می‌توانند تسهیلات دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ بانک و موسسه مالی برای دریافت تسهیلات متقاضیان در سامانه معرفی شده است، تصریح کرد: متقاضیان به محض دریافت پیامک بر اساس کد ملی، باید فرایند ثبت‌نام و ارائه مشخصات اولیه را تکمیل کنند و سپس اطلاعات ثبت شده به بانک‌های عامل ارسال و مراحل پرداخت تسهیلات را آغاز کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فعال بودن کسب و کارها، تعدیل نکردن نیروها و استفاده نکردن از بیمه بیکاری از سال گذشته تاکنون از شرایط دریافت تسهیلات است، خاطرنشان کرد: وثیقه‌های دریافتی از سوی بانک برای کسب و کارها متفاوت و با ارائه سفته و معرفی ضامن خواهد بود. مبلغ تسهیلات برای واحدهای تعطیل شده‌ اجباری مبلغ ۱۶ میلیون تومان و برای واحدهای کسب و کاری فعال تعطیل نشده‌ به ازای هر فرد شاغل ۱۲ میلیون تومان است. سود تسهیلات ۱۲ درصد و دوره بازپرداخت پس از یک دوره تنفس، از مهرماه سال جاری در 24 قسط است.


نام:
ایمیل:
* نظر: