bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۶۸۴
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۰ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
گفت‌وگو با صالح دروند نفر اول کنکور کارشناسی ارشد زبان وادبیات فارسی؛
ایمان ندومی: در روزهایی که همه اخبار حول بازگشایی مدارس یا عدم بازگشایی مدارس و مبارزه با کرونا بود، نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد حاکی از اتفاق بزرگی برای استان بوشهر بود، جایی که یکی از شاعران توانای بوشهری همه را انگشت به دهان کرد، خبر این بود؛ شاعر بوشهری رتبه یک کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه‌های سراسری را در رشته زبان و ادبیات فارسی از آن خود کرد.

ایمان ندومی

در روزهایی که همه اخبار حول بازگشایی مدارس یا عدم بازگشایی مدارس و مبارزه با کرونا بود، نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد حاکی از اتفاق بزرگی برای استان بوشهر بود، جایی که یکی از شاعران توانای بوشهری همه را انگشت به دهان کرد، خبر این بود؛ شاعر بوشهری رتبه یک کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه‌های سراسری را در رشته زبان و ادبیات فارسی از آن خود کرد.

خبر مسرت‌بخشی که متاسفانه در میان بحبوحه رفتن یا نرفتن دانش‌آموزان به مدارس، خیلی دیده نشد اما یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات رقابت کنکور در چند سال اخیر بود. هر چند بودند کسانی که در استان بوشهر طی چند سال گذشته موفق به کسب رتبه برتر در کنکور کارشناسی ارشد و دکتری شده بودند اما به‌خاطر اینکه به این گونه اخبار به خوبی پرداخته نشده بود، آنها هم فراموش شدند.

در این میان با انتشار خبر موفقیت صالح دروند شاعر و عضو خانه مطبوعات بوشهر در کنکور کارشناسی ارشد آن هم با رتبه یک در رشته ادبیات و زبان فارسی موجی از تبریک‌ها به وی رسید و یکی از اتفاقات مبارک عرصه علم و دانش در استان بوشهر رقم خورد.

صالح دروند با کسب رتبه یک کنکور کارشناسی ارشد در رشته زبان فارسی علاوه بر کسب افتخار برای خود و استان بوشهر، رشته زبان وادبیات فارسی دانشگاه تهران را هم انتخاب کرد. آنچه در ادامه می‌خوانید ماحصل گفت‌وگوی ما با صالح دروند نفر اول کنکور کارشناسی ارشد زبان وادبیات فارسی سال 1399 است.

آقای دروند شما اتفاق بزرگی را در کنکور ارشد امسال رقم زدید و به یکی از افتخارات استان بوشهر تبدیل شدید، خیلی از متقاضیان کارشناسی ارشد و رشته ادبیات فارسی مایل هستند بدانند شما چه مسیری را برای رسیدن به این موفقیت طی کردید؟

ابتدا باید از همه دوستان و همکاران عزیزم که در این چند روز بنده را شرمنده محبت خودشان کردند تشکر کنم و لیاقت این همه محبت را ندارم. واقعیت امر این است که از ابتدای سال 98 تصمیم گرفتم برای کنکور کارشناسی ارشد رشته ادبیات فارسی برنامه‌ریزی و مطالعه مرتب داشته باشم که نخستین مرحله کار را شناسایی منابع مهم و سرفصل‌های ضروری بود و تقسیم‌بندی این منابع برای مطالعه در طول سال.

برای برنامه‌ریزی و مطالعه آیا از مشاوران تحصیلی یا موسسات آموزشی هم استفاده کردید؟

خیر، تمام برنامه‌ریزی برای مطالعه را با توجه به شناختی که از خودم داشتم، انجام دادم و مشاوره‌ای نداشتم، می‌دانستم کدام دروس مهم‌تر است و سوالات سال‌های گذشته را مرور کردم تا نقاط قوت و ضعف خودم را شناسایی کنم. موضوعاتی را که نقاط قوتم بود، در اولویت گذاشتم و در مواردی که ضعف داشتم و می‌توانستم آن‌ها را تقویت کنم، در اولویت بعدی قرار دادم و یکی دو سرفصل هم بودند که احساس کردم نمی‌توانم در آن‌ها رقابت کنم، بنابراین از اولویتم خارج کردم.

مهم‌ترین برنامه خودتان را برای مطالعه چگونه طرح کردید؟

ضروری‌ترین نکته در کل مطالعه من، موضوع مرور مطالب بود، با توجه به مقالاتی در این زمینه که نشان می‌داد مرور موضوع مهمی در مطالعه است. این مسائله را در اولویت قرار دادم. برخی مباحث پیچیده در رشته ما از جمله بلاغت نیاز به مرور زیاد داشت، برخی از کتاب‌ها را حدود 30 تا 40 بار مطالعه کردم.

مطالعه دروس عمومی را چگونه برنامه‌ریزی کردی؟

در عمومی‌ها زبان انگلیسی را جدی گرفتم با توجه به اینکه می‌دانستم در رشته زبان فارسی رقبا در درس زبان انگلیسی ضعف دارند این موضوع را دنبال کردم و با عنایت به اینکه پایه زبان من قوی بود توانستم نتیجه خوبی در درس زبان بگیرم.

فکر می‌کردی رتبه تک‌رقمی کنکور راو کسب کنید؟

هدف من از ابتدا مشخص بود و می‌دانستم چه رشته و چه دانشگاهی را می‌خواهم انتخاب کنم. در این مسیر حتی کارنامه نفرات برتر سال‌های گذشته را مرور کردم و با تست‌های خودم مقایسه کردم و در ماه‌های پایانی توانسته بودم به درصدهای نفرات برتر سال‌های قبل برسم و می‌دانستم رتبه تک‌رقمی کسب می‌کنم اما روی اینکه رتبه یک بشوم، شرطی نبسته بودم.

ضرایب دروس تخصصی و عمومی شما در این دوره چند درصد بودند؟

درس نظم و نثر 71 درصد، کلیات 62 درصد، زبان انگلیسی 70 درصد و عربی را 30 درصد زدم.

سخت ترین بخش کارت در این مدت طولانی چی بود؟

به هر حال مسیر سختی را پشت سر گذاشتم. حداقل روزی شش ساعت مطالعه مداوم و مستمر و البته پرفشار داشتم و با تاخیر برگزاری کنکور این مدت طولانی‌تر هم شد و در این مدت خیلی چیزها را قربانی کردم. اول از همه کمتر به خانواده رسیدم هر چند آن‌ها من را درک کردند. مطلب بعدی اینکه ناخواسته خیلی از دوستانم را از خودم رنجاندم و نمی‌توانستم با آن‌ها معاشرت داشته باشم و حتی چند جایی هم که قبول مسوولیت کرده بودم مجبور به ترک مسوولیت شدم و اگر این کارها را نمی‌کردم این موفقیت امکان‌پذیر نبود.

فکر می‌کنید رمز موفقیت شما چی بود که این مدت طولانی را تحمل کردید؟

چند ماه آخر فهمیدم که کسب رتبه برتر به حرف آسان است؛ ماه‌های آخر که نفرات برتر را مقایسه می‌کردم می‌دیدم که چقدر زحمت کشیده‌اند برخی مواقع نزدیک بود ناامید بشوم اما مسیر راو ادامه دادم و به آن چیزی که می‌خواستم رسیدم.

چه توصیه‌ای برای داوطلبان سال آینده کنکور ارشد دارید؟

توصیه من این است هر کس با تلاش و پشتکار می‌تواند به هر چیزی که بخواهد برسد با تعیین هدف و برنامه‌ریزی و تلاش واقعا هیچ چیزی غیر ممکن نیست.

صالح دروند این گفت‌وگو را هم با این شعر از شهریار به پایان رساند: درس زندگی از بهر ندانستن ماست/ این همه درس بخوانیم و ندانیم که چه؟

صالح دروند حالا با در دست داشتن سند رتبه اولی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی راهی ماندگارترین دانشگاه ایران می‌شود تا با عبور از سردر تاریخی دانشگاه تهران برگ زرینی از دوران پرافتخار زندگی خودش را شروع کند.


نام:
ایمیل:
* نظر: