bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۸۹۴
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۲ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
تداوم مدیریت ضعیف، فشل و غلط در استان بوشهر؛
حسین قاسمی: اوایل آبان سال جاری بود که نخستین زمزمه‌های کمبود و گرانی سیمان در استان بوشهر به گوش رسید، محصولی که دستکم در سه نقطه استان تولید می‌شود، اما از قرار معلوم مانند ماهی و میگو و سایر محصولات کشور، خون صادرکنندگان رنگین‌تر است و مردمی که به این محصول نیاز مبرم دارند، باید در صف بایستند

حسین قاسمی

اوایل آبان سال جاری بود که نخستین زمزمه‌های کمبود و گرانی سیمان در استان بوشهر به گوش رسید، محصولی که دستکم در سه نقطه استان تولید می‌شود، اما از قرار معلوم مانند ماهی و میگو و سایر محصولات کشور، خون صادرکنندگان رنگین‌تر است و مردمی که به این محصول نیاز مبرم دارند، باید در صف بایستند و اگر هم سیمانی پیدا شود، آن اندازه بهای گزافی دارد که کسی نمی‌تواند سراغش برود. در طول این سه ماه، همه وعده‌های مسوولان دولتی برای کاهش قیمت و توزیع سیمان هم راه به‌جایی نبرده است.

در آبان‌ماه چه گذشت؟

یکی از پایگاه‌های خبری در آبان‌ماه با چند نفر از شهروندان بوشهری گفت‌وگو کرده و نظر آن‌ها را در مورد سیمان جویا شده بود. یکی از این شهروندان در این گفت‌وگو گفت: این روزها علاوه بر کمبود سیمان و سختی پیدا کردن آن شاهد گران‌شدن سیمان هستیم که فشار زیادی را به ما وارد می‌کند.

مسعود باقری که در حال ساخت یک خانه برای فرزندش است، ادامه داد: سیمانی که در روزهای گذشته با قیمت ۱۶ هزار تومان دریافت می‌کردیم، الان به ۲۸ هزار تومان رسیده است. این شرایط باعث‌شده تا قیمت ساخت‌وساز برای ما بالا برود و شاید نتوانیم کاری را که شروع کرده‌ایم به پایان برسانیم و انتظار می‌رود مسوولان نظارت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

محمد دشتی‌پور به‌عنوان یک عامل توزیع سیمان در این مورد توضیح داد: سیمان دشتستان یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان سیمان در کشور در کنار ما است ولی امکان تامین سیمان مورد نیاز ما را ندارد. ماه‌ها است که برای تامین سیمان از شرکت سیمان دشتستان با مشکلاتی روبه‌رو هستیم و آنگونه که باید، سیمان در اختیار ما قرار نمی‌گیرد.

بهانه‌ای به‌نام اورهال کارخانه

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت استان بوشهر اما در آن روزها در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار با اشاره به فعالیت سه کارخانه سیمان در استان، گفته بود: روزانه ۱۳ هزار تن سیمان در این سه کارخانه تولید می‌شود.

ابوالقاسم محمدزاده با اشاره به تولید روزانه شش هزار تن سیمان در کارخانه ساروج کنگان، بیان کرد: در این کارخانه روزانه چهار تن کلینیکر و دو هزار تن سیمان تولید می‌شود که فقط ۳۰۰ تن به مصرف مردمی می‌رسد و مابقی یا صادر می‌شوند و یا در پروژه‌های استان مصرف می‌شود. میزان تولید کارخانه سیمان دشتستان به‌خاطر انجام عملیات اورهال و تعمیرات اساسی به ۵۰۰ تن در روز رسیده است.

به گفته وی، استان بوشهر برای انجام امور عمرانی به روزانه پنج هزار تن سیمان نیاز دارد که اکنون فقط سه هزار تن سیمان آن از طریق کارخانه‌های استان تامین می‌شود و دو هزار تن کمبود سیمان در استان داریم. محمدزاده برای آنکه این کمبود را توجیه کند در ادامه مدعی شده بود که هم ساخت‌وساز بالا رفته و هم کارخانه سیمان دشتستان در حال تعمییر است!

الزام به تامین خارجی

با این حال، همان روزها خبرگزاری مهر در گزارشی به سراغ مدیر کارخانه سیمان مند دشتی رفته بود و از او دلایل کمبود سیمان در استان را جویا شده بود.

محمدحسین عظیمی در این گفت‌وگو با بیان اینکه کارخانه سیمان مند دشتی با ظرفیت روزانه سه هزار تن مشغول به فعالیت است و به‌رغم تعمیرات دو هفته قبل ولی کار متوقف نشد و تلاش کردیم سیمان استان را تامین کنیم، گفته بود: دو هزار و ۳۰۰ تن در بازار داخل توزیع می‌شود و با مابقی آن نیز صادرات انجام می‌شود که با توجه به تعهدات بلندمدت با طرف خارجی تامین نکردن سیمان خسارت‌های زیادی به مجموعه سیمان وارد می‌کند و در همین راستا ملزم به تامین سیمان آنها هستیم.

به گفته وی، با توجه به کمبود سیمان که عمده آن به‌دلیل تعمیرات کارخانه سیمان دشتستان است باعث‌شده تامین سیمان در استان با مشکل روبه‌رو شود. از دو هزار و ۳۰۰ تن سیمانی که در بازار توزیع می‌شود ۵۰۰ تن آن به پروژه‌های عمرانی از جمله نیروگاه اتمی اختصاص یافته و مابقی آن بین عاملان فروش توزیع می‌شود.

عظیمی با بیان اینکه بخشی از سیمان استان باید از طریق سیمان کنگان تامین شود، اظهار کرد: اصلی‌ترین عامل گرانی این روزها در استان و حتی در کشور قیمت غیر منطقی سیمان در مقایسه با سایر کالاها در بازار است. : سیمان به‌عنوان محصول استراتژیک در خیلی از پروژه‌ها و خیلی از ساخت‌وسازها استفاده می‌شود از طرفی قیمت پایین این کالا نسبت به دیگر اجناس دیگر باعث استفاده بیشتر مردم می‌شود.

عظیمی خاطرنشان کرد: از طرفی افزایش قیمت فولاد در ساختمان‌سازی باعث‌شده مردم در ساخت‌وسازها بیشتر از بتن استفاده کنند و در حال حاضر ۹۰ درصد ساختمان‌سازی به‌صورت بتنی است که یکی از عوامل کمبود سیمان به‌شمار می‌رود. با پایان تعمیرات سیمان دشتستان این مشکل حل می‌شود ولی این مشکل به‌صورت مقطعی حل می‌شود که برای رفع این معضل باید کالاها به نسبت ارزششان قیمت‌گذاری شوند تا سودی که به توزیع‌کننده، تولیدکننده و هزینه مصرف‌کننده می‌رسد منطقی باشد.

وعده عجیب مدیرکل صمت استان

یک ماه بعد، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر مدعی شده بود که با توجه به انجام تعمیرات اساسی و اورهال کارخانه سیمان دشتستان، میزان عرضه سیمان در بازار استان کاهش یافت.

سیدحسین حسنی که نزدیک به 16 سال است در این اداره تکیه زده و خیال رفتن هم ندارد، با اشاره به اینکه کمبود عرضه سیمان مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است، افزود: با تکمیل برنامه تعمیرات اساسی کارخانه سیمان دشتستان، ظرفیت تولید تکمیل و کمبودها رفع شد.

گراوند و تداوم وعده‌ها

دو ماه بعد از وعده‌های مختلف، کمبود و گرانی سیمان باعث شد تا نماینده دولت در استان بوشهر که به‌نظر می‌رسد به همراه معاون امور عمرانی‌اش خواب تشریف داشته‌اند خود را وسط گود انداخته و تلاش بیخودی برای مدیریت بحرانی کنند که توانی برای حلش ندارند.

عبدالکریم گراوند که در ضعف و ناتوانی‌اش هیچ شک و شبهه‌ای نیست، در کارگروه تنظیم بازار استان تلاش کرد ادای یک مدیر را درآورده و به همین دلیل حرفی زد که خودش هم باور دارد کسی به آن گوش نخواهد کرد: «برای کارخانه‌های سیمان این استان باید سازوکاری فراهم شود تا وضعیت تامین سیمان به تعادل برسد. سیمان مورد نیاز پروژههای عمرانی و نیازهای مردم باید در اسرع وقت تامین شود تا خللی در روند اجرای طرح‌ها ایجاد نشود».

با این حال به‌نظر می‌رسد مردم استان بوشهر برای ساخت‌وساز بهتر است یا بی‌خیال شوند یا اینکه منتظر یک اتفاق خاص باشند، چراکه با این مدیران ضعیف هیچ امیدی به حل مساله نیست.


نام:
ایمیل:
* نظر: