bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۲ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۴
فتوایی برای بلاد روایتگر هجرت آیت الله بلادی از بوشهر به شیراز قبل از اشغال آن توسط انگلیسی ها است.
ارگردان فیلم مستند فتوایی برای بلاد گفت: فتوایی برای بلاد روایتگر هجرت آیت الله بلادی از بوشهر به شیراز قبل از اشغال آن توسط انگلیسی ها است.

مهدی تنگستانی کارگردان فیلم مستند فتوایی برای بلاد در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح این فیلم اظهار داشت: این فیلم به مدت زمان ۳۰ دقیقه و تهیه کنندگی حوزه هنری استان بوشهر ساخته می شود.

وی گفت: فیلمبرداری این فیلم از ۱۰ خردادماه آغاز شده و در آن مهرداد اسکویی از بهترین مستندسازان ایران به عنوان مشاور کارگردان و راوی این کار حضور دارد و صادق رسولی نیز مدیر رسانه‌ای و روابط عمومی ما است.

تنگستانی بیان داشت: مدیر فنی و طراح صدای این فیلم نیز بر عهده مصطفی دشتی زاده است و در حال حاضر نیز درگیر انتخاب گریمور کار هستیم و برای بازیگر نقش آیت‌الله بلادی دو گزینه مدنظر ما است که هنوز گزینه نهایی قطعی نشده است.

وی ادامه داد: بخشی از این فیلم در استان بوشهر و قسمت عمده ای از آن در شهرک سینمایی غزالی و لوکیشن‌های تهران قدیم و نجف فیلمبرداری خواهد شد.

تنگستانی اضافه کرد: کل روایت فیلم بر پایه ۴۸ ساعت از زندگی آیت الله بلادی است که این ۴۸ ساعت سرنوشت ساز از زندگی ایشان در زمانی است که قبل از اشغال بوشهر توسط انگلیسی‌ها در زمان جنگ جهانی اول  مجبور به ترک بوشهر می شود و به شیراز می رود.

وی خاطرنشان ساخت: در جریان سفر به شیراز برای وی اتفاق نادر و دراماتیک می افتد که در قالب این رویداد ما به کل زندگی آیت الله بلادی را از قبل از این سفر و بعد از آن می پردازیم.


تنگستانی تصریح کرد: ما مدام لابه لای این موقعیت دراماتیک در مورد کودکی و تاثیرشان از شیخ فضل الله نوری، تحصیل در نجف فلاش بک داریم و بعد از سفر نیز که بحث انقلاب مشروطه و افکار وی در این زمینه و تاثیرات وی بر افرادی چون رییسعلی دلواری و بحث کشف حجاب و مخالفت وی با کشف حجاب شامل شده که در زمینه حجاب لوایحی صادر کردند که خواندنی و شنیدنی است.

وی متذکر شد: این فیلم با توجه به ساختار خاصی که دارد، تاریخی است و مستند تاریخی کار بسیار مشکلی است و از آنجایی که حساسیت بسیار بالایی این فیلم دارد، در تمام مراحل کار از آیت الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان بوشهر مشاوره می گیریم.

تنگستانی با بیان اینکه تحقیق این فیلم نیز توسط جمعی از دانشجویان رشته تاریخ از دانشگاه های مختلف کشور به سرپرستی خودم انجام شده، افزود: برای نخستین بار در این فیلم از یکسری تصاویر آرشیوی استفاده خواهیم کرد که حداقل بالای ۷۰ - ۸۰ سال قدمت دارند.

وی تاکید کرد: این تصاویر مربوط به دهه ۳۰ بوشهر است که با ترفندها و بحث جلوه های ویژه و کارهای فنی دیگری که روی اینها انجام می دهیم که البته نگاتیو هستند و در حال اسکن آنها به صورت  HD هستیم.

تنگستانی عنوان کرد: ما تلاش داریم تمام فیلم را طوری به جلو ببریم که مخاطب احساس کند که این فیلم به جا مانده از نگاتیوهای همان دوران مشروطه است که در این راستا یکسری از تصاویر از انقلاب مشروطه که تصاویر کمیابی هم بودند را با توجه به بودجه ای که برای تولید فیلم داشتیم با هزینه بسیار زیادی خریداری کردم.

وی ابراز داشت: مقداری از تصاویر را نیز برای ترمیم به فرانسه ارسال کردیم که امیدوارم تا پایان کار به دست ما برسد و بعد از اتمام فیلمبرداری کار را به تدوین خواهیم برد و امیدوارم مطابق برنامه ریزی صورت گرفته اواخر ماه رمضان و یا در شهریورماه آماده نمایش شود.

تنگستانی بیان کرد: انگیزه من از ساخت این فیلم به این دلیل است که کاراکتر خود آیت الله بلادی کاراکتر بسیار جذابی است و جدای از محسنات معنوی، ایشان یک شخصیت کاوشگر و علاقمند به برقراری دیالوگ و گفتگو دارند و فکر می کنم این امر بسیار مهمی است.

وی با بیان یکی دیگر از خصوصیات شخصیتی آیت الله بلادی افزود: از نکات دیگر این است که آیت الله بلادی به شدت انسان به روزی بوده است و تهیه روزنامه تایمز و مطالعه آن حداقل برای یکبار در هفته در ۱۵۰ سال پیش موید این مطلب است و نشان می دهد که از نظر بینش سیاسی در چه درجه بالایی قرار داشته است.


تنگستانی بیان کرد: وی وارد حوزه ادبیات نیز شده و داستان کوتاه نوشته است و در مرحله ای از ابزار ادبیات و داستان نویسی در راستای مبارزات سیاسی خود استفاده بهینه می کند.

وی در ادامه تصریح کرد: در دوره ای نیز به فکر تهیه عکس از خود می افتد و تا می تواند از خودش عکس می گیرد و در دوره دیگر نیز دست به اقدامات دیگری می زند که نشان می دهد وی دارای چه اندیشه بازی بوده است.

تنگستانی در پایان گفت: از نکات قابل توجه در مورد شخصیت وی باید به این نکته اشاره کرد که وی بسیار از زمان خود جلوتر بوده و از نوشته های وی می توان این برداشت را کرد که وی حکومتی را در ذهن متصور بوده که هم برخوردار از معیارهای جمهوریت بوده و هم از مبانی اسلام پیروی کند و از این حیث شخصیت بسیار قابل تاملی هستند.

گفتنی است که فیلمبرداری مستند «فتوایی برای بلاد» روز ۱۰ خرداد ماه در مراسمی با حضور امام جمعه بوشهر و مسئولان حوزه هنری بوشهر آغاز شد.
منبع:
مهر
برچسب ها: بوشهر
نام:
ایمیل:
* نظر: