bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۷ - ۱۸ تير ۱۴۰۰
سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های استان بوشهر خبر داد:
الهام بهروزی: جشنواره کتابخوانی رضوی از سری جشنواره‌های بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) است که امسال یازدهمین دوره آن برگزار می‌شود. این رویداد یکی از پرمخاطب‌ترین جشنواره‌های رضوی است که افزون بر اینکه، نسل کتابخوان را با ائمه اطهار به‌ویژه امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) مانوس می‌کند، در توسعه فرهنگ کتابخوانی به‌ویژه کتب دینی و آیینی نقش موثری ایفا می‌کند.

الهام بهروزی

جشنواره کتابخوانی رضوی از سری جشنواره‌های بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) است که امسال یازدهمین دوره آن برگزار می‌شود. این رویداد یکی از پرمخاطب‌ترین جشنواره‌های رضوی است که افزون بر اینکه، نسل کتابخوان را با ائمه اطهار به‌ویژه امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) مانوس می‌کند، در توسعه فرهنگ کتابخوانی به‌ویژه کتب دینی و آیینی نقش موثری ایفا می‌کند.

این رویداد در استان بوشهر همواره یکی از جشنواره‌های محبوب در نزد نوجوانان و خانواده‌هاست. بوشهری‌ها هر ساله با مشارکت حداکثری در این رویداد ارادت قلبی خود را امام رضا (ع) و فرهنگ رضوی به نمایش می‌گذارند. به‌تازگی یازدهمین فراخوان این رویداد منتشر شده است و این دوره به‌دلیل شرایطی که کرونا بر کشور حاکم کرده است، قرار است به‌صورت مجازی برگزار شود.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در این باره به بامداد جنوب گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی با هدف ترویج فرهنگ رضوی و گسترش و ترویج مطالعه با موضوع فرهنگ غنی اسلامی و سیره ائمه معصوم (ع) در بوشهر برگزار می‌شود.

عباس نعمتی در تشریح این رویداد توضیح داد: در فراخوان یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی ۶ عنوان کتاب در سه رده سنی «کودک»، «نوجوان» و «جوان و بزرگسال» معرفی شده است. در رده «کودک» (۴ تا ۱۲ سال، متولدین ۱۳۸۸-۱۳۹۶) کتاب‌های «زندگی امام رضا(ع)» اثر سید مهدی مهاجرانی از انشارات کتابک و «مجموعه ۱۴ معصوم: امام زمان(ع)» اثر زهرا عبدی از انتشارات جمکران معرفی شده است. کودکان علاقه‌مند می توانند در دو رشته نقاشی و پویش کتابخوان به ازای هر دو کتاب شرکت کنند.

به گفته وی، در رده سنی نوجوان (۱۳ تا ۱۷ سال، متولدین ۱۳۸۳-۱۳۸۷) کتاب‌های «برای ضامن آهو، ۵۵ پرسش و پاسخ درباره امام رضا (ع) و زیارت ایشان» اثر غلامرضا حیدری ابهری از انتشارات به نشر و «ده قصه از امام زمان(عج)» اثر فریبا کلهر از انتشارات قدیانی، منابع یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی خواهد بود. نوجوانان می‌توانند در شش رشته نقاشی، پویش کتابخوان، مسابقه چهارگزینه‌ای، شعرسرایی، پویش برای امام زمانم و قصه‌گویی به ازای هر دو کتاب شرکت کنند.

وی در خصوص معرفی آثار رده بزرگسالان هم گفت: همچنین «چشمه‌های بهشت: گزیده عیون اخبار الرضا(ع)» اثر محمدهادی زاهدی از انتشارات به نشر و «پرسش و پاسخ‌های دانشجویی: مهدویت (دوران ظهور)» اثر رحیم کارگر از انتشارات معارف، منابع یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در رده سنی جوان بزرگسال (بالای ۱۸ سال) خواهد بود. بزرگسالان می‌توانند در شش رشته پویش کتابخوان، چهارگزینه‌ای، شعرسرایی، داستان کوتاه (داستانک، دل‌نوشته و متن ادبی)، تولید آثار هنری، قصه‌گویی شرکت کنند. همچنین کتابداران علاقه‌مند می‌توانند در بخش مروجان فرهنگ رضوی و نیز نویسندگان و ناشران علاقه‌مند می‌توانند در بخش چاپ و انتشار شرکت کنند.

دبیر استانی جشنواره کتابخوانی رضوی در خصوص برگزاری این رویداد فرهنگی در سال گذشته از همه دست اندرکاران، برگزار کنندگان در جشنواره تشکر کرد و گفت: سال گذشته بالغ بر 20 هزار نفر بوشهری در جشنواره شرکت کردند. این جشنواره امسال در دو بخش «فردی» و «خانوادگی» در بستر الکترونیک برگزار می‌شود.

وی در خصوص چگونگی شرکت ناشران در این رویداد یادآور شد: در این دوره از این رویداد بزرگ فرهنگی، ناشرانی که منابع فاخر و جدید (چاپ نشده) در گروه‌های سنی مختلف در موضوعات امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه (س) و حضرت احمدبن موسی (ع) در اختیار دارند، می‌توانند فایل pdf و یا ماکت کتاب مورد نظر را در سایت بارگذاری کنند. کتاب‌های برتر پس از انجام داوری و تائید کارگروه تخصصی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای خرید و یا استفاده در جشنواره‌های کتاب‌خوانی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در ادامه موضوع «امام زمان (عج)» را به‌عنوان بخش ویژه این دوره از جشنواره دانست و تصریح کرد: علاقه‌مندان به شرکت در یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی برای دریافت فایل منابع به نشانی‌ www.samakpl.ir مراجعه و یا به‌منظور دریافت امانی- فیزیکی کتاب‌های جشنواره به کتابخانه‌های عمومی سراسر استان مراجعه کنند و همچنین تا یکم آبان ۱۴۰۰ فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

نعمتی با اشاره به اهدای جوایزه ارزنده یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی خاطرنشان کرد: برگزیدگان یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در دو سطح «ملی» و «شهرستانی» معرفی و تقدیر می‌شوند که جزئیات مربوط به جوایز در اسرع وقت اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان بوشهر در بخش دیگری از گفته‌های خود به همکاری دوجانبه اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان و موسسه شهید محلاتی در استفاده از کتابخانه خلیج فارس اشاره کرد و گفت: کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر به‌عنوان تنها کتابخانه استاندارد استان در زمانی که دولت با کمترین برخورداری مالی مواجه بوده است به بهره‌برداری رسیده و در چرخه خدمت‌رسانی به مردم شریف بوشهر قرار گرفته است.

نعمتی با بیان اینکه طبیعتا هرچه کتابخانه‌ها زنده‌تر و پویاتر باشند، آسیب‌های اجتماعی کمتری را در جامعه شاهد خواهیم بود، افزود: کتابخانه‌های عمومی از مراکزی هستند که خدمات خود را مستقیم و بدون‌واسطه به مراجعان خود ارائه می‌دهند و تنها دغدغه‌مندی و خواسته ما از مردم بوشهر این است که بهره حداکثری را از این امکانات ببرند.

وی در ادامه از آمادگی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر برای ارائه امکانات کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر به پرسنل و خانواده مجموعه صنعتی شهید محلاتی خبر داد و تصریح کرد: در راستای همکاری دوجانبه با این موسسه صنعتی، خدمات و تخفیف مناسبی را به این جامعه هدف ارائه خواهیم داد. یکی از موهبت‎‌ها و افتخارات کتابخانه‌های عمومی این است که خانواده‌ها با امنیت و اطمینان‌خاطر فرزندان خود را به این مراکز فرهنگی می‌فرستند.

در این میان، مدیرعامل موسسه صنعتی شهید محلاتی نیز گفت: موسسه شهید محلاتی با 800 نفر پرسنل، در زمینه ساخت و تعمیرات شناورهای نظامی مردمی و سازمان‌ها در حال خدمات‌رسانی است. آسیب‌های اجتماعی فعلی که در جامعه ظهور و بروز کرده است، یکی از نشانه‌های سرانه پایین مطالعه در افراد جامعه است.

علی دارابی در پایان تاکید کرد: هزینه کردن در حوزه کتاب و کتابخوانی فایده، سود و سرمایه‌گذاری است که در آینده شاهد تاثیرات آن خواهیم بود.


نام:
ایمیل:
* نظر: