bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۳۳۷
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۸ - ۱۷ مهر ۱۴۰۰
بامداد جنوب از وعده‌های اقتصادی رئیس‌جمهور در سفر به بوشهر گزارش می‌دهد؛
حسین قاسمی: استان بوشهر با 900 کیلومتر ساحل، داشتن بیش از 10 بندر فعال، داشتن بزرگ‌ترین صنایع نفت و گاز، بزرگ‌ترین پایانه نفتی کشور، حضور تنها نیروگاه هسته‌ای کشور و ده‌ها ظرفیت بزرگ و کوچک دیگر تنها استان جنوبی کشور است که به راه‌آهن متصل نیست.

حسین قاسمی

استان بوشهر با 900 کیلومتر ساحل، داشتن بیش از 10 بندر فعال، داشتن بزرگ‌ترین صنایع نفت و گاز، بزرگ‌ترین پایانه نفتی کشور، حضور تنها نیروگاه هسته‌ای کشور و ده‌ها ظرفیت بزرگ و کوچک دیگر تنها استان جنوبی کشور است که به راه‌آهن متصل نیست. در طول دو دهه گذشته دولت‌های مختلف وعده ساخت راه‌آهن را دادند، اما راه به‌جایی نبردند و دلیل آن نیز به‌صورت مشخص نگاه منطقه‌ای آن‌ها بود؛ اما حالا با سفر رئیس دولت سیزدهم انتظار می‌رود که راه‌آهن به بوشهر برسد. این وعده‌ای است که سیدابراهیم رئیسی در سفر روز گذشته خود به استان بوشهر به مردم داد و به‌نظر می‌رسد که یکی از مهم‌ترین وعده‌های دولت او در قبال مردم این استان به‌شمار می‌رود.

رئیس‌جمهور در سفر یک‌روزه و بسیار فشرده خودش به بوشهر که با بازدید از تاسیسات مختلف و حضور در نشست‌های گوناگون همراه بود، سفری هم به شهرستان تنگستان داشت تا از راه‌آهن بوشهرشیراز بازدید کند. سیدابراهیم رئیسی در بازدید میدانی با هدف رفع موانع تکمیل راه‌آهن شیراز-بوشهر-عسلویه، پیشرفت ۲۰ درصدی این طرح را پس از حدود ۱۴ سال غیرقابل توجیه دانست و گفت: مدیران طرح باید برای تکمیل و راه‌اندازی این خط‌آهن تلاش مضاعف کنند و لازم است در روند تکمیل آن جهش ایجاد شود.

رئیس‌جمهور گفت: تاخیر در اجرای پروژه‌ها موجب اتلاف منابع و فرسودگی تجهیزات می‌شود از این‌رو باید برای پایان پروژه‌ها همت جدی وجود داشته باشد و اعتبارات این پروژه حتما در بودجه سال آینده گنجانده ‌شود.

آقای رئیسی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده و متنوع استان بوشهر، گفت: با ظرفیت‌های عظیمی که در استان وجود دارد، نباید مردم این منطقه با مشکلاتی همانند کم‌آبی روبه‌رو باشند و همه باید تلاش کنیم شرایط مطلوب برای آرامش خاطر مردم ایجاد شود. مشکلات استان بوشهر قابل حل است و در دولت مصمم هستیم طرح‌هایی را که در سطح استان به سرانجام نرسیده، پیگیری و نهایی کنیم.

انتقاد از بیکاری در سرزمین ظرفیت‌ها

وجود بیکاری در سرزمینی مانند بوشهر که به گفته آیت‌الله رئیسی غنی است از ظرفیت‌های بی‌شمار، غیرقابل تحمل است.

رئیس هیات‌دولت این استان را قطب کشاورزی، شیلات، نخیلات و از همه مهم‌تر قطب صنعت نفت، گاز و پتروشیمی دانست و افزود: بوشهر حدود ۶۰۰ کیلومتر مرز دریایی دارد و باوجود این ظرفیت‌های بسیار، سخن گفتن از وجود بیکاری و آسیب‌های اجتماعی در این منطقه غیرقابل تحمل است. گام‌های محکمی در جهت فعال‌شدن اقتصاد دریا، کشاورزی، شیلات، نخیلات و صنعت نفت و گاز در این استان برداشته خواهد شد.

او همچنین وعده‌ داد که کارهای زیربنایی ازجمله برق‌رسانی و اتصال به ریل و راه‌آهن در این سفر کلید خواهد خورد تا به‌رفع مشکلات این استان منجر شود.

حمایت از صنعت کشتی‌سازی

سیدابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر به استان بوشهر در جزیره صنعتی صدرا حضور یافت و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف طرح توسعه میدان نفتی رشادت و نیز مراحل تکمیل کشتی اقیانوس‌پیمای «افراماکس ۲»، با توضیحات وزیر نفت و مدیران این مجموعه صنعتی، در جریان اقدامات انجام‌شده قرار گرفت.

او در این بازدید با قدردانی از تلاش‌های ارزشمند انجام‌شده درحوزه نفت و گاز و کشتی‌سازی، گفت: کشتی‌سازی و طراحی و ساخت سکو‌های دریایی از نماد‌های تولید قدرت برای کشور محسوب می‌شود. تلاش برای خودکفایی در حوزه‌های مختلف صنعتی در حقیقت نماد‌هایی از مبارزه با زیاده‌خواهی مستکبران جهانی است و هر کارگر و کارآفرینی که در این مسیر حرکت می‌کند، در مسیر مقابله با زیاده‌خواهان قرار دارد.

رئیسی همچنین بر اهمیت بومی‌سازی صنعت کشتی‌سازی تاکید کرد و گفت: دولت با همه توان از صنایع کشتی‌سازی و دریایی کشور حمایت خواهد کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: