bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۶ - ۲۱ مهر ۱۳۹۴
طبق معمول هر روز خبرهای استان را از منابع مختلف پیگیری می‌کنم، خبرهایی که که گاهی عجیب، گاهی خنده‌دار، گاهی پر از غم و اندوه و گاهی نیز امیدبخش هستند. هنوز برایم مشخص نیست که آیا نحوه گفتار مسوولان مشکل دارد یا اینکه شیوه خبرنویسی ما اشتباه است. شیوه‌ای که من در کمتر رسانه‌ای در سطح کشور دیده‌ام.

روز گذشته اما آش این خبرها آنقدر شور شده بود که نشد بی‌تفاوت از کنار آن عبور کرد و قلم ناچار در محور نوشتن این مطلب گذشت که «شَوَد، می‌شَوَد، می‌شَوَند، می‌یابد» که توسط مسوولان استانی به کرات گفته می‌شود، کی به «شُد» تبدیل می‌شود؟ هر چه خبرها را خواندم دیدم بنده‌خدا نویسنده چاره‌ای نداشته که غیر از این بنویسد، چرا که ممکن است مانند ما حکم به قصاصش کنند و شکایت نزد محاکم بالاتر ببرند. 

به‌عنوان مثال این سه عنوان خبری در صفحه بوشهر یکی از خبرگزاری‌های معروف کشور درست در یک ردیف و به‌ترتیب قرار گرفته بود: « پارک‎های علم و فناوری استان بوشهر تجهیز می‎شوند»، « پروژه‌های عمران شهری بوشهر تکمیل شود»، « هنرستان‎های فنی استان بوشهر مجهز شود». حالا در ذیل این خبرها، این تیترها را با هم مرور می‌کنیم: «امکانات و تجهیزات ورزشکاران معلول و جانباز استان بوشهر تامین می‎شود»، « فضای ادارات استان بوشهر برای تمامی اقشار جامعه استانداردسازی شود» و در مورد فعل «می‌یابد» در خبرهایی که روز گذشته منتشر، به این موارد توجه کنید: «قیمت میوه و تره‌بار در بوشهر کاهش می‎یابد»، «اعطای گواهینامه ایزو 17025 به کمتر از دو ماه کاهش می‎یابد»، « آموزش‎های کوتاه مدت فنی و حرفه‎ای در استان بوشهر توسعه می‎یابد» و......

حالا این خبرها تنها مربوط به یک روز کاری و متعلق به یک خبرگزاری است و ما که کارمان خبر است و هر روز اخبار را مطالعه می‌کنیم، وقتی این «شَوَد، می‌شَوَد، می‌شَوَند، می‌یابد»ها را می‌بینیم که به بهانه‌های مختلف و به‌دلیل تکثر جلسات و نشست‌های مسوولان تکرار می‌شود، دیگر نمی‌دانیم چه کنیم. شاید خبرگزاری به‌دلیل ماموریت خود ناچار است هر خبری را پوشش دهد، اما ما که کارمان روزنامه است، چه می‌توانیم کنیم؟ واقعاً اگر هر روز این حرف‌ها را تیتر کنیم، مردم در مورد ما چه فکر می‌کنند؟

در طول همین چند روز، خیلی دنبال خبرهایی با فعل «شُد»، بودم اما خبری که دندانگیر باشد، پیدا نکردم. این مقدمه‌ بلند شاهدی بر این مدعا است که مسوولان الی ماشالله فقط از فعل‌های دستوری استفاده می‌کنند و وعده‌هایی می‌دهند که اگر آنها را ردیف کنید، هیچ وقت به‌ یک درصد نتیجه‌بخشی هم نخواهیم رسید. استان ما، استانی کم‌بهره نیست، بلکه آن اندازه ظرفیت و قدرت دارد که بتواند روی پای خود بایستد و خود را اداره کند، حلقه مفقوده این مساله تنها و تنها در مدیریت نهفته است که بیش و پیش از آنکه عمل‌گرا باشد، حرف می‌زند و خودش هم می‌داند فقط حرف تحویل مردم می‌دهد.

ما در دولت تدبیر و امید انتظارمان از روندهای مدیریتی استان‌مان بسیار بیشتر از آنچه هست، بود. شک نداشته باشید که اگر عملگرایی، صداقت و راستگویی سرلوحه کار مسوولان قرار بگیرد و به کارهایی که می‌کنند به‌جای لاپوشانی اعتراف کنند، امورات استان بهتر و اصولی‌تر می‌چرخد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: