bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۴ - ۲۰ آذر ۱۴۰۰
کریم جعفری: مذاکرات هسته‌ای در دومین مرحله از هفتمین دور خود در حالی روز پنج‌شنبه در وین از سرگرفته شد که تحت تاثیر فشار شدید روانی، رسانه‌ای و دروغ‌پردازی‌ کشورهای غربی افکار عمومی تا اندازه بسیاری منحرف شده بود.

کریم جعفری

مذاکرات هسته‌ای در دومین مرحله از هفتمین دور خود در حالی روز پنج‌شنبه در وین از سرگرفته شد که تحت تاثیر فشار شدید روانی، رسانه‌ای و دروغ‌پردازی‌ کشورهای غربی افکار عمومی تا اندازه بسیاری منحرف شده بود. این مذاکرات که در نوع خودش نزدیک، پیچیده و سخت گزارش شده به ویژه به وسیله دو کشور انگلیس و امریکا تحت تاثیر قرار گرفته، هر چند تیم مذاکره‌کننده ایرانی هوشیارتر از آن هستند که بخواهند با این جوسازی‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی از مسیر خود منحرف شوند.

برای اینکه اطلاع دقیق‌تری از آنچه در وین در حال گذشتن است و به دست آوردن تحلیلی دقیق از متن مذاکرات تلاش کردیم تا با یکی از منابع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده که به وین اعزام شده، گفت‌وگو کنیم. در کسب اطلاع از روندها و رویدادها به این نتیجه رسیدیم که برخلاف تبلیغات رسانه‌ای کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی، شرایط در اتاق مذاکره بسیار متفاوت از اتاق‌های فکر و استودیوهای خبری است که در آن شایعه‌سازی و دروغ‌پراکنی می‌شود. در اتاق مذاکره و پشت میزهای هتل کوبورگ، مساله اصلی بازگشت ایران به برجام مطرح نیست بلکه بازگشت امریکا نقطه و موضوع اصلی است که حتی متحدان واشنگتن را هم دچار سرگیجه کرده است.

برخلاف تبلیغات رسانه‌های غربی که مدام ادعا می‌کنند چین و روسیه از موضع ایران در مذاکرات حمایت نکرده و به نوعی پشت ایران را خالی کرده‌اند منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران در وین تاکید دارد که در آخرین مذاکرات صورت گرفته در روز پنجشنبه نمایندگان دو کشور چین و روسیه از موضع ایران به صورت صریح و شفاف حمایت کامل کرده و خواستار برچیده شدن همه تحریم‌ها به صورت ۱۰۰ درصدی و مانا شده‌اند.

موضوع تیم مذاکره کننده ایرانی در نشست روز پنجشنبه مبتنی بر یک نکته مهم بود و آن هم اینکه تحریم‌ها باید به صورت کامل و جامع برداشته شود، چراکه مردم ایران دیگر نباید رنج تحریم‌ها را تحمل کنند، ایران می‌خواهد یک بار برای همیشه موضوع مذاکرات هسته‌ای را پایان دهد و مذاکرات باید بگونه‌ای و شیوه‌ای به پیش برود که دیگر نیاز نباشد دو، سه، یا پنج سال دیگر باز در وین بخواهیم در مورد مسأله هسته‌ای مذاکره کنیم.

تیم مذاکره کننده ایرانی در وین تاکید کرده که در صورت برداشته شدن کامل تحریم ها بدون آنکه حتی یک تحریم باقی مانده باشد ایران نیز آمادگی بازگشت به برجام را دارد، البته این مسئله مبتنی بر دو موضوع اصلی دیگر هست که شاید مهمترین آن مسئله راستی آزمایی از طرف مقابل است.

در حالی که رسانه‌های غربی به‌ویژه رسانه‌های اروپایی مدام مواضع تند و تیز را علیه ایران اعلام می‌کنند، برای تیم مذاکره‌کننده ایرانی یک مساله کاملاً روشن و شفاف است و آن نیز نیاز اروپایی‌ها به یک توافق است؛ در حالیکه تیم مذاکره‌کننده اروپایی هفته گذشته راهی کشورهای خود شده بودند تا به قول معروف با پایتخت‌های خود رایزنی کنند، در این میان آنها با یک بازی رسانه‌ای سنگین و سخت تلاش کردند تا ایرانی‌ها را تحت تاثیر قرار بدهند اما بازگشت آنها به وین روشن کرد که کدام طرف بیشترین نیاز را به توافق دارد.

تیم مذاکره کننده ایرانی که در هفته گذشته پیشنویس جدیدی را به کشورهای اروپایی و همچنین روسیه و چین در مورد مسیر مذاکرات ارائه کرده بود، تاکید دارد که این پیش نویس به هیچ عنوان برخلاف پیش‌نویس دور ششم مذاکرات نیست بلکه شامل برخی موارد و رفع اشکالات پیش نویس قبل است که نکات مهم موجود در برجام را بر خود داشت. بنابراین پیش نویس جدید نه قرار است جایگزین مذاکرات دور ششم شود و نه قرار است از میز مذاکرات حذف گردد. این موضوعی است که اروپایی ها را به شدت آشفته کرده اما آنها چاره‌ای جز توافق بر این مسئله ندارند.

در این میان ایران اجازه داد تا غربی‌ها بدون دردسر عقب‌نشینی کنند. ایرانی‌ها با تاکید بر اینکه سند دور ششم همچنان در دستور کار هست، به غربی‌ها فرصت داد تا بتوانند موضع‌گیری خود را داشته باشند، ضمن اینکه ایران با این کار هم یک پل طلایی برای طرف اروپایی گذاشت تا وجهه آن‌ها حفظ شود و هم پیش‌نویس جدید خود که در واقع اصلاح شده پیش‌نویس قبلی است را هم در دستور کار بررسی قرار داد.

در پایان باید گفت تا این لحظه موضع ایران کاملاً شفاف بوده و برخلاف تبلیغات رسانه‌ای غربی‌ها، کشورهای اروپایی نیز این موضوع را پذیرفتند که تنها راه برون رفت از بن بست و به نتیجه رسیدن مذاکرات برداشتن کامل تحریم‌ها می‌باشد‌ اینکه آنها به این فهم رسیده و دیگر از برداشتن تحریم‌های مغایر برجامی در مذاکرات صحبت نمی‌کنند نشان می‌دهد که آنچه پشت میز مذاکره در جریان است با آنچه رسانه‌های اروپایی و آمریکایی به ویژه صهیونیست‌ها می‌گویند زمین تا آسمان متفاوت است.

با نگاهی به واکنش‌های هیستریک و عصبانی سران و رسانه‌های رژیم صهیونیستی در مورد مذاکرات از جمله سفر وزیر جنگ این رژیم با آمریکا و اعلام تمرین‌های نظامی به گفته مقامات این رژیم برای حمله به تاسیسات اصلی ایران در حال انجام است باید گفت مذاکرات در مسیری متفاوت از تبلیغات رسانه‌ای در حال پیش رفتن است و دست مذاکره کنندگان ایرانی در وین آن اندازه پر است که بتوانند با یک نتیجه خوب از وین بازگردند هر چند در این مورد باید گفت همه مسائل بستگی به تصمیم مقامات آمریکایی دارد....


نام:
ایمیل:
* نظر: