bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۴۶۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۳ - ۲۶ آذر ۱۴۰۰
استاندار بوشهر با اشاره موضوع استخدام در پارس جنوبی؛
بامداد جنوب: جنوب تا شمال استان بوشهر میزبان تاسیسات عظیم نفت و گاز و پتروشیمی است این تاسیسات و صنایع مختلف انرژی در هر گوشه این استان رشد کرده و گشترش یافته است.

جنوب تا شمال استان بوشهر میزبان تاسیسات عظیم نفت و گاز و پتروشیمی است این تاسیسات و صنایع مختلف انرژی در هر گوشه این استان رشد کرده و گشترش یافته است. صنایعی که در اقتصاد کشور نقش بسیار مهمی دارند و بخش مهمی از درآمدهای کشور از طریق فروش نفت خام است که از طریق استان بوشهر صادر می‌شود و بخش دیگری نیز فروش محصولات پتروشیمی و میعانات گازی است که در استان بوشهر تولید می‌شود.

اقتصاد ایران وابسته به نفت است و ۹۵ درصد نفت کشور از استان بوشهر صادر می‌شود، در کنار آن حدود ۴۰ درصد از صادرات غیرنفتی کشور نیز از طریق استان بوشهر انجام می‌شود و این دو مورد به‌خوبی نقش استان بوشهر در اقتصاد و درآمد کشور را نشان می‌دهد.

در کنار این همه خدماتی که استان بوشهر به صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ارائه داده و ضررهایی که به این استان وارد شده است، انتظار می‌رود صنعت نیز سهم خود را به‌خوبی ایفا کند که تاکنون اینگونه نبوده است. ایجاد اشتغال برای جوانان استان و رفع بیکاری، توسعه خدمات به محیط پیرامونی، تقویت زیرساخت‌ها در استان بوشهر و از جمله کارهایی است که این صنعت می‌تواند برای استان بوشهر انجام دهد. اما استان بوشهر سهم کمی در اشتغال در این صنایع داشته است و صنعت نفت و گاز و پتروشیمی در مقابل این میزبانی شایسته، میهمان خوبی نبوده است و خدماتی به این مردم نمی‌دهد.

استاندار بوشهر صبح دیروز در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه بوشهر در آستانه یک جهش بزرگ است، گفت: حدود ۵۰ درصد از جمعیت دنیا کنار دریا زندگی می‌کند، بزرگترین شهرهای پیشرفته دنیا در کنار دریا هستند، استان بوشهر در سال‌های گذشته از زیرساخت‌های خوبی در حوزه گاز و پتروشیمی برخوردار شده است، لوله‌های گاز و نفت از سراسر استان عبور کرده و تنها در خارگ شاهد ذخیره‌سازی ۲۰ میلیون بشکه نفت هستیم، حدود ۶۰ میلیون بشکه میعانات گازی نیز در منطقه عسلویه وجود دارد.

احمد محمدی‌زاده با اشاره به استقرار ۲۴ واحد پالایشگاه گاز و ۲۴ مجتمع پتروشیمی در عسلویه و کنگان افزود: اکنون ۱۸ مجتمع پتروشیمی دیگر در حال اجرا و ساخت است این یعنی وضعیتزیرساخت‌های صنعتی و اقتصادی این استان خوب است.

وی با اشاره به اینکه راه‌آهن گل سرسبد مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان بوشهر است، خاطرنشان کرد: راه‌آهن بوشهر-شیراز ۱۴ سال پیش آغاز شده است؛ اما پیشرفت این پروژه در پنج سال گذشته 8/5 درصد بوده است. با این فرایند ۱۲۰ سال زمان می‌برد تا این استان صاحب راه‌آهن شود.

استاندار بوشهر در ادامه تصریح کرد: در ۵۰ روز گذشته دو جلسه با معاون اول رئیس‌جمهور حول موضوع راه‌آهن شیراز- بوشهر-عسلویه برگزار شد. هزینه مورد نیاز برای پایان این پروژه حدود ۴۰ هزار میلیارد توماناست که این رقم در طول سال‌های گذشته از روش‌های مختلف قابل تامین نبوده است و تنها راه تامین این هزینه، تهاتر نفت است از این‌رو مقرر است از این طریق منابع لازم پروژه تامین شود. ضمن اینکه پتروشیمی‌های منطقه نیز چون مواد اولیه‌شان از طریق راه‌آهن در آینده جابه‌جا می‌شود موظف هستند همکاری‌های لازم را انجام دهند.

محمدی‌زادهگفت: پیش از این قرار بوده است که خط لوله‌ای از عسلویه در استان بوشهر تا مرودشت در استان فارس احداث شود تا پروپیلن را به راه‌آهن مرودشت برای ارسال به مرکز برساند، اکنون این پروژه حذف خواهد شد و منابع آن به احداث راه‌آهن اختصاص داده می‌شود.ظرف ۱۰ روز آینده با برگزاری جلسه وزاری نفت و راه و شهرسازی، سهم نفت، پتروشیمی‌ها و تهاتر نفت برای احداث راه‌آهن بوشهر-شیراز مشخص خواهد شد و پس از آن مصوبات لازم اخذ می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص ضعف مدیران بومی در صنایع نفتی استان بوشهر افزود: ۷ آذرماه در نامه‌ای به رئیس‌جمهور اعلام کردیم که مصوبه سال‌های گذشته برای واگذاری پست‌های مدیریتی به نیروهای بومی اجرا نشده است و از ایشان خواستیم موضوع را پیگیری کنند، پنج روز بعد در تاریخ ۱۲ آذرماه رئیس‌جمهور در نامه‌ای از وزیر نفت خواستند این موضوع را توضیح دهند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: معاون منابع نیروی انسانی وزیر نفت در ۱۳ آذرماه جوابی را برای ما ارسال کرد. در پاسخ آمده بود که با بررسی‌های انجام‌شده از ۱۷۰ سند مسوولیتی و مدیریتی واحدهای تولیدی منطقه عسلویه، حدود ۳۷درصد متعلق به استان بوشهر است.این پاسخ برای ما قانع‌کننده نبود و همچنان پیگیری این موضوع از سوی استانداری بوشهر ادامه دارد.

محمدی‌زاده با اشاره به اینکه از اجرایی‌نشدن مصوبه ۵۰درصدی اشتغال نیروهای بومی سال‌ها می‌گذرد، تصریح کرد: نیروها استخدام شده‌اند و اکنون تنها باید به‌دنبال جایگزین کردن نیروهای بومی به‌جای بازنشستگان باشیم تا به مرور زمان به هدف تعیین‌شده برسیم. البته ناگفته نماند پتروشیمی‌ها اجرای مصوبه اشتغال ۵۰درصدی نیروهای بومی در صنایع را رعایت کرده‌اند، برخی حتی تا ۶۰ درصد از نیروی انسانی استان بوشهر را در بدنه خود جای داده‌اند.

استاندار بوشهر در پایان گفت: طی توافقی با شورای راهبردی پتروشیمی‌ها مقرر شده است در واحدهای جدیدالحداث۵۰ درصد از نیازمندی‌های نیروی انسانی از ظرفیت استان بوشهر باشد، همچنین میزان پرداختی حق مسوولیت‌های اجتماعی سه‌برابر شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: