bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۳ - ۲۶ آذر ۱۴۰۰
رئیس شورای شهر بوشهر در گفت‌وگو با اصحاب رسانه؛
علی پورتنگستانی: رئیس شورای شهر در گفت‌وگو‌یی که با اصحاب رسانه داشت، بار دیگر تاکید کرد که بیشتر از آنچه که توافق کرده بودیم، از شاهین شهرداری حمایت شده است.

علی پورتنگستانی

رئیس شورای شهر در گفت‌وگو‌یی که با اصحاب رسانه داشت، بار دیگر تاکید کرد که بیشتر از آنچه که توافق کرده بودیم، از شاهین شهرداری حمایت شده است. علاوه بر این ایشان تاکید کردند که صلاح نیست که نظارت آنچنانی بر هیات‌مدیره باشگاه داشته باشد، چراکه در غیر این صورت ممکن است حرف‌وحدیث زیادی برایش ایجاد شود.

شاهین شهرداری روزهای اسفناکی را پشت سر می‌گذارد و آینده این تیم در هاله‌ای از ابهام است. وضعیت به‌حدی در این تیم بغرنج است که آنها نتوانست روز گذشته به مصاف مس کرمان بروند. در شرایطی که قرار بود ظهر روز گذشته رقابت‌های هفته دهم لیگ دسته اول فوتبال ایران با انجام 9 مسابقه پیگیری و به پایان برسد؛ اما پیش از شروع رقابت‌های هفته جدید مشخص شد این دیدار قطعا برگزار نمی‌شود. به‌دلیل مشکلات مالی، بازیکنان شاهین شهرداری بوشهر به کرمان سفر نکردند و در مسابقه روز گذشته مقابل مس غایب بودند. سفر نکردن شاهینی‌ها به کرمان باعث خواهد شد تا کمیته انضباطی رای 3-0 به سود مس را صادر کند تا شاگردان فرزاد حسین‌خانی با 17 امتیاز رسما به کورس رقابت مدعیان بالاجدولی اضافه شوند و شاهین نیز در قعر جدول با چهار امتیاز در موقعیت هفدهم بایستد. همین مساله باعث شد تا هواداران شاهین در مقابل شورای شهر بوشهر جمع شوند و اعتراض خود را اعلام کنند. اما این پایان کار نبود و رئیس شورای شهر یعنی جعفر پورکبگانی تصمیم گرفت در این رابطه با اصحاب رسانه‌ گفت‌وگویی داشته باشد که در ادامه مشروح آن را خواهید خواند.

رئیس شورای شهر بوشهر در ابتدا گفت‌وگو خود در مورد مصائب این روزهای شاهین شهرداری گفت: در ابتدا باید گفت که اگرچه شاهین را فرزند شهرداری می‎‌دانند ولی شورا و شهرداری از همان ابتدا نیز اعلام کردند با توجه به کمبود اعتبار قادر به تیم‌داری نیستند. سرنوشت تیم‌های شاهین و ایرانجوان باید به نحو دیگری رقم بخورد زیرا با روند کنونی این تیم‎‌ها راه به‌جایی نمی‎‌برند و همواره باید هواداران پرشور آنها دچار نگرانی و ناراحتی از نتیجه باشند. در مورد وضعیت امروز شاهین شهرداری بهتر است یک نگاهی به گذشته داشته باشیم. روزی که ما وارد شورا شدیم وقتی بودجه سال جاری را مشاهده کردیم (بودجه‌ای که ما هیچ دخل و تصرفی در آن نداشتیم) متوجه شدیم یک ریال هم برای شاهین در این بودجه منظور نشده است. از طرفی دیگر شهرداری در نامه‌ای به ما اعلام کرد که از نظر قانونی و اقتصادی قادر نیست در لیگ دسته یک کشور تیم‌داری کند. برای حل مشکل شاهین من و هشت نفر دیگر از اعضای شورا جلسات متعددی برگزار کردیم و با وجود اینکه هر کدام از ما سلیقه متفاوت داشتیم، هدف‌ اصلی‌مان این بود که به یک نتیجه مشترک برسیم. در نهایت من اعلام کردم اگر می‌توانید، تیم‌داری کنید و اگر هم نمی‌توانید، امتیاز این باشگاه را باید واگذار کنیم. در این رابطه ابتدا با پیشکسوتان باشگاه شاهین گفت‌وگو کردیم ولی بر هر دلیل هیچ‌کدام از آنها برای گرفتن امتیاز باشگاه داوطلب نشد و به همین دلیل اعلام کردم که تنها راه‌حل این است که امتیاز باشگاه را برای مزایده بگذاریم. در همین رابطه افراد مختلفی از سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف به همراه پیشکسوتان باشگاه به شورا شهر بوشهر آمدند، ولی هیچ‌کدام از جلسات نتیجه‌ای در بر نداشت. در نهایت هم پیشکسوتان باشگاه اعلام کردند که شورا پنج میلیارد به آنها بدهد تا امسال در مسابقات لیگ یک تیم‌داری کند. در نهایت هم ما این مبلغ را به آنها دادیم تا امسال تیم‌داری کنند. همچنین 460 میلیون تومان دیگر هم که از مبلغ رهن خانه سرمربی سابق شاهین بود را به هیات‌مدیره این باشگاه دادیم. این بود شرح حالی از کمک‌های شورای شهر به باشگاه شاهین شهرداری.

او در ادامه این نشست خبری در مورد وضعیت هیات‌مدیره باشگاه شاهین شهرداری افزود: مساله بعدی که به آن می‌پردازم در رابطه با رفتار هیات‌مدیره این باشگاه است. آقایان هیات‌مدیره با مسوولیت شهرداری، مهر را پشت هر قراردادی که به دست‌شان می‌رسید، می‌زدند. قرارداد کادر فنی و بازیکنان باشگاه الان روی هم حدودا چهار میلیارد تومان است که می‌توایند مفاد این قراردادها را در هیات فوتبال استان مشاهده کنید. علاوه بر این ما امکاناتی از نظیر دفتر مدیریت باشگاه، اتوبوس، زمین تمرین و ... در اختیار آنها قرار داده‌ایم که از این نظر هم با مشکل روبه‌رو نشوند در صورتی‌که باشگاه در سال‌های گذشته زمین چمن را از اداره ورزش و جوانان می‌گرفت. همین الان آقای بهروزیان‌فر به‌عنوان متولی ورزش در نامه‌ای به شورا اعلام کرده است که از باشگاه شاهین شهرداری 150 میلیارد تومان طلبکار است. سوال اصلی این است که وقتی یک باشگاه می‌خواهد در یک فصل فوتبالی هزینه کند، آیا نباید با توجه به بودجه‌ای که دارد جلو برود؟ مثلا تیم شاهین در بازی اخیر خود در تهران، هتل انقلاب را برای اسکان خود انتخاب کردده بود، حالا شما ببینید چک هزینه یک شب اقامت در این هتل چقدر است؟ چرا آنها با توجه به بودجه کمی که دارند، می‌خواهند در جام حذفی شرکت کنند و هزینه‌های خود را افزایش دهند؟ هیات‌مدیره باشگاه که ادعا می‌کند بوشهر پر از بازیکنان بااستعداد و جوان است، چرا باید برای این فصل از رقابت‌ها، با 18 بازیکن غیر بومی قرارداد ببندد؟ باز هم من گفتم اشکالی ندارد. حدود یک هفته پیش هم آقایان با بنده تماس گرفتند و مشکلات خود را بیان کردند و به همین دلیل من گفتم اسکان و هزینه ایاب‌وذهاب باشگاه به مدت یک هفته بر عهده شورا شهر باشد. روز گذشته هم در جلسه‌ای که با شهرداری بوشهر داشتیم، به هر شکلی که بود لایحه‌ای تنظیم کردیم تا مبلغی به اندازه دو میلیارد تومان دیگر هم به باشگاه شاهین شهرداری اختصاص داده شود. ولی تا چه زمانی باید به این شکل پیش برویم؟ چه تضمینی است که در ماه‌های بعد درخواست ۱۰ میلیارد دیگر ندهند و هزینه‌کرد تیم مشابه فصل قبل به ۳۱ میلیاردتومان نرسد؟ با این رویه تیم شاهین راه به‌جایی نمی‏‌برد و جا دارد مسوولان ارشد استان نیز برای حمایت از شاهین بوشهر پای کار بیایند تا از ظرفیت صنایع پردرآمد استان سهمی برای حمایت از تیم پرطرفدار شاهین مشخص شود. مثلا چرا اداره ورزش و جوانان که متولی ورزش در این استان است جلو نمی‌آید و از این تیم حمایت نمی‌کند؟ چرا در این شهر همه‌چیز باید بر گردن شهرداری و شورای شهر باشد؟ مگر این اداره ورزش و جوانان نمی‌تواند برای این تیم بودجه‌ای مشخص کند؟ هواداران شاهین اعتراض‌شان به حق است ولی چرا یک‌بار مقابل اداره ورزش و جوانان جمع نمی‌شوند و اعتراض نمی‌کنند؟

پورکبگانی با بیان اینکه در بعضی از محافل ورزش گفته شده که شهرداری منعی برای تیم‌داری در لیگ دسته یک ندارد ولی پورکبگانی نظر دیگری دارد. گفت: من معتقد هستم که شهرداری نباید تیم‌داری کند. به هر حال همانطور که خودتان می‌دانید، شهرداری و شورا دست هیات‌مدیره باشگاه شاهین را باز گذاشته که تصمیمات نهایی را خودشان برای باشگاه بگیرند. حالا اگر این وسط شهرداری یا اعضای شورای به‌خاطر نظارت بر اعمال هیات‌مدیره وارد کار شوند، پیش‌بینی من این است که آقایان علیه ما حتی جبهه بگیرند. متاسفانه وضعیت به شکلی است که برخی می‌گویند اگر شهرداری مالک است پس عوامل بیرون چه کاره هستند و اگر عوامل بیرونی همه‌کاره هستند پس چرا شهرداری دخالت می‌کند. ما نمی‌توانیم به‌طور مستقیم در انتخاب هیات‌مدیره و مدیرعامل شاهین دخالت کنیم؛ چراکه اگر دخالت کنیم حرف و حدیث برایمان در می‌آورند. من باز هم می‌گویم تیم‌داری نه کار ماست و نه کار شهرداری و اگر دوستانی که امروز دلسوز شده‌اند، همان روز اول که این حرف را شنیدند، پیش‌قدم می‌شدند و تیم را تحویل می‌گرفتند وضعیت شاهین اینگونه نبود.

دو سال پیش، از وزارت کشور نامه‌ای به‌دست شهرداری رسید که آنها فقط می‌توانند به مدت یک سال دیگر تیم‌داری کنند. من در جلسه‌ای که با پیشکسوتان باشگاه شاهین داشتم تاکید کردم که از نظر قانونی نمی‌توانیم تیم‌داری کنیم. حالا شاید در این رابطه برخی از دوستان اظهارنظر متفاوتی انجام داده باشند، ولی دستگاه مافوق ما اعلام کرده چنین‌چیزی میسر نیست. حالا اگر آقایان می‌توانند، بروند و این مساله قانونی را حل کنند، آن وقت ما در خدمت‌شان خواهیم بود.

اما در پایان این گزارش بهتر است بار دیگر نگاهی به صحبت‌های سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی داشته باشیم. او در مورد تیم‌د‌اری شهرداری‌ها به ما گفته بود که «همانطور که می‌دانید، شهرداری‌های تمام کشور سهم ورزش دارند و می‌توانند در رشته‌های مختلف تیمداری کنند. مثلا در حال حاضر تیمی مثل شهرداری گرگان داریم که در لیگ برتر بسکتبال فعالیت می‌‌کنند و شهرداری گرگان تا آنجا که توانسته از این تیم حمایت کرده است. نکته اصلی در تیمداری شهرداری‌ها این است که باید یک اراده مدیریتی و محکم در این خصوص وجود داشته باشد تا هم باشگاه مدنظر به موفقیت برسد و شهرداری بتواند جایگاه خود را بالاتر ببرد. اما بار دیگر تاکید می‌کنم شهرداری در لیگ‌های حرفه‌ای منعی برای تیم‌داری ندارد چراکه یک نهاد عمومی غیردولتی حساب می‌شود».

با این وجود باید گفت که سخنان رئیس شورا مبنی بر این‌که شهرداری‌ بوشهر از تیم‌داری در لیگ یک منع شده، برداشت اشتباه ایشان از نامه‌ای است که دو سال پیش از وزارت کشور به شهرداری فرستاده شده بود. اگر منعی هم وجود داشت، برای تیم‌داری شهرداری در لیگ برتر بود نه لیگ دسته یک. به‌نظر می‌رسد رئیس شورای شهر بوشهر در این مورد باید بار دیگر مکاتبات جدید با وزارت کشور داشته باشد نه اینکه به یک نامه که مربوط به سال 98 است اکتفا کند.


نام:
ایمیل:
* نظر: