bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۵۴
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۳ - ۲۵ مهر ۱۳۹۴
«نبرد بزرگ» در سوریه شروع شده است، شاید این دو کلمه، خیلی خلاصه باشد اما آنچه بیش از همه چیز مشخص است، این نبرد علاوه بر آنکه «بزرگ» است، بسیار هم «سرنوشت‌ساز» خواهد بود و همه با چشم‌های منتظر به آن نگاه می‌کنند.
بامدادجنوب- کریم جعفری: بیش از دو هفته پیش هنگامی که توفان سوخوهای روسی آسمان سوریه را بر سر گروه‌های تروریستی مورد حمایت آمریکا، رژیم صهیونیستی، ترکیه و کشورهای مختلف عربی تیره و تار کرد، همه منتظر بودند که «نبرد بزرگ» در کدام منطقه از سوریه شروع می‌َشود.

صهیونیست‌ها مطمئن بودند که جنوب دمشق و محور استان‌های القنیطره و درعا مسیر این حمله نیست، اما دو به‌شکی آنها همگانی قوت گرفت که ارتش سوریه تحرکات جدی را در منطقه جنوب آغاز کرد و نیروهای خود را با جابجایی گسترده در موقعیت تهاجم قرار داد. گروه تروریستی جبهه النصره که رابطه خوبی با تل‌آویو دارد و بیش از 1500 نیروی زخمی عضو آن‌ را درمان کرده است، دستور حمله جدیدی را در استان القنیطره صادر کرد که نتیجه‌ای در بر نداشت و عملاً ارتش و نیروهای متحد با پیشروی در جبهه شیخ مسکین و تیپ پدافندی82 بخش‌های مهمی از آن را به همراه محله مهم المنشیه در شهر درعا البلد پاکسازی کردند.

از سوی دیگر ترک‌ها با بیشترین نگرانی شاهد جبهه‌های شمالی‌ به‌خصوص استان ادلب و لاذقیه بودند که در طول هفته‌های گذشته به شدت از طرف جنگنده‌های روسی بمباران دقیق شده بود و بسیاری از زیرساخت‌های تدارک دیده شده توسط تروریست‌ها منهدم شد. شدت این حملات به‌گونه‌ای بود که در 48 ساعت گذشته نیروهای تروریستی حاضر در این مناطق با کمبود سلاح و مهمات مواجه شدند. ارتش در هر دو محور شهرهای سملی در ریف لاذقیه، ارتفاعات جب الاحمر که بر سهل‌الغاب – همان دشت الغاب – دید دارد، عملیات مهمی انجام داد که حومه اولی را تصرف و دومی را که شامل چند ارتفاع مهم است به‌شکل کامل پاکسازی کرد.

در شمال استان حماه نیز ارتش و نیروهای همراه عملیاتی را در محورهای کفرنبوذه و سکیک به سمت خان شیخون انجام دادند که هدف نهایی آن محاصره کردن تروریست‌های حاضر در شهرهای الطامنه و کفرزیتا بود. سازمان اطلاعات ترکیه انتظار داشت که محور اصلی عملیات در دو جبهه نامبرده شده باشد و صدها تروریست‌ ترک‌تبار را از مناطق مختلف به‌خصوص شهرهای شیعه‌نشین و در محاصره فوعه و کفریا خارج و به این منطقه اعزام کرد. در نبردهای صورت گرفته که به گفته برخی از کارشناسان و ناظران نوعی دست‌گرمی بود، مناطق خوبی تصرف شد.

جبهه دیگر اما در شمال استان حمص گشوده شد. جایی که ارتش و دولت سوریه انتظار دارند بزرگراه حمص به حماه که نزدیک به چهار سال است توسط گروه‌های مسلح تروریستی به‌خصوص جبهه النصره و جیش الاسلام – وابسته عربستان – در شهر تلبیسه و الرستن قطع شده، بازگشایی شود. شهر خالدیه در این منطقه پاکسازی شد و عملاً شهر دارالکبیره از دیگر مناطق آلوده در ریف شمالی حمص جدا شد تا نهایی کردن آن آسان‌تر شود. در چهار روز گذشته بالگردهای سوری با ریختن امان‌نامه‌هایی از افراد مسلح حاضر در این منطقه خواستند سریع‌تر خود را تسلیم کنند و افراد غیرمسلح هم می‌توانستند از محورهای تعیین‌َشده خود را به‌مناطق امن برسانند.

در محور دیگر، در طول یک ماه گذشته اعلام شده بود که ارتش قصد دارد فرودگاه کویرس را از محاصره تروریست‌های داعشی نجات دهد. برای این عملیات ده‌ها دستگاه تانک، نفربر، هزاران نیروی آموزش‌دیده و تازه‌نفس به‌همراه توپخانه، واحدهای موشک‌انداز و دیگر تجهیزات از کارخانه‌های وزارت‌ دفاع سوریه در شهر السفیره خارج و در شهرهای تل‌الشغیب و تل‌الحاصل تجمع کردند. جنگنده‌های روسی و سوری نیز در طول این مدت برخی از مراکز داعش را بمبارن و با تصرف روستای تل‌النعام و النعام، گام‌هایی نیز به‌سمت فرودگاه کویرس برداشته شد، اما این همه توان نیروی تجمع‌کننده که فرماندهی آن را یکی از ژنرال‌های کارکشته و مشهور سوری برعهده داشت، نبود. 

تحرکاتی هم ارتش در شمال حلب صورت داده بود و با پیشروی‌هایی که در منطقه آزاد، کارخانه سیمان و زندان جدید داشت، این تصویر را به‌وجود آورد که شاید قرار است نبرد بزرگ در این محور باشد و شهرهای شیعه‌نشین و در محاصره نبل و الزهراء از محاصره نجات پیدا کنند. در همین بازه‌زمانی تصاویری هم از نفر اول ایران در خاورمیانه منتشر شد که در حال سخنرانی برای صدها تن از رزمندگان جبهه مقاومت در استان لاذقیه بود. این تصاویر این گمان را به‌وجود آورد که شاید محور اصلی نبرد در این منطقه باشد و قرار است خطوط ارتباطی تروریست‌ها با ترکیه در استان‌های لاذقیه و ادلب در جبل الاربعین و جبل الترکمان پاکسازی شود و به همین علت نیز به‌دستور فرمانده کل تروریست‌ها، یعنی رجب طیب اردوغان، صدها تن از تروریست‌های کارکشته به‌خصوص از تیپ موسوم به جیش مهاجرین و الانصار که بیشتر چچنی و داغستانی هستند و جبهه الشامیه که بیشتر تروریست‌های شمال آفریقا هستند، از مناطق مختلف راهی خط مقدم شدند.

هفته گذشته و در مراسم تشیع پیکر سردار شهید حسین همدانی، فرمانده کل سپاه پاسداران خبر داد که به‌زودی شاهد پیروزی‌های بزرگ در سوریه خواهیم بود. قرینه‌سازی این خبر را تحولات سوریه گرفته در شمال سوریه، همه را به‌این باور رسانده بود که قرار است دو جبهه ادلب و لاذقیه فعال شود، چرا که صدها تن از نیروهای عضو محور مقاومت به این دو محور رفته بودند و فرمانده کل اطلاعات عملیات حزب‌الله هم در نبردهای کفرنبوذه به‌شهادت رسیده بود.

اما برخلاف همه باورها و همان‌گونه که انتظار می‌رفت، فعال شدن هم‌زمان شش یا هفت جبهه، نوعی جنگ ایذایی بود تا ارتش سوریه و نیروهای متحد نبرد اصلی را از جای دیگری آغاز کنند. در طول این دو هفته عملیات‌های فریب متعددی شکل گرفت و شاید همه این نبردها نوعی عملیات فریب بوده است. روز گذشته و با حرکت ناگهانی نیروهای تحت امر سرتیپ سهیل حسن که در السفیره اردو زده بودند، در محور جنوبی حلب، عملاه «نبرد بزرگ» در سوریه رقم خورد، همان‌ منطقه‌ای که سرلشکر شهید حسین همدانی در شناسایی و تایید نهایی آن به‌شهادت رسید. این نبرد با پیشروی سریع نیروهای عمل‌کننده در سمت غرب و غافلگیری گروه‌های تروریستی مسلح که با خیال راحت در این منطقه حضور داشتند، ادامه یافت.

نبرد بزرگ در محورهای خان طومان، جبل عزان و الوضيحي شروع شد و غروب روز گذشته نیز ارتش و نیروهای متحد دو جبهه دیگر را از جنوب و غرب حلب با گلوله‌باران و بمباران گسترده مناطق در کنترل گروه‌های تروریستی شعله‌ور کردند تا عملاً همه جبهه‌های جنوب پایتخت اقتصادی سوریه با هم شعله‌ور شود. سخنگوی ارتش سوریه روز گذشته عملیات صورت گرفته در این محور را همان «وعده بزرگ» نامید و تاکید کرد که مناطق گسترده‌ای توسط ارتش و نیروهای متحد پاکسازی شده است.

به‌گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، شهرها و روستاهای الناصريه، عبطين و حدادين به‌صورت کامل پاکسازی شد همچنین در مناطق مختلف مانند الوضیحی، گردان تانک، تل الشهید که بر مناطق گسترده‌ای از تل‌عزان اشراف دارد، پیشروی‌هایی صورت گرفته است. هدف اصلی ارتش و نیروهای متحد، رسیدن به بزرگراه حلب دمشق است که دو سال پیش و با مشارکت نظامیان ترک به تصرف گروه تروریستی جبهه النصره درآمد. نبردها با رسیدن نیروهای کمکی به گروه‌های تروریستی در این مناطق تشدید شده است، اما ارتش سوریه گفته است که به عملیات خود در این مناطق ادامه خواهد داد.
از سوی دیگر، فرماندهی ارتش روسیه اعلام کرد که از زمان شروع حملات هوایی علیه گروه‌های تروریستی در سوریه که او همه آنها را بنام داعش می‌خواند، بیش از 380 هدف را نابود کرده است. اهدافی که باعث نابودی نظم دفاعی و قدرت تهاجمی این گروه‌ها شده است. همچنین خبر می‌رسد وزیر امورخارجه سعودی پس از سفر اخیر خود به‌ترکیه تعهد کرده که علاوه بر ادامه کمک‌های نظامی و مالی به گروه‌هایی که او آنها را «معتدل» خواند اما نامی از آنها نیاورد، موشک‌های دوش‌پرتاب در اختیار آنها قرار دهد تا به‌زعم خود برای سرنگونی نظام سوریه تلاش کنند!
در همین حال رجب طیب اردوغان پدر معنوی و مادی تروریست‌ها در سوریه که تکه پاره‌شدن «جگرگوشه‌»های خود را می‌بیند در تازه‌ترین سخنان جالب خود گفته است که این گروه‌ها در نبرد استقلال به‌سر می‌ّبرند و او متعهد است تا با همه گروه‌های تروریستی شامل داعش و پ.ک.ک و شاخه سوری آن مبارزه کند. اردوغان طبق معمول نامی از دیگر گروه‌های تروریستی مانند جبهه النصره که تحت هدایت مستقیم سازمان اطلاعات این کشور است، نامی نیاورد هر چند این گروه‌ تروریستی در لیست سیاه سازمان ملل قرار دارد.
روز گذشته البته سایر جبهه‌های نبرد در سوریه هم شعله‌ور بود. اما مساله مهم، هماهنگی عملیات صورت گرفته در سوریه و عراق است که در استان صلاح‌الدین و الانبار ارتش و نیروهای حشدالشعبی با پیشروی‌های خود که از روز چهارشنبه آغاز شده بود، بیش از یک‌هزار کیلومتر مربع از مناطق اشغال شده توسط گروه تروریستی داعش را پاکسازی کردند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: