bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۲ - ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
سرپرست کتابخانه عمومی استان بوشهر خبر داد:
الهام بهروزی: کتابخانه‌ها رد پای پررنگی در تمدن و فرهنگ بشری دارند و تنها نهاد اجتماعی هستند که به‌منظور بسترسازی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی پدید آمده‌اند. بی‌شک شهرهایی که کتابخانه‌های مجهز و به‌روزی دارند،

الهام بهروزی

کتابخانه‌ها رد پای پررنگی در تمدن و فرهنگ بشری دارند و تنها نهاد اجتماعی هستند که به‌منظور بسترسازی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی پدید آمده‌اند. بی‌شک شهرهایی که کتابخانه‌های مجهز و به‌روزی دارند، کتابخوانان بیشتر و حرفه‌ای‌تری دارند. قطعا کتابخانه‌های عمومی استاندارد و بی‌نقص در کلانشهرها و شهرهای بزرگ بیشتر وجود دارند چون به اقتضای مخاطبانی که دارند خود را موظف به تکمیل منابع مورد نیاز و پاسخگویی به هر ذائقه‌ای می‎دانند.

استان بوشهر اما یکی از استان‌هایی است که در حوزه کتابخانه‌ها و زیرساخت‌های کتابخوانی دچار کمبود است و فضای کتابخوانی این استان نسبت به جمعیت آن همخوانی ندارد، از این‌رو، توسعه این فضا یکی از ضرورت‌هایی است که متولیان امر بایستی آن را در دستور کار خود قرار بدهند. طبیعتا در شرایط اقتصادی فعلی، توسعه زیرساخت‌های کتابخوانی در این منطقه با اما و اگرهایی روبه‌روست ولی در این میان، متولیان امر و مدیران اجرایی درصدد برآمده‌اند تا با اجرای طرح‌ها و فعالیت‌های کتاب‌محور، کتاب را با وجود همه کمبودهای زیرساخت‌های کتابخوانی در استان به یک عادت و جریان دائمی در میان خانواده‌های جنوبی بدل کنند.

شهرستان تنگستان از جمله مناطقی است که در حوزه زیرساخت‌های کتابخوانی در سطح متوسطی قرار دارد ولی در این سال‌ها کوشیده است با اجرای برنامه‌های متعدد کتابخوانی ضعف‌ها و کمبودهای موجود در این حوزه را جبران کند. در این میان، نشست‌های متعددی برای آسیب‌شناسی و شناسایی فرصت‌ها و ظرفیت‌های کتابخوانی در این شهرستان برگزار می‌شود که در این راستا، روز گذشته (سه‌شنبه، سوم اسفندماه) انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان تنگستان به ریاست احمد لطفی فرماندار و با حضور حجت‌الاسلام حبیب پهلوزاده امام جمعه اهرم، عباس نعمتی سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر، نورالله جمالی بخشدار مرکزی تنگستان، برخی از اعضای شوراهای اسلامی، دهیاران و سایر اعضای حقیقی و حقوقی این انجمن در فرمانداری تنگستان برگزار شد.

امام جمعه اهرم در این نشست با تاکید بر جایگاه کتاب و کتابخوانی در جامعه گفت: اصل و اساس زندگی بشر بر اساس کتاب و کتابخوانی است.

حجت‌الاسلام پهلوزاده با بیان اینکه جایگاه کتاب در مسیر خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی روشن و مبرهن است، تصریح کرد: باید جایگاه کتاب و کتابخوانی در جهاد تبیین که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شده است، مشخص شود.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در ابتدای سخنان خود با ارائه آماری از وضعیت کتابخانه های عمومی شهرستان تنگستان گفت: این شهرستان در شاخص عضویت و منابع کتابخانه‌ای به نسبت جمعیت در رتبه دوم استان و در شاخص فضای کتابخانه‌ای در رتبه پنجم استان قرار دارد که می‌طلبد در این خصوص حمایت‌های لازم در توسعه فضای کتابخانه‌ای صورت بگیرد.

عباس نعمتی از اجرای طرح کتابخانه‌گردی در روز 17 اسفند به‌مناسبت سالروز تأاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خبر داد و افزود: این طرح برای معرفی ظرفیت‌ها و اقدامات کتابخانه‌های عمومی اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه موضوع کتاب و کتابخوانی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است و او به‌عنوان بزرگ‌ترین حامی فرهنگ کتابخوانی در کشور بارها به این مساله تاکید داشته‌اند، تصریح کرد: تنها کتابخانه‌های عمومی متولی توسعه فرهنگ کتابخوانی نیست و در این راستا نهادهایی چون خانواده، صدا و سیما، آموزش و پرورش و سایر نهادهای فرهنگی می‌توانند تأثیرگذار باشند.

نعمتی با بیان اینکه امروز بزرگ‌ترین شأن نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خدمت‌رسانی به مردم و اعضای کتابخانه‌های عمومی در بالاترین کیفیت است، افزود: دو کتابخانه عمومی بنه‌گز و گورک سادات به‌عنوان برترین‌های ملی و مسوولان آنها به‌عنوان نمونه در کشور مطرح و باعث افتخار استان و این شهرستان هستند که این موفقیت حاصل تلاش او و حمایت مسوولان شهرستان تنگستان بوده‌است.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر از دهیاران روستاهای عالی‌حسینی و بنه‌گز در حمایت از کتابخانه‌های عمومی این دو روستا تقدیر کرد و با اشاره به ماده 6 قانون تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: انجام تکلیف قانونی شهردار و پرداخت سهم نیم درصد از منابع درآمدی شهرداری‌ها به کتابخانه‌های عمومی به نفع آن شهر و شهرستان خواهد بود و در صورت استنکاف این سهم در مرکز از حساب شهرداری‌ها برداشت خواهد شد.

فرماندار شهرستان تنگستان هم در این نشست با تقدیر از حمایت‌های معنوی حجت‌الاسلام پهلوزاده، از برنامه‌های فرهنگی به‌خصوص کتابخوانی گفت: هزینه در امور کتابخوانی سرمایه‌گذاری است که در بلندمدت نتایج ارزشمندی را به‌دنبال خواهد داشت.

احمدی لطفی با بیان اینکه امروز افرادی که به‌هر نحوی در هر صنفی نقش موثری را ایفا می‌کنند افرادی هستند که بر اساس کسب علم دانش پا به آن عرصه گذاشته‌اند، تصریح کرد: باید از ظرفیت افرادی که به کتابخانه‌های مراجعه می‌کنند به‌خصوص جوانان در جهاد تبیین استفاده کرد. کتابخانه یکی از مهم‌ترین مراکزی است که با ایفای نقش خود می‌تواند در تربیت و پرورش افسران جنگ نرم موثر باشد.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان تنگستان تاکید کرد: ضروری است یک سند جامع از برنامه‌های اجرایی کتابخانه های عمومی شهرستان تنگستان در سال 1401 تدوین شود که در این سند همه نیازهای کمی و کیفی و محتوایی در آن درج شود که بر اساس آن سرمایه‌گذاری لازم صورت بگیرد.

لطفی با تجلیل از دهیاران روستاهای بنه‌گز و عالی‌حسینی به‌خاطر حمایت از کتابخانه‌ها گفت: همه دستگاه‌ها مخصوصا شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بخشداران قانونا در اهتمام و حمایت از این مراکز فرهنگی مکلف هستند.

وی بر تشکیل و تقویت انجمن کتابخانه سازان شهرستان تنگستان و استفاده از ظرفیت خیرین در رفع موانع و مشکلات کتابخانه‌ای تاکید کرد و افزود: لازم است افرادی که با کتابخانه‌های عمومی همراهی و همکاری می‌کنند، برجسته و به مردم معرفی شوند.

در پایان این نشست از محمد جهان‌آرا، دهیار بنه‌گز و احمد حیدری، دهیار عالی حسینن در حمایت و مساعدت در تعمیر ساختمان کتابخانه‌های این دو روستا با اهدای لوح تقدیر، تجلیل به‌عمل آمد. در حاشیه این نشست همچنین از کتابخانه عمومی علم‌الهدی اهرمی شهر اهرم بازدید شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: