bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۳ - ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
شهردار بوشهر در نشست چهاردهمین هفته بزرگداشت روز بوشهر:
الهام بهروزی: بوشهر از شهرهای تاریخی است که بر کرانه شمالی خلیج فارس خوش نشسته است. این بندر دیرینه ورای نقش موثری که در عرصه مقاومت و مبارزه با استعمار بازی می‌کرده، جایگاه ممتازی را از دیرباز در روابط تجاری و فرهنگی ایران با دیگر سرزمین‌ها و ملل داشته است.

الهام بهروزی

بوشهر از شهرهای تاریخی است که بر کرانه شمالی خلیج فارس خوش نشسته است. این بندر دیرینه ورای نقش موثری که در عرصه مقاومت و مبارزه با استعمار بازی می‌کرده، جایگاه ممتازی را از دیرباز در روابط تجاری و فرهنگی ایران با دیگر سرزمین‌ها و ملل داشته است. همچنین با راه‌اندازی مدرسه سعادت در سال ۱۲۷۸ هجری یعنی در عصر قاجار، این بندر در مسیر دانایی‌افزایی قرار گرفت و این مدرسه حکم دارالفنون را در جنوب کشور پیدا کرد و در ترویج فرهنگ و دانش نقش‌آفرین شد.

همین مساله موجب شد که سالروز تاسیس این مدرسه تاریخی به عنوان روز بوشهر نامگذاری شود تا هر ساله به این مناسبت ویژه‌برنامه‌هایی با محوریت فرهنگ و تاریخ بوشهر با مولفه‌های بومی و ارزشی اجرایی شوند. شاید در سال‌های ابتدایی، این برنامه‌ها بیشتر جنبه تفننی و شادی‌بخشی داشتند اما در چهار یا پنج سال اخیر کوشیده شد که برنامه‌ها به سمت و سوی معرفی چهره واقعی بوشهر و فرصت‌ها و ظرفیت‌های این شهر در عرصه‌های مختلف اقتصادی، تاریخی، فرهنگی و گردشگری برود.

از این رو، در سال جاری که چهاردهمین دوره هفته نکوداشت روز بوشهر برگزار می‌شود، انتظار می‌رود که ویژه‌برنامه‌هایی که برای این هفته پیش‌بینی شده است، بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی بوشهر را در قالب آیین‌ها و رسوم و پژوهش‌های محققان بوشهری به نمایش بگذارند. بی‌شک آیین‌ها نقش بسزایی را در نمایش فرهنگ و زیست مردمان این شهر ایفا می‌کنند؛ چراکه تار و پود زندگی اهالی این شهر با آیین و باورهای عمیق دینی و موسیقی در هم تنیده شده است.

بدیهی است شناسایی آثار ناملموس فرهنگی بوشهر و کتاب‌هایی که در این زمینه گردآوری و نوشته شده‌اند، می‌تواند در بازتاب سیمای حقیقی بوشهر نقش‌آفرین باشد یا استفاده از ظرفیت گردشگری بکری که در بافت تاریخی بوشهر نهفته مانده است در برنامه‌های هفته بوشهر می‌تواند در انعکاس گوشه‌هایی از تاریخ و فرهنگ این بندر موثر باشد.

به هر روی، امسال چهاردهمین هفته نکوداشت بوشهر با اجرای برنامه‌هایی هنری، مذهبی، ورزشی و... اجرا می‌شود. بایستی دید که این برنامه‌ها چقدر بر اساس ذائقه و سلیقه شهروندان بوشهری برنامه‌ریزی شده است؛ چراکه مدتی است که شهروندان به نگاه یک‌سویه ترویج شده در برنامه‌های فرهنگی هنری که از سوی شهرداری در مناسبت‌های مختلف اجرا می‌شود، نقد دارند و معتقدند که این برنامه‌ها فقط رضایت طیف خاصی را به همراه دارد و سلیقه بقیه طیف‌های فکری شهر در برنامه‌‌های این‌چنینی نادیده گرفته شده است. البته شهرداری بوشهر درصدد است تا در ادامه در حوزه فعالیت‌های فرهنگی- هنری گام‌های موثرتری بردارد و به این حوزه بیش از پیش توجه کند. از این‌رو، در این زمینه شهردار بوشهر رسانه‌ها را به یاری طلبید تا در توسعه و پیشرفت شهر همفکری کنند.

شهردار بندر بوشهر در نشست خبری چهاردهمین هفته بزرگداشت روز بوشهر با تبریک عید مبعث با اشاره به نقش رسانه‌ها در توسعه شهری گفت: اصحاب رسانه نقش بی‌بدیلی را در تحرک مدیران ایفا می‌کنند؛ زیرا با انتقادات و پیشنهادات خود موجب تحول و پیشرفت جامعه می‌شوند. ما اصحاب رسانه را یار و یاور خود می‌دانیم؛ چون که در جامعه‌ای که نقد و مطالبه‌گری نمود نداشته باشد، آن جامعه دچار سکون و رکود خواهد شد.

حسین حیدری در ادامه به چرخ و ‌فلک اشاره کرد و افزود: باید اعتراف کنم که جانمایی این چرخ و فلک کاملا اشتباه بوده است ولی با وجود این، در این دوره تلاش شده تا مراحل راه‌اندازی آن به‌شکل اصولی و فنی پیگیری شود. هر چند قرار بود بهمن‌ماه امسال به بهره‌برداری برسد اما نیاز به نصب ضد صاعقه دارد که بعد از نصب این سیستم و تکمیل استانداردسازی آن، به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی بافت تاریخی بوشهر را فرصتی کم‌نظیر در حوزه گردشگری و سرمایه‌گذاری دانست و تصریح کرد: بافت‌های تاریخی از بهترین ظرفیت‌های شهری به‌شمار می‌روند که با بهره‌برداری از آن‌ها می‌توان بستر مناسب را برای سرمایه‌گذاری و توسعه صنعت گردشگری ایجاد کرد. متاسفانه این ظرفیت منحصربه‌فرد در استان ما مغفول مانده است، هرچند در حوزه‌های عمرانی کارهایی مثل سنگفرش برخی از معابر، ترمیم سیستم فاضلاب شهری، نورپردازی و... در بافت تاریخی بوشهر صورت گرفته است اما این‌ها کافی نیست و بایستی شرایط ایجاد شود تا بافت به منطقه‌ای توریستی تبدیل شود.

شهردار بوشهر با تاکید بر اینکه متاسفانه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری بسیار کمرنگ شده است و وظیفه شهرداری در این حوزه تنها نصب چند بنر و پرچم نیست، گفت: چون بایستی در زمینه کارهای پژوهشی و فرهنگی بیشتر و باکیفیت‌تری صورت بگیرد. از این‌رو، تمام پیمانکاران بخش‌های عمرانی و شهرسازی را موظف کرده‌ام که برای هر پروژه‌ای پیوست فرهنگی ایجاد کنند. به عبارتی، شهرداری بایستی در حوزه مبلمان و زیباسازی شهری به‌منظور فرهنگ‌سازی و آموزش قوانین و مقررات شهری با کمک صدا و سیما کلیپ‌هایی یک دقیقه‌ای با محتوای مطلوب و باکیفیت را تولید و اطلاع‌رسانی کند.

وی همچنین با اشاره به سرنوشت مجتمع فرهنگی هنری 9 دی بوشهر توضیح داد: در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است ولی چون هنوز به تصمیم نهایی نرسیده‌ایم از رسانه‌ای شدن آن پرهیز می‌کنیم تا به جمع‌بندی نهایی برسیم.

حیدری با اشاره به در پیش بودن تعطیلات نوروزی، از راه‌اندازی کمپ گردشگری در بوشهر خبر داد و گفت: دهکده گردشگری امید که به حال خود رها شده بود و پر از نخاله و زباله بود، پاکسازی شده و از آن با عنوان کمپ گردشگری استفاده خواهد شد. البته این کمپ‌ها در سال‌های گذشته درآمد بسیار ناچیزی برای شهرداری داشته است که ما در سال جاری با تعریف یک‌سری طرح‌های شکیل و درآمدزا مثل راه‌اندازی کیوسک‌های غذا و... درصدد هستیم که در زمینه درآمدزایی قدم‌های استواری برداریم.

شهردار بوشهر در پاسخ به سوال خبرنگار بامداد جنوب در خصوص اینکه در تعریف برنامه‌های هفته بوشهر امسال چقدر به مولفه‌های فرهنگی و تاریخی شهر بوشهر توجه شده است‌، توضیح داد: در ویژه‌برنامه‌های این هفته تاکید ما بر کاهش هزینه‌ها و اجرای برنامه‌های جامع در زمینه معرفی چهره بوشهر و ظرفیت‌های آن است. از این‌رو، تلاش کردیم که در این هفته به کارهای پژوهشی نگاه ویژه‌ای داشته باشیم و واقعا نباید اینگونه باشد که وقتی کار پژوهشی یا کتابی با محوریت بوشهر تولید می‌شود، بعد از مدت کوتاهی آرشیو و فراموش شود؛ بلکه بایستی این آثار بازشناسی شوند. به‌ویژه آثاری که در حوزه آداب و رسوم و میراث ناملموس این منطقه تهیه و تولید شده‌اند باید مورد توجه قرار بگیرند؛ چون بخش از هویت تمدن و فرهنگ دیرینه این شهر تاریخی را به نمایش گذاشته‌اند.

حیدری در پایان با اشاره به انتخاب چهره ماندگار شهر بوشهر در هفته بوشهر یادآور شد: از دید من تک تک شهروندان بوشهری، چهره ماندگار هستند؛ چون با کمترین توقعات نگاه بلندی به پیشرفت و توسعه شهر دارند.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر نیز در این نشست با تبریک عید مبعث گفت: از ابتدای آذرماه سال جاری دبیرخانه روز بوشهر راه‌اندازی و نشست‌های هم‌اندیشی بزرگداشت این روز با حضور نخبگان و چهره‌های فرهنگی بوشهر برگزار شد. در ادامه چهار کارگروه تخصصی برای برنامه‌ریزی و پیش‌بینی ویژه‌برنامه‌های هفته بوشهر شکل گرفت که در نهایت با نرمال شدن وضعیت کرونایی استان همزمان با هفته بوشهر بیش از 30 برنامه به‌مناسبت بزرگداشت روز بوشهر از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر بوشهر مصوب شد.

مسعود غلام‌زاده‌فرد در ادامه با تاکید بر اینکه هفته بزرگداشت روز بوشهر از 12 اسفندماه با عطرافشانی گلزار شهدای بوشهر آغاز می‌شود، افزود: امسال با توجه به اینکه بوشهر به‌عنوان پایتخت قرآنی کشور انتخاب شد و با وجود پیگیری‌های مجدانه آیت‌الله صفایی بوشهری، امام جمعه و نماینده ولی‌فقیه در بوشهر در راستای اجرای برنامه‌های شاخص قرآنی، اما از سوی متولیان امر برنامه حرکت قابل‌توجهی صورت نگرفت ولی سازمان فرهنگی، اجتماعی و شهرداری بندر بوشهر یک برنامه شاخص با همکاری دفتر امام جمعه در مصلای نماز بوشهر برگزار کرد و در این برنامه از 58 قاری و حافظ قرآن بوشهر با حضور یکی از نخبه‌های قرآنی کشور تجلیل به عمل آورد.

وی با اشاره به اینکه همچنین 16 اسفندماه (روز قرآنی بوشهر) از یک المان قرآنی در سطح شهر رونمایی می‌شود، تصریح کرد: در این روز محفل انس با قرآن با حضور حامد شاکرنژاد قاری برجسته کشور برگزار خواهد شد.

غلام‌زاده‌فرد همچنین برگزاری همایش پژوهشی و علمی بوشهر را با حضور اساتید و نخبگان علمی کشور دیگر برنامه شاخص هفته بزرگداشت روز بوشهر معرفی کرد و یادآور شد: برگزاری جشنواره فرهنگی، تفریحی و ورزشی، به صدا درآمدن زنگ مدرسه سعادت، برگزاری المپیاد ورزشی محلات، جشن میلاد امام حسین (ع) و روز پاسدار، جشنواره پخت غذاهای محلی بوشهری، جشن ولادت حضرت ابوالفضل (ع) و روز جانباز، مسابقات تیرانداز با تفنگ بادی، آیین عطرافشانی آرامگاه معتقد اهرمی، جشن ولادت امام سجاد (ع)، جشن‌ شبانه با هنرنمایی حسن غلامی و مسعود فیروزی، مسابقات ساحلی پرچم، مسابقه دو رعد مهدوی، جشنواره بازیافت، آیین پایانی هفته نکوداشت روز بوشهر، معرفی دو چهره ماندگار و یک شهروند افتخاری و... از جمله برنامه‌هایی است که ویژه هفته بوشهر برنامه‌ریزی و اجرایی می‌شوند.

غلامزاده‌فرد در پایان گفت: امسال علاوه بر انتخاب دو چهره ماندگار و شهروند افتخاری بوشهر، انتخاب شهید شاخص بوشهر را نیز داریم که در آیین پایانی هفته نکوداشت بوشهر معرفی و تجلیل خواهند شد. باید شاره شود که همه برنامه‌های نکوداشت هفته بوشهر در فضای روباز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری هوشمند برگزار می‌شوند.

یادآوری می‌شود، در بخش پایانی نشست خبری چهاردهمین هفته نکوداشت روز بوشهر با حضور حسین حیدری شهردار بوشهر و مسعود غلامزاده‌فرد سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و برخی از معاونان شهردار از پوستر روز بوشهر رونمایی شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: