bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۱ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
ضرورت هوشیاری مسوولان کشور برای اتخاذ سیاست‌های درست؛
حسین قاسمی: داستان تلخ از مدت‌ها پیش شروع شد، زمانی که هنوز حتی جنگ اوکراین هم شروع نشده بود، زمانی که تغییرات اقلیمی سراسر کره خاکی را در بر گرفته و از گوشه کنار جهان خبرهای نگران‌کننده‌ای مبنی بر خشکسالی و مهاجرت گسترده منتشر می‌شد،

حسین قاسمی

داستان تلخ از مدت‌ها پیش شروع شد، زمانی که هنوز حتی جنگ اوکراین هم شروع نشده بود، زمانی که تغییرات اقلیمی سراسر کره خاکی را در بر گرفته و از گوشه کنار جهان خبرهای نگران‌کننده‌ای مبنی بر خشکسالی و مهاجرت گسترده منتشر می‌شد، خبرهایی که نشان می‌داد دنیا دارد به سمت و سوی عجیبی می‌رود و یکی از بزرگ‌ترین موج‌های مهاجرتی تاریخ در حال شکل‌گیری است.

بسیاری از روستا‌ها به ویرانه تبدیل شدند، مزرعه‌ها بر اثر بی‌آبی نابود شده، جنگل‌ها در پی آتش‌سوزی‌ها منهدم و تبدیل به کشتزارهایی شدند که خیلی زود به‌دلیل کمبود آب، خود دچار بحران شده و به ناگهان به بیابانی برهوت تبدیل شدند. در کنار همه این مسائل، سیاست‌های غلط قدرت‌های بزرگ در حوزه‌های مختلف باعث بروز شکاف‌های اجتماعی گسترده‌ای شد و بی‌عدالتی شکل‌گرفته عاملی شد تا بسیاری از افراد احساس کمبود کنند.

از سال‌ها پیش سازمان خوار و بار جهانی از افزایش عجیب‌وغریب بهای مواد غذایی و کمبود آن صحبت می‌کرد. کاهش جمعیت در یک سمت کره خاکی و در کنار آن، افزایش بی‌رویه جمعیت در سمت دیگر بدون آنکه منابع غذایی قابل اعتنایی داشته باشند دست به‌دست هم دادند تا امروز شاهد بروز بحرانی‌ترین شرایط در سطح جهان باشیم که شاید در جنگ جهانی نمونه آن را دیده باشیم. این روزها باید منتظر قحطی، گرانی و به‌تبع آن گرسنگی و جنگ در سراسر جهان باشیم. در ادامه دو گزارش تازه منتشرشده در حوزه کمبود مواد غذایی و گرانی را می‌خوانید!!

ناامنی 25درصدی غذایی

بحران جهانی گرسنگی، به‌دنبال افزایش ۲۵ درصدی ناامنی غذایی در سال گذشته، در حال انفجار است زیرا جنگ در اوکراین قیمت کالاهای اساسی را بالاتر نیز خواهد برد. اقتصاددان ارشد در برنامه جهانی غذا اظهار کردند: شبکه جهانی علیه بحران‌های غذایی هشدار داد که انتظار می‌رود مشکل گرسنگی در سال جاری بسیار بدتر خواهد شد. در حالی که جنگ اوکراین برداشت محصول و صادرات یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان غلات و روغن نباتی جهان را مختل کرده است، قیمت جهانی موادغذایی نیز به رکورد بالایی رسیده است.

پیش از این اعلام شده بود که حدود ۱۹۳ میلیون نفر در ۵۳ کشور یا منطقه در سال ۲۰۲۱ از ناامنی غذایی حاد رنج می‌بردند، به این معنی که کمبود وعده‌های غذایی آنها تهدیدی فوری برای زندگی یا معیشت آن‌ها محسوب می‌شود. این در حالی است که در سال گذشته ۱۵۵ میلیون در ۵۵ کشور بوده است و یک رکورد در شش سال پس از شروع گزارش است.

در گزارشی اعلام شد که درگیری‌ها، بحران‌ را در کشورهایی مانند اتیوپی و افغانستان تشدید کرده است و شوک‌های اقتصادی ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ دسترسی به غذا را در تقریبا ۲۲ کشور محدود کرده است. آب‌وهوای شدید مانند خشکسالی در ماداگاسکار، نیز این مشکل را تشدید می‌کند.

قیمت جهانی موادغذایی از اواسط سال ۲۰۲۰ حدود ۷۵ درصد افزایش یافته است و این سطوح در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ مشاهده شد و به بحران‌های جهانی غذا کمک کرد و فشار بر دولت‌ها را افزایش داد. جنگ «عواقب شدید» بر امنیت غذایی جهانی خواهد داشت زیرا میلیون‌ها اوکراینی آواره شده‌اند و بسیاری از کشورهای وابسته به واردات نمی‌توانند محصولات اصلی یا کودهای شیمیایی را از اوکراین و روسیه دریافت کنند. همچنین مانع از بهبود اقتصاد جهانی از همه‌گیری می‌شود.

افزایش 13درصدی قیمت‌ها

کمبود فقط یک بخش از ماجرا است، کمبود که باشد قیمت‌ها افزایش پیدا کرده شاید دیگر جنگ فقط بر سر آب نباشد، جنگ بر سر مواد غذایی هم هست. جدیدترین آمار منتشرشده از سوی بانک جهانی نشان می‌دهد قیمت متوسط ۱۵ ماده غذایی در بازار جهانی فقط در یک ماه ۱۳ درصد افزایش یافته است.

قیمت چای، قهوه، ماهی، روغن پالم، روغن سویا، ذرت، برنج، گندم، موز، بادام‌زمینی، پرتقال، گوشت گوساله، گوشت مرغ، میگو و شکر در ماه آوریل ۲۰۲۲ نسبت به ماه مارس این سال به‌طور متوسط ۱۳ درصد گران‌تر شده است. از میان این ۱۵ قلم کالا ۱۱ قلم با رشد قیمت روبه‌رو شده‌اند و قیمت چهار قلم کالا نیز کاهش داشته است.

گندم رکورددار گرانی در ماه آوریل بوده است به‌طوری که قیمت هر تن از این محصول ۲۶ درصد افزایش یافته و به ۶۷۲ دلار رسیده است. در ماه مارس هر تن از این محصول در برابر ۵۳۲ دلار معامله می‌شد. قیمت چای نیز در ماه آوریل ۲۵ درصد رشد داشته و از 61/2 دلار در هر کیلو در ماه مارس به 27/3 دلار در ماه آوریل افزایش یافته است.

میوه پرتقال رشد ۱۸ درصدی قیمت داشته و از ۷۷ سنت در هر کیلو به ۹۱ سنت در ماه آوریل رسیده است. گوشت مرغ رشد ۱۰ درصدی قیمت را در ماه آوریل تجربه کرده و از کیلویی 34/3 دلار در ماه مارس به کیلویی 67/3 دلار در ماه آوریل رسیده است.

برنج رشد 5/2 درصدی قیمت داشته و به ۴۲۹ دلار در هر تن بالغ شده است. در ماه مارس هر تن برنج تایلندی ۴۱۹ دلار معامله می‌شد. هر تن ذرت با رشد چهار درصدی قیمت به ۳۴۸ دلار رسیده است. در ماه قبل از آن هر تن ذرت در برابر ۳۳۵ دلار معامله می‌شد. شکر 5/2 درصد در ماه آوریل گران شده و به کیلویی ۴۳ سنت رسیده است.

قیمت هر کیلو قهوه در این ماه با رشد ۲ درصدی نسبت به ماه قبل از آن به 85/5 دلار رسیده، ماهی با رشد 5/8 درصدی قیمت به ۱۶۴۳ دلار در تن رسیده، هر کیلو موز با رشد پنج درصدی قیمت به 46/1 دلار رسیده، هر کیلو میگو با رشد 5/0 درصدی قیمت به 99/14 دلار رسیده است. روغن پالم، روغن سویا، بادام‌زمینی و گوشت گوساله در ماه آوریل نسبت به ماه قبل از آن کاهش قیمت داشته‌اند.

روغن پالم در ماه آوریل پنج درصد ارزان شده و از هر تن ۱۷۷۷ دلار در ماه مارس به ۱۶۸۳ دلار در ماه آوریل رسیده است. روغن سویا نیز 5/0 درصد ارزان شده و به ۱۹۴۸ دلار در هر تن رسیده است. در ماه قبل از آن هر تن روغن سویا در برابر ۱۹۵۷ دلار معامله می‌شد. هر تن بادام‌زمینی با کاهش سه درصدی قیمت به ۱۴۴۴ دلار در ماه آوریل رسیده است.

گوشت گوساله هم ۲ درصد ارزان شده و به کیلویی 13/6 دلار رسیده است. در ماه قبل از آن هر کیلو گوشت گوساله در برابر 25/6 دلار معامله می‌شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: