bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۲۳ - ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
الهام بهروزی: ترویج فرهنگ رضوی، یکی از راهبردهای اساسی برای ارتقا و توسعه فرهنگی ایران است؛ فرهنگی که از آبشخور مبانی انسان‌شناختی امام رضا (ع) سرچشمه می‌گیرد و مملو از مفاهیم ارزشی و اخلاقی و مبتنی بر «کرامت انسانی» است.

الهام بهروزی

ترویج فرهنگ رضوی، یکی از راهبردهای اساسی برای ارتقا و توسعه فرهنگی ایران است؛ فرهنگی که از آبشخور مبانی انسان‌شناختی امام رضا (ع) سرچشمه می‌گیرد و مملو از مفاهیم ارزشی و اخلاقی و مبتنی بر «کرامت انسانی» است.

در یکی دو دهه اخیر، به همت بنیاد بین‌اللمللی امام رضا (ع) و آستان قدس رضوی حرکت‌های بنیادی و منطقی برای ترویج سیره رضوی در میان جامعه و همچنین مانوس کردن خانواده‌ها، نوجوانان و جوانان ایرانی با فرهنگی رضوی در قالب جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی هنری جان گرفته است. جشنواره‌هایی که در بطن خود، مولفه‌های علمی و نظری انسان‌شناختی را بر مبنای سیره و فرهنگ رضوی جای داده است.

یکی از این رویدادها، جشنواره کتابخوانی رضوی است که امروز توانسته جایگاه خود را در میان اهالی کتاب و خانواده‌های متعهد ایرانی بیابد. این رویداد در یازدهمین دوره خود، در کنار رشته‌های نقاشی، پویش کتابخوان، مسابقه چهارگزینه‌ای و داستانک‌نویسی، رشته‌های شعرسرایی، پویش «برای امام زمانم» و قصه‌گویی، برای جلب مشارکت بیش از پیش ناشران و کتابداران دو بخش حمایت از چاپ و انتشار منابع برتر و نیز مروجان فرهنگ رضوی در نظر گرفت.

همچنین در این دوره، 6 عنوان کتاب در سه رده سنی «کودک»، «نوجوان» و «جوان و بزرگسال» برای بخش رقابتی آن معرفی شد. در رده «کودک» (۴ تا ۱۲ سال، متولدین ۱۳۸۸-۱۳۹۶) کتاب‌های «زندگی امام رضا(ع)» اثر سید مهدی مهاجرانی از انشارات کتابک و «مجموعه ۱۴ معصوم: امام زمان(ع)» اثر زهرا عبدی از انتشارات جمکران معرفی شد. کودکان علاقه‌مند می توانستند در دو رشته نقاشی و پویش کتابخوان به‌ازای هر دو کتاب، شرکت کنند.

در رده سنی نوجوان (۱۳ تا ۱۷ سال، متولدین ۱۳۸۳-۱۳۸۷) کتاب‌های «برای ضامن آهو، ۵۵ پرسش و پاسخ درباره امام رضا(ع) و زیارت ایشان» اثر غلامرضا حیدری ابهری از انتشارات به‌نشر و «ده قصه از امام زمان(عج)» اثر فریبا کلهر از انتشارات قدیانی، منابع یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی بود. نوجوانان می‌توانستند در شش رشته نقاشی، پویش کتابخوان، مسابقه چهارگزینه‌ای، شعرسرایی، پویش برای امام زمانم و قصه‌گویی به ازای هر دو کتاب شرکت کنند.

همچنین «چشمه‌های بهشت: گزیده عیون اخبار الرضا(ع)» اثر محمدهادی زاهدی از انتشارات به‌نشر و «پرسش و پاسخ‌های دانشجویی: مهدویت (دوران ظهور)» اثر رحیم کارگر از انتشارات معارف، منابع یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در رده سنی جوان بزرگسال (بالای ۱۸ سال) بود. بزرگسالان می‌توانستند در شش رشته پویش کتابخوان، چهارگزینه‌ای، شعرسرایی، داستان کوتاه (داستانک، دل‌نوشته و متن ادبی)، تولید آثار هنری، قصه‌گویی شرکت کنند. همچنین کتابداران علاقه‌مند هم می‌توانستند در بخش مروّجان فرهنگ رضوی و نیز نویسندگان و ناشران علاقه‌مند در بخش چاپ و انتشار شرکت کنند. این جشنواره در دو بخش «فردی» و «خانوادگی» در بستر الکترونیک برگزار شد.

در این دوره بیش از یک میلیون نفر شرکت کردند که در نهایت برگزیدگان این رویداد در آیینی که با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری تولیت آستان مقدس شاهچراغ، محمد سرشار، معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس جمهور، حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، سید حسین حقایقی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس و علاقه‌مندان به فرهنگ منور رضوی در جوار حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) در آستانه دهه مبارک کرامت برگزار شد، معرفی شدند.

یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی با استقبال خوب علاقه‌مندان به فرهنگ رضوی و کتابخوانان و کتابداران بوشهری مواجه شد که در این دوره با کسب عناوین برگزیده موجب درخشش نام بوشهر شدند. طبق اعلام دبیرخانه این رویداد، فرنگیس غلامی، مسوول کتابخانه عمومی آیت‌الله قمی شهر شنبه به‌عنوان کتابدار برگزیده در رشته مروجان فرهنگ رضوی، باران بازآمده عضو کتابخانه عمومی امام خامنه‌ای شبانکاره در رشته نقاشی (رده سنی خردسال)، فائزه گلابی‌نژاد عضو کتابخانه عمومی آیت‌الله قمی شهر شنبه در بخش پویش کتابخوانی (رده سنی کودک)، سارا خسروی عضو کتابخانه عمومی مدام دیری بندر دیر در رشته کتابخوانی و فریده صالحی عضو کتابخانه عمومی شهید طالب ابراهیمی بردستان در بخش فردی پویش کتابخوانی افتخارآفرینی کردند.

یادآوری می‌شود، یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با همکاری بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فرهنگ کتابخوانی، شناسایی و معرفی کتاب‌های فاخر مرتبط با فرهنگ و سیره اهل بیت(ع) برگزار شد. این جشنواره که از ششمین دوره خود زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شده، در پنج سال اخیر با افزایش چشمگیر آمارهای کمی و کیفی همراه بوده؛ به‌طوری که ششمین دوره این جشنواره با مشارکت بیش از ۲۳۵ هزار نفر، هفتمین دوره با مشارکت بیش از ۶۴۸ هزار نفر، هشتمین دوره با مشارکت بیش از ۵۵۸ هزار نفر، نهمین دوره با مشارکت بیش از یک میلیون و ۳۶۴ هزار نفر و در دهمین دوره نیز علی رغم مشکلات و چالش‌های پیش رو به واسطه شیوع بیماری کرونا در کشور که به حذف بخش مکتوب این جشنواره و تمرکز بر شرکت از طریق فضای مجازی منجر شد، بیش از یک میلیون و سیصد هزار نفر مشارکت داشتند.


نام:
ایمیل:
* نظر: