bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۹۱۰
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۰۷ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در نشست با خبرنگاران؛
بامداد جنوب: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در نشست با خبرنگاران گفت: امسال با توجه به هم‌زمانی روز خبرنگار با روز عاشورا مقرر شد برنامه‌های بزرگداشت روز خبرنگار با چند روز تاخیر برگزار شود.

بامداد جنوب:

هرساله در روز خبرنگار مسوولان مشکلات این صنف را مرور وگاهی وعده‌هایی ‌می‌دهند که البته هیچ‌گاه وعده‌ها آن‌طور که بایدوشاید عملی نشده و در پیچ‌وخم روزها به فراموشی سپرده‌شده‌اند. مشکلات معیشتی، نداشتن بیمه، حقوق ناکافی، شکایت از خبرنگاران، نداشتن امنیت شغلی تنها قسمتی از مشکلاتی است که اغلب ۲۳۰ خبرنگار عضو خانه مطبوعات استان بوشهر سال‌هاست با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ شاید از همین رو باشد که بسیاری از فعالان رسانه پس از سال‌ها تلاش در این حوزه ناگزیر آن را کنار می‌گذارد و به دنبال شغل با آب‌ونان‌تری می‌روند.

با این حال روز گذشته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در نشست با خبرنگاران گفت: امسال با توجه به هم‌زمانی روز خبرنگار با روز عاشورا مقرر شد برنامه‌های بزرگداشت روز خبرنگار با چند روز تاخیر برگزار شود.

عبدالرحیم افروغ با اشاره به برنامه‌های روز خبرنگار خاطرنشان کرد: در راستای گرامیداشت روز خبرنگار علاوه به سرکشی از خبرنگاران پیشکسوت و حضور بر مزار خبرنگاران فقیدی همچون علی پیرمرادی با بیش از شش دهه خدمت، عصر سه‌شنبه نیز گردهمایی روز خبرنگار با حضور مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار لیان بوشهر برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تلاش‌های زیادی در حوزه برطرف کردن معیشت و مسکن خبرنگاران انجام‌شده است، بیان کرد: با معاون عمرانی استاندار بوشهر در خصوص مسکن اصحاب رسانه رایزنی‌هایی صورت گرفته و به دنبال راهکارهای قابل اجرایی هستیم.

افروغ، بابیان اینکه هنوز دستورالعمل جامع و کاملی در این خصوص تدوین‌نشده است، گفت: ازسرگیری فعالیت تعاونی مسکن خبرنگاران و سایر راهکارها با حضور نماینده‌های از سوی خبرنگاران بررسی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در ارتباط با تامین مکان مناسب برای خانه مطبوعات و رسانه‌های استان بوشهر نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده و این مهم به‌زودی محقق می‌شود. تاکید کرد: باید به خبرنگاران تبریک گفت که روزی گرامی به نام خون و انسان پاک‌باخته‌ای همچون شهید محمود صارمی به نام آن‌ها نام نهاده شده تا بتوانند اساس و جایگاه حرکتی خود را براساس این حرکت متعالی تبیین کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: فرهنگ شامل بخش‌های مختلفی است که اساس و محوری خاص داشته و فرهنگ در واقع زاویه نگاه به عالم است.

به گفته افروغ هیچ تمدن و ملتی بدون داشتن بینش و تعلق‌خاطر به ساحل مقصود نخواهد رسید و لازمه تحقق این موضوع نیز وجود فرهنگ است؛ نهاد فرهنگ و هنر باید به جایگاه اصلی خود برسد در همین ارتباط برای حفظ و احیای جایگاه‌های یادشده راهکارهایی پیش‌بینی‌شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: در راستای توسعه زیرساخت‌ها و ارتقای شاخص‌های وضع موجود بخش فرهنگ و هنر این استان قرارگاه محرومیت‌زدایی این حوزه راه‌اندازی می‌شود.

وی بیان کرد: تامین سرپناه برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری در اولویت اصلی این قرارگاه محرومیت‌زدایی است که در این بخش پیشنهادشده به‌جای شناسایی زمین برای احداث مکان‌های جدید فرهنگی و هنری نسبت به اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر اقدام شود.

افروغ ادامه داد: آموزش رایگان ویژه فعالیت فرهنگی و هنری مناطق محروم در قالب این قرارگاه محرومیت‌زدایی فرهنگ و هنر به‌صورت اولویت‌دار در ادامه طرح راهبردی وزارت فرهنگ برای توسعه آموزش رایگان دنبال می‌شود.

به گفته وی همچنین سعی براین است تا با جمع‌آوری آثار فاخر فعالان عرصه فرهنگ و هنر به‌ویژه در بخش هنرهای تجسمی آثار هنرمندان جمع‌آوری و نسبت به عرضه آن اقدام شود.

افروغ با اشاره به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و اعتبارات دولتی برای توسعه مراکز فرهنگی و هنری از دیگر رویکردهای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر برای فعالیت قرارگاه محرومیت‌زدایی بخش فرهنگ و هنر در این استان است.

به گفته وی از هم‌اکنون نیز پروژه‌های حوزه فرهنگ و هنر استان بوشهر برای دور دوم سفر رئیس‌جمهور به این استان در دست تدوین است.

افروغ درباره مجتمع‌های فرهنگی هنری شهرهای آبپخش، سعدآباد و شبانکاره گفت: عملیات اجرایی این مجتمع‌های فرهنگی در سال ۹۰ آغاز شد اما پس از احداث اسکلت روند ساخت‌وساز به دلیل نبود اعتبار متوقف‌شده است.

وی ادامه داد: بهره‌برداری هم‌زمان این سه مجتمع فرهنگی در شهرستان دشتستان بدون تردید امکان‌پذیر نیست و در این زمینه باید راهکارهای مختلفی برای احداث مجتمع‌های یادشده ارائه شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر تصریح کرد: مجتمع فرهنگی جنوب استان بوشهر در عسلویه نیز تامین اعتبارشده تا پس از گذشت ۱۰ سال گام‌های پایانی ساخت‌وساز انجام و امسال مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

افروغ یادآور شد: در این راستا ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهور به استان بوشهر در سال گذشته برای تأمین و تجهیز مجتمع فرهنگی هنری عسلویه اختصاص‌یافته است.

وی افزود: پروژه تالار مرکزی بوشهر نیز پس از گذشت ۱۲ سال همچنان در مرحله شمع‌کوبی قرار دارد که با توجه به اعتبار بالایی که برای اتمام آن نیاز است استفاده از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در دستور کار قرارگرفته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: روند احداث مجتمع فرهنگی هنری شهر ریز در مراحل پایانی قرار دارد و مجتمع شهر بنک نیز روند احداث آن پایان‌یافته و اکنون در مرحله تجهیز قرار دارد.

افروغ عنوان کرد: پروژه‌های احداث نگارخانه در شهرهای کنگان و گناوه نیمه‌کاره مانده است که ساماندهی این پروژه‌ها در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: سرانه فضای فرهنگی بوشهر بسیار پایین است و باید با اجرای پروژه‌هایی همچون تالار مرکزی به شرایط مطلوبی برسد.

افروغ در ارتباط با فعالیت سینماهای استان بوشهر خاطرنشان کرد: باوجود تعطیلی سینما بهمن بوشهر تاکنون نامه‌ رسمی مبنی بر دلیل تعطیلی این مرکز به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر اعلام‌نشده ولی بااین‌وجود فرایند آغاز فعالیت سینمای شهید آوینی بوشهر در حال انجام است تا به‌زودی شاهد فعالیت این مرکز باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: سینمای شهید آوینی به‌تازگی اکران چند فیلم سینمایی را انجام داد ولی با توجه به مشکل سیستم سرمایشی مقرر شد پس از تعمیر اساسی فعالیت دوباره آن از سر گرفته شود.

افروغ با بیان اینکه با همکاری انجمن سینمای جوان تلاش می‌شود تا سینمای شهر برازجان فعالیت دوباره آن از سر گرفته شود افزود: برای راه‌اندازی مراکز جدید سینمایی در این استان باید استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در دستور کار قرار گیرد.

به گفته وی در حوزه مسئولیت اجتماعی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی نیز صحبت‌های مقدماتی برای تامین سهم فرهنگ و هنری انجام‌شده تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

افروغ با اشاره به اهتمام جدی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان بوشهر برای تامین مسکن خبرنگاران ادامه داد: در این راستا صحبت‌هایی با معاون عمرانی استاندار بوشهر انجام‌شده تا راهکارهایی با قابلیت اجرایی را در این راستا تدارک ببیند.


نام:
ایمیل:
* نظر: