bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۹۴
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۶ - ۲۶ مهر ۱۳۹۴
نشست مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ روز گذشته در تهران برگزار شد، نشستی که فارغ از همه پارامترهای واقع بر آن، می‌تواند تحولی شگرف نه تنها در دیپلماسی رسمی کشور، بلکه در دیپلماسی عمومی و راهبردی کشور در عرصه‌های مختلف امنیتی باشد. جمهوری اسلامی ایران به دلیل ماهیت انقلابی و اسلامی خود همواره مورد غضب طرف‌های استکباری، استعماری و استبدادی بوده است و این رویکردها در برخی برهه‌ها با تعریف نامناسبی که کشور می‌شد باعث زیر سوال رفتن کلیت نظام شده بود.

در دو دوره و با گفتمان‌هایی که بازتعریف اسلام اصیل و مبتنی بر تعامل با جهان بود، ایران توانست ارتباطاتی مفید و دو جانبه با جهان برقرار کند. یکی در دوره اصلاحات و ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی که با پیشنهاد گفت‌وگوی تمدن‌ها آن را در تقویم جهانی ثبت کرد و دومین بار نیز در دولت تدبیر و امید و حضور دیپلمات‌های حرفه‌ای در وزارت خارجه این توفیق حاصل شد. تنها تفاوتی که این دو دوره با هم دارند، در دولت اصلاحات کشور پس از یک دوره سازندگی پس از جنگ سراغ جهان رفت، اما در دولت تدبیر و امید پس از هشت سال ویرانی و غارت، بنابراین حصه‌ای که دولت‌ها از هم برده‌اند به‌نوبه خود بسیار متفاوت بوده است.

واقعیت آن است که ماهیت اسلامی ایران هیچ تضادی با الگوهای واقعی و انسان‌گرایانه بشری ندارد، اما متاسفانه گروه‌های زر و زور و تزویر که کنترل جهان را در دست دارند نمی‌تواند آزادی، استقلال و سیادت ایران را دیده و آن را تحمل کنند و از این‌رو به‌مخالف با آن روی آورده‌اند. روز گذشته وزیر امورخارجه در کنفرانس خبری با همتای آلمانی خود سخن مهمی را ایراد کرد. ظریف با بیان اینکه ما به عربستان اجازه نمی‌دهیم نقش ما را در منطقه از بین‌ ببرد و این کشور باید واقعیت‌ها را بپذیرد، به نکته مهمی به‌زبان دیپلماتیک اشاره کرد وآن نیز قدرت اول بودن ایران در منطقه است.

این واقعیت باعث شد تا تنها پس از یک توافق هسته‌ای که همه هم می‌دانند در اصل نه بمبی در کار بود و نه تهدیدی ناشی از آن، این همه مقامات و سران کشورهای مختلف هروله‌کنان سراغ ایران آمدند تا علاوه بر مشارکت اقتصادی، در حوزه امنیتی و سیاسی نیز طرح‌ها و راهبردهای مشترک را پیگیری کنند. نشست مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ که در تهران برگزار شد، البته پیام‌های مهم متعددی نه تنها برای طرف‌های منطقه‌ای دارد، بلکه سیاستمداران آلمانی با پیشنهاد آن به ایران، پالس‌های مهمی را در سطح اتحادیه اروپایی و حتی آمریکا ارسال کردند.

ایران و آلمان از قرن نوزدهم روابط گسترده تجاری و سیاسی با هم داشتند و مردم ایران صنایع آلمانی را تحسین می‌کرده و می‌کنند. آلمان به‌خوبی از این محبت ایرانی‌ها آگاه است و قصد دارد در خاورمیانه‌ای که یک طرف آن ایران با ثبات، با اقتصادی رو‌ به شکوفایی و مردمی که کمترین گرایش را به اقدامات تروریستی دارند، سرمایه‌گذاری کند وگرنه دروازه کشورهای عربی مانند عربستان، امارات، مصر و کویت نیز بر روی این کشور باز است. با همه این احوال، برگزاری این نشست یک گام مهم به‌پیش در زمانی است که قرار است برجام حاصل از مذاکرات هسته‌ای نهایی شود و اتحادیه اروپا هم تحریم‌های خود را بردارد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: