bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۳ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۴
 یک روزنامه مشهور آمریکایی نوشت، در حالی که باراک اوباما برای مقابله با پیشروی داعش در عراق دچار سردرگمی شده است، برخی از ژنرال های ارشد ارتش آمریکا مقاومت زیادی در برابر افزایش نقش واشنگتن در مقابله با داعش از خود نشان می‌دهند.

 به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه واشنگتن پست، یک مقام رسمی ارتش آمریکا ضمن اعلام مخالفت با افزایش نقش آمریکا در مقابله با داعش در عراق، تاکید کرد: پس از گذشت 12 سال از حضور در خاورمیانه، مقام های ارشد ارتش آمریکا به این نتیجه رسیده اند که پایان این بازی چه خواهد بود. مقام های ارتش آمریکا این سئوال را مطرح می کنند که برای دستیابی به چه هدفی آمریکا این راهبرد را در خاورمیانه اجرا می‌کند؟

موضع پنتاگون در بحث و مذاکرات کاخ سفید به خصوص پس از عقب نشینی ارتش و پلیس عراق در رمادی طی ماه گذشته، به خوبی آشکار شده است.

چند روز پس از عقب نشینی در رمادی، ژنرال های ارشد ارتش آمریکا گزینه های مختلفی را برای مقابله با داعش مطرح کردند. این گزینه ها شامل مستقر کردن مشاوران نظامی آمریکایی در واحدهای ضربت ارتش عراق بوده تا حملات هوایی جنگنده های آمریکایی علیه داعش را هدایت کنند. این گزینه ریسک و خطر زیادی برای نیروهای آمریکایی در پی خواهد داشت.

این طرح همچنین شامل استفاده از بالگردهای آپاچی بوده است ولی این بالگردها در برابر آتش زمینی دشمن آسیب پذیر هستند.

این گزینه پر خطر نشانگر تغییر مهمی در راهبرد کاخ سفید است که فشار زیادی را بر عراقی‌ها وارد می کند تا هدایت اصلی عملیات مقابله با داعش را بر عهده بگیرند و آمریکایی‌ها را از حضور در خطوط مقدم نبرد با داعش دور کند.

مقام‌های وزارت خارجه آمریکا نیز تاکید کردند که استفاده از مشاوران نظامی و بالگردهای جنگی کمک زیادی را به حیدر العبادی نخست وزیر عراق خواهد کرد. بدون دستیابی به پیروزی های سریع در مبدان نبرد، العبادی تحت فشار زیادی قرار خواهد گرفت تا وابستگی بیشتری به ایران پیدا کند.
ولی فرماندهان ارتش آمریکا با تغییر راهبردی که منجر به دخالت بیشتر نظامیان آمریکایی در عراق شود به شدت مخالف هستند. برخی مقام های رسمی آمریکایی تاکید می‌کنند که مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا مانند سایر مقام های نظامی شک و تردید دارد که دستاوردهای استفاده از بالگردهای نظامی و مشاوران آمریکایی در جنگ با داعش این قدر ارزش داشته باشد تا خون سربازان آمریکایی ریخته شود.

دمپسی ترجیح می دهد تا به جای استفاده از این گزینه پر خطر، حملات هوایی علیه داعش را با هدف تضعیف این گروه تروریستی ادامه دهد و نیروهای قبایل سنی عراق را نیز برای مقابله با داعش آموزش داده و مسلح کند.

ژنرال لیود آستین نیز که فرماندهی نیروهای آمریکایی در خاورمیانه را بر عهده دارد، بر این باور است که استفاده از بالگردهای نظامی و پیشاهنگ های نیروی زمینی، عملیات نظامی آمریکا در عراق را مرگبارتر خواهد کرد.

اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا نیز تاکید کرده است که استفاده از نیروی زمینی در شرایطی که حملات هوایی به خوبی پیش می رود، برای مقابله با داعش نیاز نیست.

اوباما در نهایت تصمیم گرفته است تا 450 مشاور نظامی دیگر را برای آموزش نیروهای عراقی به این کشور اعزام کند. اعزام این نیروها به درخواست حیدر العبادی نخست وزیر عراق بوده است.
با اعزام این نیروها تعداد کل پرسنل نظامی آمریکا در خاک عراق به بیش از 3550 نفر خواهد رسید.
منبع:
تسنیم
برچسب ها: داعش ، ایران ، آمریکا
نام:
ایمیل:
* نظر: