bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۹ - ۰۳ آبان ۱۴۰۱
ریزش‌های پی‌درپی بازار سرمایه؛
حسین قاسمی: در طول روزهای گذشته، گزارش‌های متعددی در مورد بازار سرمایه منتشر شد که نشان از وخیم بودن بازار سرمایه داشت. در حالی که قرار بود این بازار به سمت و سوی مثبتی رفته و با توجه به نرخ تورم و ارز علی القاعده باید حالا شاخص آن از دو میلیون نیز فراتر رود

حسین قاسمی

در طول روزهای گذشته، گزارش‌های متعددی در مورد بازار سرمایه منتشر شد که نشان از وخیم بودن بازار سرمایه داشت. در حالی که قرار بود این بازار به سمت و سوی مثبتی رفته و با توجه به نرخ تورم و ارز علی القاعده باید حالا شاخص آن از دو میلیون نیز فراتر رود، اما حالا در حال سقوط است. اینکه چرا چنین اتفاقی در حال روی دادن است دلایل متعددی دارد که بررسی همه آن‌ها از حوصله این مبحث خارج است.

این در حالی است که روز گذشته خبر رسید «عشقی» نیز از سازمان بورس رفته است تا تاییدی باشد بر بحران شکل‌گرفته در خیابان حافظ. با این حال رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در تکذیب خبر استعفایش، گفت: تا لحظه آخر پای مسوولیت خود ایستاده‌ام.

مجید عشقی در گفت‌وگو با ایرنا در واکنش به شایعات مطرح‌شده در خصوص استعفای خود با بیان اینکه با توجه به شرایط حاکم در بازار سرمایه، داشتن مسوولیت در سازمان بورس امری دشوار است، گفت: برداشته شدن مسوولیت از دوش افراد سخت نیست، اما خبر استعفایم واقعیت ندارد. قطعا تا آخرین لحظه پای مسوولیت خود ایستاده‌ام.

اما انتشار این خبر نشان از وجود اتفاقات عجیبی در پشت صحنه بازار سرمایه دارد و از قرار معلوم فشارهایی در این زمینه به رئیس سازمان وارد آمده تا اگر نمی‌تواند روندها را اصلاح کند، با رفتن خودش دستکم فشار را بر دولت کاهش دهد تا برای اقناع مردم زمان بخرد. اما اینکه این موضوع نیز تا چه اندازه می‌تواند به نتیجه برسد باید منتظر روزهای آینده ماند و اگر «عشقی» نتواند بازار سرمایه را کمی بالا بکشد و شاخص‌ها را بهبود ببخشد، خودش قربانی این ناکامی در حوزه اقتصادی کشور خواهد شد.

شاخص کل، روز گذشته نیز مانند روزهای گذشته وضعیت نزولی دارد، بازار هر روز با کاهش شاخص کل، کار خود را آغاز کرده و در انتهای معاملات نیز ریزش خود را ادامه می‌دهد. حال شاخص کل حمایت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد را نیز از دست داده و اکنون به ناحیه یک میلیون و ۲۸۹ هزار واحد رسیده است.

گزارش‌های خوب صنایع و ریزش‌های ادامه‌دار

صورت مالی شش‌ماهه نمادهای بورسی در سامانه کدال منتشر شده و بسیاری از شرکت‌ها وضعیت سودآوری خوبی را ثبت کرده و حتی برخی از شرکت‌ها نیز توانسته‌اند زیان انباشته خود را کاسته و وضعیت بهتری داشته باشند.

برخی از شرکت‌های پالایشی توانسته‌اند وضعیت بسیار خوبی را در گزارش‌ها داشته و حتی pبرe این صنعت به زیر محدوده چهار رسیده و در محدوده 5/3 قرار بگیرد که این وضعیت ارزندگی، بسیار خوب است، برخی دیگر از صنایع مانند غذایی نیز با افزایش حاشیه سود ناخالص روبه‌رو شده و برخی از نمادهای غذایی توانسته‌اند افزایش حاشیه سود بین ۵ تا ۱۰ درصد را نیز کسب کنند. شرکت‌های قطعات خودرو نیز گزارش‌های بسیار خوبی را ارائه کرده و توانسته‌اند با افزایش eps تی تی ام و کاهش pبرe روبه‌رو شده‌اند.

بی‌تفاوتی سازمان بورس به ریزش‌ها

یکی از مواردی که سهام‌داران را ناراحت کرده، بی‌تفاوتی این روزهای رئیس سازمان بورس بوده و این سازمان تنها به کارهای رسانه‌ای آن هم در رسانه‌های خود بسنده کرده و تنها اقدام مثبت را تبلیغ برای ارزندگی صنایع و نمادها تعریف کرده است که این استراتژی به هیچ وجه صحیح نیست، اگرچه رئیس سازمان بورس در یک سال اخیر اقدامات مثبتی مانند افزایش دامنه نوسان انجام داده است، اما فکری اساسی برای ورود پول هوشمند به بازار سرمایه انجام نداده است، بازار سرمایه امروز از مولفه‌های کلان اقتصاد و نیامدن پول به سمت این بازار رنج برده و این مهم تنها با رایزنی رئیس سازمان بورس با وزیر اقتصاد و بیان مکرر دغدغه‌ها تا رفع آن اجرایی خواهد شد، متاسفانه کنش‌های مناسبی را از مجید عشقی، رئیس سازمان بورس شاهد نبوده و او نیز مانند سهام‌داران خرد تنها نظاره‌گر ریزش بورس و رسیدن به حمایت‌هایی است که روز به‌روز از دست می‌رود.

به گزارش مهر، بازار سرمایه در چند ماه اخیر تبدیل به یک بازار با مولفه‌های غیر نقدشونده با میانگین معاملات روزانه ۲ هزار میلیارد تومان تبدیل شده است، یکی از مولفه‌هایی که می‌تواند به بازار سرمایه جانی تازه بدهد، ایجاد بازار دو طرفه و چرخش آزاد پول در این بازار است، در دوره قبلی ریاست سازمان بورس، بحث بازار فروش تعهدی مطرح شده بود که در این دوره به کلی مسکوت مانده و سازمان بورس تنها به اقدامات آسان‌تر مانند افزایش دامنه نوسان بسنده کرده است.

رایزنی برای تعاملات با شبکه بانکداری

یکی از نقاط ضعف سازمان بورس در دوره اخیر عدم تعامل با شبکه بانک‌داری به‌ویژه بانک مرکزی برای ارائه تسهیلات ویژه به سهام‌داران خرد و عمده است که این وضعیت باید در آینده اصلاح شده تا بازار سرمایه بتواند از چرخش پول منسجم از شبکه بانکداری در تمام شرایط بهره‌مند شود نه اینکه پمپاژ پول در بازار سرمایه تنها برای روزهایی باشد که دولت سیاست انبساطی پولی دارد و در زمان سیاست انقباضی دولت مانند یک سال اخیر، بورس در وضعیت اغما به‌سر ببرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: