bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۰ - ۲۲ دی ۱۴۰۱
مدیرکل ارشاد بوشهر در نشست خبری جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی:
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به انتشار فراخوان چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی تاکید کرد: این رویداد باید فرصتی برای پرورش و معرفی نویسندگان خلاق در حوزه کودک و نوجوان با تاسی از معارف و کرامات اهل بیت (ع) به‌ویژه امام رضا (ع) باشد.
الهام بهروزی

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی در نشست با اهالی رسانه استان با اعلام انتشار فراخوان این رویداد گفت: این رویداد از سری برنامه‌‍‌های بیستمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) است که به دبیری حمیدرضا نویدی‌مهر به میزبانی استان بوشهر برگزار می‌شود.


عبدالرحیم افروغ افزود: جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) امسال در قالب 16 رشته برگزار می‌شود که بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) به‌منظور تمرکززدایی، برگزاری این جشنواره‌ها را در رشته‌های مختلف به دیگر استان‌ها سپرده است که استان بوشهر توفیق یافت در این دوره متولی برگزاری چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی باشد.


به گفته وی، پیش از این استان بوشهر میزبان جشنواره‌های مشاعره رضوی و خاطره‌نویسی و سفرنامه‌نویسی رضوی در سطح ملی بوده است.


دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی در خصوص محورهای موضوعی این جشنواره توضیح داد: «فرهنگ، معارف و آموزه‌های رضوی»؛ «سبک زندگی رضوی»، «فرهنگ زیارت»، «جلوه‌های مهربانی و مهرورزی در سیره امام رضا (ع)»، «آموزه‌های دینی و تربیتی در سنت و سیره امام رضا (ع)»، «امام رضا (ع) و خانواده و توجه ویژه به کودکان و نوجوانان»، «امام رضا (ع)؛ عالم آل محمد (ص)»، «امام رضا (ع) و انقلاب اسلامی» و «هتک حرمت و کشتار زائران حرم احمدبن موسی شاهچراغ (ع)» موضوعات این دوره را تشکیل می‌دهد.


وی در خصوص بخش‌های این رویداد ملی هم بیان کرد: چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی در دو بخش کودک (داستان) و نوجوان (داستان و رمان) برگزار می‌شود که متقاضیان تا 20 اسفند سال جاری فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه این رویداد به نشانی: بوشهر، میدان قدس، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و همچنین به ایمیل جشنواره به نشانی razavifestival.soc@gmail.com ارسال کنند. علاقه‌مندان به حضور در این جشنواره می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 07733320536 تماس برقرار کنند.


افروغ در تشریح جوایز این جشنواره گفت: در بخش کودک به رتبه اول، تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ 80 میلیون ریال جایزه نقدی، رتبه دوم: لوح تقدیر و مبلغ 60 میلیون ریال جایزه نقدی و رتبه سوم: لوح تقدیر و مبلغ 30 میلیون جایزه نقدی اهدا می‌شود. در بخش نوجوان نیز در دو بخش داستان و رمان به رتبه‌های اول، دوم و سوم به ترتیب، تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ 120 میلیون ریال جایزه نقدی، رتبه دوم: لوح تقدیر و مبلغ 100 میلیون ریال جایزه نقدی و رتبه سوم: لوح تقدیر و مبلغ 80 میلیون جایزه نقدی اهدا خواهد شد.


دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی در خصوص برنامه‌های حمایتی از رمان‌های برگزیده این رویداد توضیح داد: به پنج نفر از نویسندگانی که طرح رمان آن‌ها پذیرفته می‌شود، در صورتی که تا دوره بعدی جشنواره رمان خود را آماده و به دبیرخانه ارسال کند، مبلغ 50 میلیون ریال ورودی پرداخت خواهد شد. همچنین دبیرخانه شرایطی را فراهم خواهد کرد که نویسنده در صورت تمایل از همراهی و راهنمایی یکی از رمان‌نویسان مطرح کشور در نگارش اثر خود بهره‌مند شود. افزون بر این، به برگزیدگان رمان‌های برتر در سال بعد به ترتیب از نفر اول تا سوم، مبالغ 200، 150 و 100 میلیون ریال جایزه نقدی اهدا می‌شود.


افروغ در خصوص مراحل فرایند داوری آثار رسیده به دبیرخانه چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی یادآور شد: آثار دریافتی در فروردین 1402 مورد بررسی و داوری قرار خواهند گرفت و آثار برگزیده در آیینی که 13 اردیبهشت 1402 با حضور مهمانان ملی و استانی برگزار می‌شود، معرفی خواهند شد.


به گفته دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی، این جشنواره به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و با همکاری موسسه فرهنگی قرآن و عترت «نجوای متقیان» بوشهر برگزار می‌شود.


افروغ در خصوص اهمیت برگزاری این جشنواره در ماندگاری آثار گفت: هر نگاشت معرفی که بناست ماندگار شود در متعالی‌ترین سطح ارائه به زبان هنر عرضه می‌شود؛ چون هنر با استفاده از ظرفیت و فرم‌های مختلف به مانایی موضوعات، اتفاقات و پدیده‌های مختلف کمک می‌کند. از همین روست که مقام معظم رهبری فرمودند که حادثه انفجار حرم مطهر شاهچراخ که در آن تعدادی از زائران و هموطنان عزیزمان به شهادت رسیدند، باید به زبان فاخر هنر ماندگار شود.


به گفته وی، تمدن بزرگ این سرزمین کهن نیز در قالب نقوش و معماری منحصربه‌فرد که در قالب هنر می‌گنجد، جاودانه شده است و بدین‌شکل اصالت خود را حفظ کرده است.


مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر تاکید کرد: ما درصدد هستیم تا با برگزاری این رویداد بتوانیم به نحو احسن نقش خادم‌رضایی خود را ایفا کنیم و پیام این رویداد بزرگ فرهنگی هنری را به مخاطبانش منتقل سازیم.


به عقیده افروغ، ما در حوزه داستان کودک دستمان نسبتا پر است اما در حوزه نوجوان با خلأ بزرگی مواجه هستیم و کمترین تکثر و تنوع داستانی را در این حوزه داریم. بنابراین تمام همت خود را به کار خواهیم گرفت تا با اطلاع‌رسانی صحیح و به‌موقع در صدا و سیما و رسانه‌های خبری و همکاری دستگاه‌های فرهنگی و متولی حوزه کودک و نوجوان مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و... نویسندگان را به‌ویژه نویسندگان مستعد و تازه قلم را برای نوشتن در حوزه نوجوان و کودک جذب کنیم.


وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اهدافی که در این زمینه دنبال می‌کنیم، این است که با برگزاری کارگاه‌های آموزش نویسندگی در بهمن‌ماه سال جاری با حضور اساتید شناخته‌شده کشوری و استانی، نوقلمان را با تکنیک‌های نویسندگی و معارف و کرامات اهلی بیت (ع) آشنا و مانوس کنیم تا ضمن تولید آثار فاخر با محوریت زیست و سیره رضوی، نویسندگان صاحب‌اندیشه‌ای را در این دو حوزه پرورش داده و به کشور معرفی کنیم.


دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی ادامه داد: متاسفانه آثار برگزیده سیزده دوره قبل فراوری نشده است اما ما در این دوره، آثار برگزیده را پس از فراوری در قالب کتاب منتشر خواهیم کرد تا در دسترس علاقه‌مندان به فرهنگ و سیره رضوی قرار بگیرد.


افروغ با اشاره اینکه درصدد هستیم که در صورت امکان و تخصیص اعتبار، به این رویداد بخش ویژه بوشهر نیز افزوده شود، یادآور شد: این موضوع را در جریان سفر مرتضی سعیدی‌زاده، مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) به استان بوشهر پیگیری خواهیم کرد.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر ضمن دعوت از نویسندگان و هنرمندان بوشهری برای حضور در چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی، از آن‌ها خواست که در دیگر جشنواره‌های ملی رضوی شامل شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر رضوی به‌میزبانی استان آذربایجان‌شرقی و شهر تبریز، جشنواره فیلم کوتاه رضوی به‌میزبانی استان خراسان‌ رضوی، نوزدهمین جشنواره ملی رضوی به‌میزبانی استان تهران، چهاردهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی به‌میزبانی همدان، دهمین جشنواره جلوه‌های فرهنگ رضوی در رسانه به‌میزبانی استان گیلان، دوازدهمین جشنواره ملی سرود رضوی به‌میزبانی استان گلستان، سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی به‌میزبانی استان هرمزگان، سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر عربی رضوی به‌میزبانی استان خوزستان، دوازدهمین جشنواره ملی عکس رضوی به‌میزبانی خراسان رضوی، بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فارسی به‌میزبانی کرمان، دومین جشنواره تئاتر خیابانی رضوی به‌میزبانی استان کرمان شهر جیرفت، ششمین جشنواره آواها و نواهای رضوی به‌میزبانی استان فارس و هفدهمین جشنواره ترکی رضوی به‌میزبانی آذربایجان‌غربی نیز شرکت کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: